Mnisi, jest pięć kajdan serca. Jakich
pięć? Tu mnich nie jest wolny od pożądania
zmysłowych przyjemności, nie jest wolny od chęci, zauroczenia,
pożądliwości, namiętności i pragnienia wobec nich. Gdy tak jest
jego serce nie skłania się ku wysiłkowi, poświęceniu, zachowaniu
i kontroli. Gdy tak jest, nie jest on wolny od pierwszych kajdan w
sercu.
I znów mnich nie jest wolny
od pożądania ciała, nie jest wolny od chęci, zauroczenia,
pożądliwości, namiętności i pragnienia wobec ciała. Gdy tak
jest jego serce nie skłania się ku wysiłkowi, poświęceniu,
zachowaniu i kontroli. Gdy tak jest, nie jest on wolny od drugich
kajdan w sercu.
I znów mnich nie jest wolny
od pożądania materii, nie jest wolny od chęci, zauroczenia,
pożądliwości, namiętności i pragnienia wobec materii. Gdy tak
jest jego serce nie skłania się ku wysiłkowi, poświęceniu,
zachowaniu i kontroli. Gdy tak jest, nie jest on wolny od trzecich
kajdan w sercu.
I znów po zjedzeniu i
zapełnieniu żołądka mnich trwa ciesząc się tak długo jak ma na
to ochotę, przyjemnością odpoczynku, przyjemnością drzemki,
przyjemnością spania. Gdy tak jest jego serce nie skłania się ku
wysiłkowi, poświęceniu, zachowaniu i kontroli. Gdy tak jest, nie
jest on wolny od czwartych kajdan w sercu.
I znów, mnich żyje święte
życie aspirując do (odrodzenia się) w jakimś rzędzie bogów w
ten sposób: „Przez tą cnotę, te obowiązki, te reguły, czy to
święte życie, stanę się (wielkim) bogiem lub jakimś (mniejszym)
bogiem”. Gdy tak jest jego serce nie skłania się ku wysiłkowi,
poświęceniu, zachowaniu i kontroli. Gdy tak jest, nie jest on wolny
od piątych kajdan w sercu. Takie, mnisi, jest te pięć kajdan
serca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.