Mnisi, mowa jest błędnie zaadresowana
gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest adresowana
do tych pięciu typów osób. Jakich pięciu? Mowa dotycząca wiary
jest błędnie zaadresowana do tego, kto pozbawiony wiary; mowa
dotycząca moralności jest błędnie zaadresowana do niemoralnej
osoby; mowa dotycząca uczoności jest błędnie zaadresowana do
tego, kto o małej uczoności; nowa dotycząca szczodrości jest
błędnie zaadresowana do skąpca; mowa dotycząca mądrości jest
błędnie zaadresowana do niemądrej osoby.
A dlaczego, mnisi, mowa dotycząca
wiary jest błędnie zaadresowana do tego, kto pozbawiony wiary?Kiedy
mowa dotycząca wiary jest dawana, osoba pozbawiona wiary denerwuje
się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór;
okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ
nie postrzega u siebie tej wiary i nie osiąga błogości i radości
na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca wiary jest błędnie
zaadresowana do osoby pozbawionej wiary.
A dlaczego mowa dotycząca moralności
jest błędnie zaadresowana do niemoralnej osoby? Kiedy mowa
dotycząca moralności jest dawana, niemoralna osoba denerwuje się i
staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje
gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie
postrzega u siebie tej moralności i nie osiąga błogości i radości
na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca moralności jest błędnie
zaadresowana do osoby pozbawionej moralności.
A dlaczego mowa dotycząca uczoności
jest błędnie zaadresowana do osoby o małej uczoności? Kiedy mowa
dotycząca uczoności jest dawana, osoba o małej uczoności
denerwuje się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając
opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu?
Ponieważ nie postrzega u siebie tej uczoności i nie osiąga
błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca
uczoności jest błędnie zaadresowana do osoby pozbawionej
uczoności.
A dlaczego mowa dotycząca szczodrości
jest błędnie zaadresowana do skąpca? Kiedy mowa dotycząca
szczodrości jest dawana, skąpiec denerwuje się i staje się
poirytowany, wrogo nastawiony, stawiając opór; okazuje gniew,
nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega
u siebie tej szczodrości i nie osiąga błogości i radości na niej
bazujących. Zatem mowa dotycząca szczodrości jest błędnie
zaadresowana do skąpca.
A dlaczego mowa dotycząca mądrości
jest błędnie zaadresowana do niemądrej osoby? Kiedy mowa dotycząca
mądrości jest dawana, niemądra osoba denerwuje się i staje się
poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje gniew,
nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega
u siebie tej mądrości i nie osiąga błogości i radości na niej
bazujących. Zatem mowa dotycząca mądrości jest błędnie
zaadresowana do osoby pozbawionej mądrości.
Mnisi, mowa jest odpowiednio
zaadresowana gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest
adresowana do tych pięciu typów osób. Jakich pięciu? Mowa
dotycząca wiary jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto
obdarzonego wiarą; mowa dotycząca moralności jest odpowiednio
zaadresowana do moralnej osoby; mowa dotycząca uczoności jest
odpowiednio zaadresowana do uczonej osoby; mowa dotycząca
szczodrości jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby; mowa
dotycząca mądrości jest odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby.
A dlaczego, mnisi, mowa dotycząca
wiary jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto obdarzonego wiarą?
Kiedy mowa dotycząca wiary jest dawana, osoba obdarzona wiarą nie
denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona,
stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z
jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą wiarę i osiąga
błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca
wiary jest jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto obdarzonego
wiarą.
A dlaczego mowa dotycząca moralności
jest odpowiednio zaadresowana do niemoralnej osoby? Kiedy mowa
dotycząca moralności jest dawana, moralna osoba nie denerwuje się
i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie
okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu?
Ponieważ postrzega u siebie tą moralność i osiąga błogość i
radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca moralności jest
jest odpowiednio zaadresowana do moralnej osoby.
A dlaczego mowa dotycząca uczoności
jest odpowiednio zaadresowana do osoby o małej uczoności? Kiedy
mowa dotycząca uczoności jest dawana, uczona osoba nie denerwuje
się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór;
nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu?
Ponieważ postrzega u siebie tą uczoność i osiąga błogość i
radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca uczoności jest
jest odpowiednio zaadresowana do uczonej osoby.
A dlaczego mowa dotycząca szczodrości
jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby? Kiedy mowa
dotycząca szczodrości jest dawana, szczodra osoba nie denerwuje się
i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie
okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu?
Ponieważ postrzega u siebie tą szczodrość i osiąga błogość i
radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca szczodrości jest
jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby.
A dlaczego mowa dotycząca mądrości
jest odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby? Kiedy mowa dotycząca
mądrości jest dawana, mądra osoba nie denerwuje się i nie staje
się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje
gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ
postrzega u siebie tą mądrość i osiąga błogość i radość na
niej bazujących. Zatem mowa dotycząca mądrości jest jest
odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby.
Mnisi mowa jest odpowiednio
zaadresowana gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest
adresowana do tych pięciu typów osób.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.