Przy pewnej okazji czcigodny Ananda
mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy pewna mniszka odezwała
się do człowieka w taki sposób: „Dobry człowieku, podejdź do
czcigodnego Anandy i złóż mu hołd w moim imieniu, twoją głową
u jego stóp. Wtedy powiedz: 'Czcigodny panie, mniszka taka-a-taka
jest chora, obolała, ciężko schorowana. Składa ona hołd
mistrzowi Anandzie, jej głową u jego stóp'. Wtedy powiedz: 'Byłoby
dobrze, czcigodny panie, gdyby kierowany współczuciem, mistrz
Ananda przyszedł odwiedzić tą mniszkę w kwaterach mniszek'”.
„Tak, czcigodna pani”, odpowiedział ten człowiek. Wtedy
podszedł do czcigodnego Anandy, złożył mu hołd, usiadł z boku i
przekazał wiadomość. Czcigodny Ananda zgodził się w milczeniu.
Wtedy czcigodny Ananda ubrał się,
zabrał swoją miskę i szatę i poszedł do kwater mniszek. Kiedy
mniszka zobaczyła czcigodnego Anandę, nadchodzącego z dala,
przykryła się cała i położyła na swym łóżku. Wtedy czcigodny
Ananda podszedł do tej mniszki, usiadł na wyznaczonym miejscu, i
powiedział do niej.
„Siostro, te ciało powstało z
pokarmu; w zależności od pokarmu, pokarm jest do porzucenia. Te
ciało powstało z pragnienia; w zależności od pragnienia,
pragnienie jest do porzucenia. Te ciało powstało z wyobrażenia, w
zależności od wyobrażenia, wyobrażenie jest do porzucenia. Te
ciało powstało ze stosunku seksualnego, ale w odniesieniu do
stosunku seksualnego, Zrealizowany zdeklarował zniszczenie mostu.
Kiedy zostało powiedziane: 'Te ciało
powstało z pokarmu; w zależności od pokarmu, pokarm jest do
porzucenia', z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, siostro,
odpowiednio skierowując uwagę, mnich je pokarm nie dla zabawy czy
oszołomienia, ani dla fizycznego piękna i atrakcyjności, ale tylko
dla wspomagania i utrzymania tego ciała, dla uniknięcia krzywdy, i
dla wsparcia świętego życia, rozważając: 'W ten sposób usunę
stare uczucie i nie wzbudzę nowego uczucia, i będę zdrowy i
nienaganny, trwając w swobodzie'. Jakiś czas potem, w zależności
od pokarmu, porzuca on pokarm. Kiedy zostało powiedziane: 'Te ciało
powstało z pokarmu; w zależności od pokarmu, pokarm jest do
porzucenia', to z tego powodu to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Te ciało
powstało z pragnienia; w zależności od pragnienia, pragnienie jest
do porzucenia', z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu,
siostro, mnich słyszy: 'Mnich o takim-a-takim imieniu, z
wyczerpaniem skaz, zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią
wiedzą, tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez
zrozumienie i wkroczywszy weń, trwa w nim'. Myśli on: 'Kiedyż to
ja, z wyczerpaniem skaz, zrealizuję sam dla siebie z bezpośrednią
wiedzą, tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez
zrozumienie i wkroczywszy weń, będę w nim trwał?' W jakiś czas
później, w zależności od pragnienia, porzuca on pragnienie. Kiedy
zostało powiedziane: 'Te ciało powstało z pragnienia; w zależności
od pragnienia, pragnienie jest do porzucenia', to z tego powodu to
zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Te ciało
powstało z wyobrażenia, w zależności od wyobrażenia, wyobrażenie
jest do porzucenia', z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu,
siostro, mnich słyszy: 'Mnich o takim-a-takim imieniu, z
wyczerpaniem skaz, zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią
wiedzą, tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez
zrozumienie i wkroczywszy weń, trwa w nim'. Myśli on: 'Ten
czcigodny z wyczerpaniem skaz, zrealizował sam dla siebie z
bezpośrednią wiedzą, tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz,
wyzwolenie przez zrozumienie i wkroczywszy weń, trwa w nim',
Dlaczego ja bym nie mógł?' W jakiś czas później, w zależności
od wyobrażenia, porzuca on wyobrażenie. Kiedy zostało powiedziane:
'Te ciało powstało z wyobrażenia; w zależności od wyobrażenia,
wyobrażenie jest do porzucenia', to z tego powodu to zostało
powiedziane.
Te ciało powstało ze stosunku
seksualnego, ale w odniesieniu do stosunku seksualnego, Zrealizowany
zdeklarował zniszczenie mostu”.
Wtedy ta mniszka wstała ze swego
łóżka, ułożyła swą szatę na jednym ramieniu, i pokłoniwszy
się swoją głową do stóp czcigodnego Anandy, powiedziała:
„Czcigodny panie, popełniłam wykroczenie, w tym, że tak głupio
i niezręcznie się zachowałam. Czcigodny panie, niech mistrz Ananda
zaakceptuje widzenie mojego wykroczenia jako wykroczenia, w imię
przyszłej wstrzemięźliwości”.
„Z pewnością, siostro, popełniłaś
wykroczenie, w tym, że tak głupio i niezręcznie się zachowałaś.
Ale skoro widzisz swoje wykroczenie jako wykroczenie, i wyrażasz
skruchę za to, w zgodzie z Dhammą, akceptujemy to. Gdyż to jest
wzrost w dyscyplinie szlachetnych, gdy widzi się własne wykroczenie
jako wykroczenie, wyraża skruchę w zgodzie z Dhammą, i podejmuje
przyszłej wstrzemięźliwości”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.