środa, 8 maja 2013

AN IV, 111 - jak zabija Tathagata




Wtedy Kesi, trener koni podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, i usiadł z boku. Zrealizowany rzekł wtedy do niego:

„Kesi, jesteś uważany za trenera koni. Jak dyscyplinujesz konia do opanowania?” „Czcigodny panie, jednego konia dyscyplinuję łagodnie, innego ostro, a jeszcze innego łagodnie i ostro”. „Ale, Kesi, jeżeli koń do opanowania nie podporządkuje się żadnej z tych metod, co z nim robisz?” „Czcigodny panie, jeżeli koń do opanowania nie podporządkuje się żadnej z tych metod, wtedy zabijam go. Z jakiego powodu? Aby nie przyniósł wstydu gildzie mojego nauczyciela. Ale, czcigodny panie, Zrealizowany jest nieprzewyższonym trenerem osób do opanowania. Jak Zrealizowany dyscyplinuje osobę do opanowania?”

„Jeden rodzaj osób dyscyplinuję łagodnie, inny ostro, a jeszcze inny łagodnie i ostro. To Kesi jest łagodna metoda: 'Takie jest cielesne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego cielesnego zachowania; takie jest werbalne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego werbalnego zachowania; takie jest mentalne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego mentalnego zachowania; tacy są bogowie, takie są ludzkie istoty'. To ostra metoda: 'Takie jest cielesne złe zachowanie, taki rezultat złego cielesnego zachowania; takie jest werbalne złe zachowanie, taki rezultat złego werbalnego zachowania; takie jest mentalne złe zachowanie, taki rezultat złego mentalnego zachowania; takie jest piekło, taki jest świat zwierząt, taka jest sfera duchów. To jest łagodna i ostra metoda: 'Takie jest cielesne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego cielesnego zachowania; takie jest cielesne złe zachowanie, taki rezultat złego cielesnego zachowania. Takie jest werbalne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego werbalnego zachowania; takie jest werbalne złe zachowanie, taki rezultat złego werbalnego zachowania. Takie jest mentalne dobre zachowanie, taki rezultat dobrego mentalnego zachowania; takie jest mentalne złe zachowanie, taki rezultat złego mentalnego zachowania. Tacy są bogowie, takie są ludzkie istoty; takie jest piekło, taki jest świat zwierząt, taka jest sfera duchów”.

„Ale, czcigodny panie, jeżeli osoba do opanowania nie podporządkuje się żadnej z tych metod, co Zrealizowany z nim robi?” „Kesi, jeżeli osoba do opanowania nie podporządkuje się żadnej z tych metod, wtedy zabijam go”. „Ale, czcigodny panie, nie jest dozwolone by Zrealizowany niszczył życie. A jednak mówi on: 'Wtedy zabijam go'”.

„To prawda, Kesi, że nie jest dozwolone by Tathagata niszczył życie. Jednakże kiedy osoba do opanowania nie podporządkuje się metodzie łagodnej, metodzie ostrej, metodzie będącej zarówno łagodną jak i ostrą, wtedy Tathagata myśli, że nie powinno się do niej odzywać ani instruować jej, i mądrzy koledzy mnisi tej osoby, także, myślą że nie powinno się do niej odzywać ani instruować jej. Gdyż to, Kesi, jest 'zabijanie' w dyscyplinie szlachetnych, gdy Tathagata myśli, że nie powinno się do kogoś odzywać ani instruować go, i jego mądrzy koledzy mnisi, także, myślą że nie powinno się do niego odzywać ani instruować”.

„W rzeczy samej jest on dobrze zabity, czcigodny panie, gdy Tathagata myśli, że nie powinno się do kogoś odzywać ani instruować go, i jego mądrzy koledzy mnisi, także, myślą że nie powinno się do niego odzywać ani instruować. Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy.

Biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po życiowe schronienie".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.