środa, 1 maja 2013

Czystość


AN III, 120

Mnisi, są te trzy czystości. Jakie trzy? Cielesna czystość, werbalna czystość, mentalna czystość.

A jaka jest cielesna czystość? Tu, ktoś powstrzymuje się o niszczenia życia, zabierania tego co nie dane, i od seksualnego błędnego prowadzenia się. To nazywa się cielesną czystością.

A jaka jest werbalna czystość? Tu, ktoś powstrzymuje się od fałszywej mowy, dzielącej mowy, ostrej mowy, i od plotkowania. To nazywa się werbalną czystością.

A jaka jest mentalna czystość? Tu ktoś jest bez pożądania i złej woli, i posiada właściwy pogląd. To nazywa się mentalną czystością. Takie, mnisi są te trzy czystości.

AN III, 121

Mnisi, są te trzy czystości. Jakie trzy? Cielesna czystość, werbalna czystość, mentalna czystość.

A jaka jest cielesna czystość? Tu, ktoś powstrzymuje się o niszczenia życia, zabierania tego co nie dane, i od seksualnego błędnego prowadzenia się. To nazywa się cielesną czystością.

A jaka jest werbalna czystość? Tu, ktoś powstrzymuje się od fałszywej mowy, dzielącej mowy, ostrej mowy, i od plotkowania. To nazywa się werbalną czystością.

A jaka jest mentalna czystość?.Tu kiedy jest u niego zmysłowa chęć, mnich rozumie: 'Obecne jest u mnie zmysłowe pożądanie'; bądź kiedy nie ma u niego zmysłowego pożądania, mnich rozumie: 'Zmysłowe pożądanie' jest u mnie nieobecne; i rozumie on również jak niepowstałe zmysłowe pożądanie' powstaje, jak powstałe zmysłowe pożądanie' jest porzucane, i jak porzucone zmysłowe pożądanie' nie pojawia się ponownie w przyszłości.

Kiedy jest u niego zła wola, mnich rozumie: 'Obecna jest u mnie zła wola'; bądź kiedy nie ma u niego złej woli, mnich rozumie: 'Zła wola jest u mnie nieobecna; i rozumie on również jak niepowstała zła wola powstaje, jak powstała zła wola jest porzucana, i jak porzucona zła wola nie pojawia się ponownie w przyszłości.

Kiedy są u niego ospałość i stany letargiczne, mnich rozumie: 'Obecne są u mnie ospałość i stany letargiczne; bądź kiedy nie ma u niego ospałości i stanów letargicznych, mnich rozumie: ospałość i stany letargiczne są u mnie nieobecne; i rozumie on również jak niepowstałe ospałość i stany letargiczne powstają, jak powstałe ospałość i stany letargiczne są porzucane, i jak porzucone ospałość i stany letargiczne nie pojawiają się ponownie w przyszłości.

Kiedy są u niego niepokój i wyrzuty sumienia, mnich rozumie: 'Obecna są u mnie niepokój i wyrzuty sumienia; bądź kiedy nie ma u niego niepokoju i wyrzutów sumienia i, mnich rozumie: niepokój i wyrzuty sumienia są u mnie nieobecne; i rozumie on również jak niepowstałe niepokój i wyrzuty sumienia powstają, jak powstałe niepokój i wyrzuty sumienia są porzucane, i jak porzucone niepokój i wyrzuty sumienia nie pojawiają się ponownie w przyszłości.

Kiedy jest u niego wątpliwość, mnich rozumie: 'Obecna jest u mnie wątpliwość'; bądź kiedy nie ma u niego wątpliwości, mnich rozumie: 'Wątpliwość jest u mnie nieobecna; i rozumie on również jak niepowstała wątpliwość powstaje, jak powstała wątpliwość jest porzucana, i jak porzucona zmysłowa wątpliwość nie pojawia się ponownie w przyszłości. Takie, mnisi są te trzy czystości.

Czysty ciałem, o czystej mowie,
czystym umyśle, bez skaz:
nazywają oni czystym, spełnionym w czystości,
„tym co zmył wszelkie zło”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.