„Mnisi, nawet obracający kołem
monarcha, prawowity król który rządzi przez Dhammę, nie obraca
kołem bez króla nad sobą”.
Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich powiedział do Zrealizowanego: „Ale czcigodny panie, kto
mógłby być królem ponad obracającym kołem monarchą, prawowitym
królem rządzącym przez Dhammę?”
„To Dhamma, mnichu”, powiedział
Zrealizowany. „Tu, obracający królem monarcha, prawowity król
który rządzi przez Dhammę, polega właśnie na Dhammie, honoruje,
szanuje i czci Dhammę, bierze Dhammę za swój standard, proporzec i
autorytet, zapewniający prawowierną ochronę, schronienie, i straż
dla ludzi na jego dworze. I znów, obracający królem monarcha,
prawowity król który rządzi przez Dhammę, polega właśnie na
Dhammie, honoruje, szanuje i czci Dhammę, bierze Dhammę za swój
standard, proporzec i autorytet, zapewniający prawowierną ochronę,
schronienie, i straż dla swych wasali khattiyów; dla swej armii;
dla braminów i gospodarzy; dla zwierząt i ptaków. Zapewniwszy taką
prawowierną ochronę, schronienie, i straż, ten obracający kołem
monarcha, prawowity król który rządzi przez Dhammę, obraca kołem
jedynie przez Dhammę, kołem które nie może być zawrócone przez
żadną wrogą istotę w ludzkiej formie.
Tak też, mnichu, Tathagata, Arahat,
Doskonale Przebudzony prawowity król Dhammy, polegając właśnie na
Dhammie, honorując, szanując i czcząc Dhammę, bierze Dhammę za
swój standard, proporzec i autorytet, zapewniający prawowierną
ochronę, schronienie, i straż dla mnichów, mówiąc:
'Takie cielesne działanie powinno być
kultywowane; takie cielesne działanie nie powinno być kultywowane.
Takie werbalne działanie powinno być kultywowane; takie werbalne
działanie nie powinno być kultywowane. Takie mentalne działanie
powinno być kultywowane; takie mentalne działanie nie powinno być
kultywowane. Taki sposób utrzymania powinien być kultywowany; taki
sposób utrzymania nie powinien być kultywowany. Do takiej wioski
czy miasteczka powinno się udawać; do takiej wioski czy miasteczka
nie powinno się udawać'.
I znów, Tathagata, Arahat, Doskonale
Przebudzony prawowity król Dhammy, polegając właśnie na Dhammie,
honorując, szanując i czcząc Dhammę, bierze Dhammę za swój
standard, proporzec i autorytet, zapewniający prawowierną ochronę,
schronienie, i straż dla mniszek … świeckich wyznawców …
świeckich wyznawczyń, mówiąc:
'Takie cielesne działanie powinno być
kultywowane; takie cielesne działanie nie powinno być kultywowane.
Takie werbalne działanie powinno być kultywowane; takie werbalne
działanie nie powinno być kultywowane. Takie mentalne działanie
powinno być kultywowane; takie mentalne działanie nie powinno być
kultywowane. Taki sposób utrzymania powinien być kultywowany; taki
sposób utrzymania nie powinien być kultywowany. Do takiej wioski
czy miasteczka powinno się udawać; do takiej wioski czy miasteczka
nie powinno się udawać'.
Zapewniwszy taką prawowierną ochronę,
schronienie, i straż, Tathagata, Arahat, Doskonale przebudzony,
prawowity król Dhammy, wprowadza w ruch nieprzewyższone koło
Dhammy, koło które nie może być zawrócone przez żadnego
pustelnika, bramina, boga, Marę czy Brahmę, czy przez kogokolwiek w
świecie”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.