wtorek, 21 maja 2013

AN V, 157 odpowiednio zaadresowana mowa




Mnisi, mowa jest błędnie zaadresowana gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest adresowana do tych pięciu typów osób. Jakich pięciu? Mowa dotycząca wiary jest błędnie zaadresowana do tego, kto pozbawiony wiary; mowa dotycząca moralności jest błędnie zaadresowana do niemoralnej osoby; mowa dotycząca uczoności jest błędnie zaadresowana do tego, kto o małej uczoności; nowa dotycząca szczodrości jest błędnie zaadresowana do skąpca; mowa dotycząca mądrości jest błędnie zaadresowana do niemądrej osoby.

A dlaczego, mnisi, mowa dotycząca wiary jest błędnie zaadresowana do tego, kto pozbawiony wiary?Kiedy mowa dotycząca wiary jest dawana, osoba pozbawiona wiary denerwuje się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega u siebie tej wiary i nie osiąga błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca wiary jest błędnie zaadresowana do osoby pozbawionej wiary.

A dlaczego mowa dotycząca moralności jest błędnie zaadresowana do niemoralnej osoby? Kiedy mowa dotycząca moralności jest dawana, niemoralna osoba denerwuje się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega u siebie tej moralności i nie osiąga błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca moralności jest błędnie zaadresowana do osoby pozbawionej moralności.

A dlaczego mowa dotycząca uczoności jest błędnie zaadresowana do osoby o małej uczoności? Kiedy mowa dotycząca uczoności jest dawana, osoba o małej uczoności denerwuje się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega u siebie tej uczoności i nie osiąga błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca uczoności jest błędnie zaadresowana do osoby pozbawionej uczoności.

A dlaczego mowa dotycząca szczodrości jest błędnie zaadresowana do skąpca? Kiedy mowa dotycząca szczodrości jest dawana, skąpiec denerwuje się i staje się poirytowany, wrogo nastawiony, stawiając opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega u siebie tej szczodrości i nie osiąga błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca szczodrości jest błędnie zaadresowana do skąpca.

A dlaczego mowa dotycząca mądrości jest błędnie zaadresowana do niemądrej osoby? Kiedy mowa dotycząca mądrości jest dawana, niemądra osoba denerwuje się i staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; okazuje gniew, nienawiść i zgorzknienie. Z jakiego powodu? Ponieważ nie postrzega u siebie tej mądrości i nie osiąga błogości i radości na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca mądrości jest błędnie zaadresowana do osoby pozbawionej mądrości.

Mnisi, mowa jest odpowiednio zaadresowana gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest adresowana do tych pięciu typów osób. Jakich pięciu? Mowa dotycząca wiary jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto obdarzonego wiarą; mowa dotycząca moralności jest odpowiednio zaadresowana do moralnej osoby; mowa dotycząca uczoności jest odpowiednio zaadresowana do uczonej osoby; mowa dotycząca szczodrości jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby; mowa dotycząca mądrości jest odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby.

A dlaczego, mnisi, mowa dotycząca wiary jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto obdarzonego wiarą? Kiedy mowa dotycząca wiary jest dawana, osoba obdarzona wiarą nie denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą wiarę i osiąga błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca wiary jest jest odpowiednio zaadresowana do tego, kto obdarzonego wiarą.

A dlaczego mowa dotycząca moralności jest odpowiednio zaadresowana do niemoralnej osoby? Kiedy mowa dotycząca moralności jest dawana, moralna osoba nie denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą moralność i osiąga błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca moralności jest jest odpowiednio zaadresowana do moralnej osoby.

A dlaczego mowa dotycząca uczoności jest odpowiednio zaadresowana do osoby o małej uczoności? Kiedy mowa dotycząca uczoności jest dawana, uczona osoba nie denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą uczoność i osiąga błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca uczoności jest jest odpowiednio zaadresowana do uczonej osoby.

A dlaczego mowa dotycząca szczodrości jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby? Kiedy mowa dotycząca szczodrości jest dawana, szczodra osoba nie denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą szczodrość i osiąga błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca szczodrości jest jest odpowiednio zaadresowana do szczodrej osoby.

A dlaczego mowa dotycząca mądrości jest odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby? Kiedy mowa dotycząca mądrości jest dawana, mądra osoba nie denerwuje się i nie staje się poirytowana, wrogo nastawiona, stawiając opór; nie okazuje gniewu, nienawiści i zgorzknienia. Z jakiego powodu? Ponieważ postrzega u siebie tą mądrość i osiąga błogość i radość na niej bazujących. Zatem mowa dotycząca mądrości jest jest odpowiednio zaadresowana do mądrej osoby.

Mnisi mowa jest odpowiednio zaadresowana gdy, zważywszy jeden typ osoby przeciwko drugiemu, jest adresowana do tych pięciu typów osób.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.