Mnisi, posiadając pięć czynników,
królewski słoń jest warty króla, wyposażeniem króla, i jest
uważany za czynnik królewski. Jakie pięć? Tu, królewski słoń
jest tym który słucha, który niszczy, który ochrania, który
cierpliwie wytrzymuje, i który idzie.
A w jaki sposób królewski słoń jest
tym który słucha? Tu, jakiekolwiek zadanie wyznaczy mu trener
słoni, niezależnie czy robił to wcześniej czy nie, królewski
słoń zważa na to, przykłada się do tego, skierowuje na to cały
swój umysł i słucha z nadstawionymi uszami. To w ten sposób
królewski słoń jest tym który słucha.
A w jaki sposób królewski słoń jest
tym który niszczy? Tu, kiedy królewski słoń wkroczył do bitwy,
niszczy słonie i jeźdźców słoni, konie i kawalerzystów, karety
i woźniców, i piechotę. To w ten sposób królewski słoń jest
tym który niszczy.
A w jaki sposób królewski słoń jest
tym który ochrania? Tu, kiedy królewski słoń wkroczył do bitwy,
chroni swój przód, swój tył, swe przednie stopy, swe tylne stopy,
swą głowę, swe uszy, swą trąbę, swój ogon, i swego jeźdźca.
To w ten sposób królewski słoń jest tym który ochrania.
A w jaki sposób królewski słoń jest
tym który cierpliwie wytrzymuje? Tu, kiedy królewski słoń
wkroczył do bitwy, cierpliwie wytrzymuje ciosy szpicrut, mieczy,
strzał i toporów; wytrzymuje dźwięki bębnów, kotłów, muszli,
i tam tamów. To w ten sposób królewski słoń jest tym który
cierpliwie wytrzymuje.
A w jaki sposób królewski słoń jest
tym który idzie? Tu, królewski słoń szybko idzie w te okolice,
gdzie wysyła go trener słoni, niezależnie od tego czy już tam
kiedyś szedł czy nie. To w ten sposób królewski słoń jest tym
który idzie.
W taki sam sposób, mnisi, posiadając
pięć czynników, mnich jest warty podarunków, gościnności,
ofiar, jest warty oddawania mu czci, jest nieprzewyższonym polem
zasług dla świata. Jakie pięć? Tu, mnich jest tym który słucha,
który niszczy, który ochrania, który cierpliwie wytrzymuje, i
który idzie.
A w jaki sposób mnich jest tym który
słucha? Tu, kiedy Dhamma i Dyscyplina proklamowane przez Tathagatę
są nauczane, mnich zważa na to, przykłada się do tego, skierowuje
na to cały swój umysł i słucha Dhammy z nadstawionymi uszami. To
w ten sposób mnich jest tym który słucha.
A w jaki sposób mnich jest tym który
niszczy? Tu, mnich nie toleruje powstałej myśli zmysłowej, ale
porzuca ją, usuwa, niszczy i unicestwia. Nie toleruje powstałej
myśli złej woli, ale porzuca ją, usuwa, niszczy i unicestwia. Nie
toleruje powstałej myśli o krzywdzeniu, ale porzuca ją, usuwa,
niszczy i unicestwia. To w ten sposób mnich jest tym który niszczy.
A w jaki sposób mnich jest tym który
ochrania? Tu, zobaczywszy materialną formę okiem, mnich nie chwyta
się jej znaków i cech. Gdyż, jeżeli pozostawiłby funkcję oka
niewstrzemięźliwą, złe niekorzystne stany pożądania i smutku
mogłyby go nawiedzić, praktykuje tego wstrzemięźliwość;
ochrania funkcję oka, podejmuje się wstrzemięźliwości funkcji
oka. Usłyszawszy dźwięk uchem, mnich nie chwyta się jego znaków
i cech. Gdyż, jeżeli pozostawiłby funkcję ucha niewstrzemięźliwą,
złe niekorzystne stany pożądania i smutku mogłyby go nawiedzić,
praktykuje tego wstrzemięźliwość; ochrania funkcję ucha,
podejmuje się wstrzemięźliwości funkcji ucha. Powąchawszy zapach
nosem, mnich nie chwyta się jego znaków i cech. Gdyż, jeżeli
pozostawiłby funkcję nosa niewstrzemięźliwą, złe niekorzystne
stany pożądania i smutku mogłyby go nawiedzić, praktykuje tego
wstrzemięźliwość; ochrania funkcję nosa, podejmuje się
wstrzemięźliwości funkcji nosa. Posmakowawszy smak językiem,
mnich nie chwyta się jego znaków i cech. Gdyż, jeżeli
pozostawiłby funkcję języka niewstrzemięźliwą, złe
niekorzystne stany pożądania i smutku mogłyby go nawiedzić,
praktykuje tego wstrzemięźliwość; ochrania funkcję języka,
podejmuje się wstrzemięźliwości funkcji języka. Poczuwszy dotyk
ciałem, mnich nie chwyta się jego znaków i cech. Gdyż, jeżeli
pozostawiłby funkcję ciała niewstrzemięźliwą, złe niekorzystne
stany pożądania i smutku mogłyby go nawiedzić, praktykuje tego
wstrzemięźliwość; ochrania funkcję ciała, podejmuje się
wstrzemięźliwości funkcji ciała. Poznawszy idee umysłem, mnich
nie chwyta się ich znaków i cech. Gdyż, jeżeli pozostawiłby
funkcję umysłu niewstrzemięźliwą, złe niekorzystne stany
pożądania i smutku mogłyby go nawiedzić, praktykuje tego
wstrzemięźliwość; ochrania funkcję umysłu, podejmuje się
wstrzemięźliwości funkcji umysłu. To w ten sposób mnich jest
tym który ochrania.
A w jaki sposób mnich jest tym który
cierpliwie wytrzymuje? Tu, mnich cierpliwie wytrzymuje zimno i upał;
głód i pragnienie, kontakt z muchami, komarami, wiatrem, palącym
słońcem, i wężami; niegrzeczne i obraźliwe sposoby mowy; jest w
stanie znieść powstałe cielesne uczucia co bolesne, dotkliwe,
ostre, kłujce, przenikliwe, niemiłe, odbierające witalność. To
w ten sposób mnich jest tym który cierpliwie wytrzymuje.
A w jaki sposób mnich jest tym który
idzie? Tu, mnich jest tym, który szybko idzie w okolice gdzie nigdy
przedtem nie był, przez ten długi czas, mianowicie, uspokojenie
wszystkich determinacji, rezygnacja z wszelkich posiadłości,
wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie. To
w ten sposób mnich jest tym który idzie.
Posiadając te pięć czynników, mnich
jest warty podarunków, gościnności, ofiar, jest warty oddawania
mu czci, jest nieprzewyższonym polem zasług dla świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.