AN V, 26
Mnisi, jest te pięć podstaw
wyzwolenia, za pomocą których, jeżeli mnich trwa uważny, pilny i
zdecydowany, jego niewyzwolony umysł staje się wyzwolonym, jego
niewyczerpane skazy stają się totalnie wyczerpane, i osiąga on
jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe bezpieczeństwo od niewoli. Jakie
pięć?
Tu, mnisi, Nauczyciel albo kolega mnich
na pozycji nauczyciela uczy mnicha Dhammy. W jakikolwiek sposób
Nauczyciel albo kolega mnich na pozycji nauczyciela uczy mnicha
Dhammy, w właśnie taki sposób, w relacji do tej Dhammy, doświadcza
on inspiracji w znaczeniu i inspiracji w Dhammie. Gdy tak czyni,
radość powstaje u niego. Gdy jest radosny, powstaje błogość. U
tego o błogim umyśle, ciało staje się spokojne. Ten o spokojnym
ciele, czuje przyjemność. U odczuwającego przyjemność, umysł
staje się skoncentrowany. To jest pierwsza podstawa za pomocą
której, jeżeli mnich trwa uważny, pilny i zdecydowany, jego
niewyzwolony umysł staje się wyzwolonym, jego niewyczerpane skazy
stają się totalnie wyczerpane, i osiąga on jeszcze-nie-osiągnięte
najwyższe bezpieczeństwo od niewoli.
I znów, ani Nauczyciel ani kolega
mnich na pozycji nauczyciela nie uczy mnicha Dhammy, ale on sam
naucza Dhammy innych, szczegółowo, tak jak sam ją usłyszał i
nauczył się. W jakikolwiek sposób ten mnich uczy mnicha, w właśnie
taki sposób, w relacji do tej Dhammy, doświadcza on inspiracji w
znaczeniu i inspiracji w Dhammie. Gdy tak czyni, radość powstaje u
niego. Gdy jest radosny, powstaje błogość. U tego o błogim
umyśle, ciało staje się spokojne. Ten o spokojnym ciele, czuje
przyjemność. U odczuwającego przyjemność, umysł staje się
skoncentrowany. To jest druga podstawa za pomocą której, jeżeli
mnich trwa uważny, pilny i zdecydowany, jego niewyzwolony umysł
staje się wyzwolonym, jego niewyczerpane skazy stają się totalnie
wyczerpane, i osiąga on jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe
bezpieczeństwo od niewoli.
I znów, ani Nauczyciel ani kolega
mnich na pozycji nauczyciela nie uczy mnicha Dhammy, ani on sam nie
naucza Dhammy innych, szczegółowo, tak jak sam ją usłyszał i
nauczył się, ale recytuje Dhammę szczegółowo, tak jak sam ją
usłyszał i nauczył się. W jakikolwiek sposób ten mnich recytuje,
w właśnie taki sposób, w relacji do tej Dhammy, doświadcza on
inspiracji w znaczeniu i inspiracji w Dhammie. Gdy tak czyni, radość
powstaje u niego. Gdy jest radosny, powstaje błogość. U tego o
błogim umyśle, ciało staje się spokojne. Ten o spokojnym ciele,
czuje przyjemność. U odczuwającego przyjemność, umysł staje się
skoncentrowany. To jest trzecia podstawa za pomocą której, jeżeli
mnich trwa uważny, pilny i zdecydowany, jego niewyzwolony umysł
staje się wyzwolonym, jego niewyczerpane skazy stają się totalnie
wyczerpane, i osiąga on jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe
bezpieczeństwo od niewoli.
I znów, ani Nauczyciel ani kolega
mnich na pozycji nauczyciela nie uczy mnicha Dhammy, ani on sam nie
naucza Dhammy innych, szczegółowo, tak jak sam ją usłyszał i
nauczył się, ani nie recytuje Dhammy szczegółowo, tak jak sam ją
usłyszał i nauczył się, ale myśli, rozważa i mentalnie bada
Dhammę tak jak sam ją usłyszał i nauczył się. W jakikolwiek
sposób ten mnich myśli, rozważa i mentalnie bada Dhammę, w
właśnie taki sposób, w relacji do tej Dhammy, doświadcza on
inspiracji w znaczeniu i inspiracji w Dhammie. Gdy tak czyni, radość
powstaje u niego. Gdy jest radosny, powstaje błogość. U tego o
błogim umyśle, ciało staje się spokojne. Ten o spokojnym ciele,
czuje przyjemność. U odczuwającego przyjemność, umysł staje się
skoncentrowany. To jest czwarta podstawa za pomocą której, jeżeli
mnich trwa uważny, pilny i zdecydowany, jego niewyzwolony umysł
staje się wyzwolonym, jego niewyczerpane skazy stają się totalnie
wyczerpane, i osiąga on jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe
bezpieczeństwo od niewoli.
I znów, ani Nauczyciel ani kolega
mnich na pozycji nauczyciela nie uczy mnicha Dhammy, ani on sam nie
naucza Dhammy innych, szczegółowo, tak jak sam ją usłyszał i
nauczył się, ani nie recytuje Dhammy szczegółowo, tak jak sam ją
usłyszał i nauczył się, ani nie myśli, rozważa i mentalnie nie
bada Dhammy tak jak sam ją usłyszał i nauczył się, ale uchwycił
dobrze pewien obiekt koncentracji, dobrze go wspomagał, dobrze go
wspierał i spenetrował go dobrze przy użyciu mądrości. W
jakikolwiek sposób ten mnich uchwycił dobrze pewien obiekt
koncentracji, dobrze go wspomagał, dobrze go wspierał i spenetrował
go dobrze przy użyciu mądrości, w właśnie taki sposób, w
relacji do tej Dhammy, doświadcza on inspiracji w znaczeniu i
inspiracji w Dhammie. Gdy tak czyni, radość powstaje u niego. Gdy
jest radosny, powstaje błogość. U tego o błogim umyśle, ciało
staje się spokojne. Ten o spokojnym ciele, czuje przyjemność. U
odczuwającego przyjemność, umysł staje się skoncentrowany. To
jest czwarta podstawa za pomocą której, jeżeli mnich trwa uważny,
pilny i zdecydowany, jego niewyzwolony umysł staje się wyzwolonym,
jego niewyczerpane skazy stają się totalnie wyczerpane, i osiąga
on jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe bezpieczeństwo od niewoli.
Takie, mnisi jest te pięć podstaw
wyzwolenia, za pomocą których, jeżeli mnich trwa uważny, pilny i
zdecydowany, jego niewyzwolony umysł staje się wyzwolonym, jego
niewyczerpane skazy stają się totalnie wyczerpane, i osiąga on
jeszcze-nie-osiągnięte najwyższe bezpieczeństwo od niewoli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.