Wtedy gospodarz Anathapindika podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd i usiadł z boku. Zrealizowany rzekł do niego: „Gospodarzu, jest te pięć rzeczy co chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie. Jakie pięć? Długie życie, gospodarzu, jest chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie. Piękno jest chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie. Szczęście jest chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie. Sława jest chciana, pożądana, miła, i rzadko osiągana w świecie. Niebo jest chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie. To te pięć rzeczy, gospodarzu co chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w świecie.
Powiadam, że te pięć rzeczy,
gospodarzu, co chciane, pożądane, miłe, i rzadko osiągane w
świecie, nie są do osiągnięcia za pomocą modlitw czy aspiracji.
Gdyby te pięć rzeczy były do osiągnięcia za pomocą modlitw czy
aspiracji, komu by tu czegoś brakowało?
Gospodarzu, szlachetny uczeń który
pragnie długiego życia, nie powinien modlić się o długie życie
czy rozmiłowywać się w nim czy tęsknić za nim. Szlachetny uczeń
który pragnie długiego życia, powinien praktykować w sposób
sprzyjający długiemu życiu. Ponieważ, gdy praktykuje w sposób
sprzyjający długiemu życiu, wiedzie to do osiągnięcia długiego
życia i uzyskuje on długie życie, albo boskie albo ludzkie.
Gospodarzu, szlachetny uczeń który
pragnie piękna, nie powinien modlić się o piękno czy rozmiłowywać
się w nim czy tęsknić za nim. Szlachetny uczeń który pragnie
piękna, powinien praktykować w sposób sprzyjający pięknu.
Ponieważ, gdy praktykuje w sposób sprzyjający pięknu, wiedzie to
do osiągnięcia piękna i uzyskuje on długie życie, albo boskie
albo ludzkie.
Gospodarzu, szlachetny uczeń który
pragnie szczęścia, nie powinien modlić się o szczęście czy
rozmiłowywać się w nim czy tęsknić za nim. Szlachetny uczeń
który pragnie szczęścia, powinien praktykować w sposób
sprzyjający szczęściu. Ponieważ, gdy praktykuje w sposób
sprzyjający szczęściu, wiedzie to do osiągnięcia szczęścia i
uzyskuje on szczęście, albo boskie albo ludzkie.
Gospodarzu, szlachetny uczeń który
pragnie sławy, nie powinien modlić się o sławę czy rozmiłowywać
się w niej czy tęsknić za nią. Szlachetny uczeń który pragnie
sławy, powinien praktykować w sposób sprzyjający sławie.
Ponieważ, gdy praktykuje w sposób sprzyjający sławie, wiedzie to
do osiągnięcia sławy i uzyskuje on sławę, albo boską albo
ludzką.
Gospodarzu, szlachetny uczeń który
pragnie nieba, nie powinien modlić się o niebo czy rozmiłowywać
się w nim czy tęsknić za nim. Szlachetny uczeń który pragnie
nieba, powinien praktykować w sposób sprzyjający niebu. Ponieważ,
gdy praktykuje w sposób sprzyjający niebu, wiedzie to do
osiągnięcia nieba i uzyskuje on niebo.
Dla chcącego długiego życia, piękna,
sławy,
uznania, nieba, arystokratycznych
rodzin,
i wysublimowanych uciech,
następujących po sobie,
mądrzy zachwalają oddanie się
dokonywaniu czynów zasługi.
Oddana temu, mądra osoba
zabezpiecza sobie dwa rodzaje dobra:
dobro w tym życiu
i dobro w życiu przyszłym.
Przez osiągnięcie dobra, stabilny
jest nazywany mądrym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.