czwartek, 9 maja 2013

AN IV, 178


Mnisi, są cztery rodzaje osób w świecie. Jakie cztery?

Tu, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na wstrzymanie osobowości. Gdy to czyni, jego umysł nie zwraca się ku temu, nie uzyskuje przekonania, nie staje się stabilnym i skupionym na tym. Nie można oczekiwać od tego mnicha, by osiągnął wstrzymanie osobowości. Załóżmy, że człowiek trzymałby gałąź ręką posmarowaną klejem. Jego ręka przylgnęłaby do niej, przywiązała się do niej, i byłaby do niej przymocowana. Tak też, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na wstrzymanie osobowości. Gdy to czyni, jego umysł nie zwraca się ku temu, nie uzyskuje przekonania, nie staje się stabilnym i skupionym na tym. Nie można oczekiwać od tego mnicha, by osiągnął wstrzymanie osobowości.

Tu, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na wstrzymanie osobowości. Gdy to czyni, jego umysł zwraca się ku temu, uzyskuje przekonanie, staje się stabilnym i skupionym na tym. Można oczekiwać od tego mnicha, że osiągnie wstrzymanie osobowości. Załóżmy, że człowiek trzymałby gałąź czystą ręką. Jego ręka nie przylgnęłaby do niej, nie przywiązała się do niej, i nie byłaby do niej przymocowana. Tak też, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na wstrzymanie osobowości. Gdy to czyni, jego umysł zwraca się ku temu, uzyskuje przekonanie, staje się stabilnym i skupionym na tym. Można oczekiwać od tego mnicha, że osiągnie wstrzymanie osobowości.

Tu, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na rozbicie ignorancji. Gdy to czyni, jego umysł nie zwraca się ku temu, nie uzyskuje przekonania, nie staje się stabilnym i skupionym na tym. Nie można oczekiwać od tego mnicha, by rozbił ignorancję. Załóżmy, że byłby wieloletni zbiornik wodny. Człowiek zamknąłby jego wloty dopływu i otworzyłby wyloty odpływu, i odpowiedni deszcz by nie spadł. W takim przypadku, nie można oczekiwać że ten zbiornik uległ zniszczeniu. Tak też, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na rozbicie ignorancji. Gdy to czyni, jego umysł nie zwraca się ku temu, nie uzyskuje przekonania, nie staje się stabilnym i skupionym na tym. Nie można oczekiwać od tego mnicha, by rozbił ignorancję.

Tu, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na rozbicie ignorancji. Gdy to czyni, jego umysł zwraca się ku temu, uzyskuje przekonanie, staje się stabilnym i skupionym na tym. Można oczekiwać od tego mnicha, że rozbije ignorancję. Załóżmy, że byłby wieloletni zbiornik wodny. Człowiek otworzyłby jego wloty dopływu i zamknąłby ujścia odpływu, i spadłby odpowiedni deszcz. W takim przypadku, można oczekiwać że ten zbiornik ulegnie zniszczeniu. Tak też, mnich wkracza i trwa w pewnym spokojnym wyzwoleniu umysłu. Skierowuje uwagę na rozbicie ignorancji. Gdy to czyni, jego umysł zwraca się ku temu, uzyskuje przekonanie, staje się stabilnym i skupionym na tym. Można oczekiwać od tego mnicha, że rozbije ignorancję.

Takie, mnisi, są te cztery rodzaje osób.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.