Wtedy Kesi, trener koni podszedł do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, i usiadł z boku. Zrealizowany
rzekł wtedy do niego:
„Kesi, jesteś uważany za trenera
koni. Jak dyscyplinujesz konia do opanowania?” „Czcigodny panie,
jednego konia dyscyplinuję łagodnie, innego ostro, a jeszcze innego
łagodnie i ostro”. „Ale, Kesi, jeżeli koń do opanowania nie
podporządkuje się żadnej z tych metod, co z nim robisz?”
„Czcigodny panie, jeżeli koń do opanowania nie podporządkuje się
żadnej z tych metod, wtedy zabijam go. Z jakiego powodu? Aby nie
przyniósł wstydu gildzie mojego nauczyciela. Ale, czcigodny panie,
Zrealizowany jest nieprzewyższonym trenerem osób do opanowania. Jak
Zrealizowany dyscyplinuje osobę do opanowania?”
„Jeden rodzaj osób dyscyplinuję
łagodnie, inny ostro, a jeszcze inny łagodnie i ostro. To Kesi jest
łagodna metoda: 'Takie jest cielesne dobre zachowanie, taki rezultat
dobrego cielesnego zachowania; takie jest werbalne dobre zachowanie,
taki rezultat dobrego werbalnego zachowania; takie jest mentalne
dobre zachowanie, taki rezultat dobrego mentalnego zachowania; tacy
są bogowie, takie są ludzkie istoty'. To ostra metoda: 'Takie jest
cielesne złe zachowanie, taki rezultat złego cielesnego zachowania;
takie jest werbalne złe zachowanie, taki rezultat złego werbalnego
zachowania; takie jest mentalne złe zachowanie, taki rezultat złego
mentalnego zachowania; takie jest piekło, taki jest świat zwierząt,
taka jest sfera duchów. To jest łagodna i ostra metoda: 'Takie jest
cielesne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego cielesnego
zachowania; takie jest cielesne złe zachowanie, taki rezultat złego
cielesnego zachowania. Takie jest werbalne dobre zachowanie, taki
rezultat dobrego werbalnego zachowania; takie jest werbalne złe
zachowanie, taki rezultat złego werbalnego zachowania. Takie jest
mentalne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego mentalnego
zachowania; takie jest mentalne złe zachowanie, taki rezultat złego
mentalnego zachowania. Tacy są bogowie, takie są ludzkie istoty;
takie jest piekło, taki jest świat zwierząt, taka jest sfera
duchów”.
„Ale, czcigodny panie, jeżeli osoba
do opanowania nie podporządkuje się żadnej z tych metod, co
Zrealizowany z nim robi?” „Kesi, jeżeli osoba do opanowania nie
podporządkuje się żadnej z tych metod, wtedy zabijam go”. „Ale,
czcigodny panie, nie jest dozwolone by Zrealizowany niszczył życie.
A jednak mówi on: 'Wtedy zabijam go'”.
„To prawda, Kesi, że nie jest
dozwolone by Tathagata niszczył życie. Jednakże kiedy osoba do
opanowania nie podporządkuje się metodzie łagodnej, metodzie
ostrej, metodzie będącej zarówno łagodną jak i ostrą, wtedy
Tathagata myśli, że nie powinno się do niej odzywać ani
instruować jej, i mądrzy koledzy mnisi tej osoby, także, myślą
że nie powinno się do niej odzywać ani instruować jej. Gdyż to,
Kesi, jest 'zabijanie' w dyscyplinie szlachetnych, gdy Tathagata
myśli, że nie powinno się do kogoś odzywać ani instruować go, i
jego mądrzy koledzy mnisi, także, myślą że nie powinno się do
niego odzywać ani instruować”.
„W rzeczy samej jest on dobrze
zabity, czcigodny panie, gdy Tathagata myśli, że nie powinno się
do kogoś odzywać ani instruować go, i jego mądrzy koledzy mnisi,
także, myślą że nie powinno się do niego odzywać ani
instruować. Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama!
Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę,
tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone,
odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając
lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy.
Biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po życiowe schronienie".
Biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po życiowe schronienie".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.