AN IV, 134
Wtedy bramin Sikhamoggallana podszedł
do Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna
i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i
powiedział do Zrealizowanego:
„Wcześniej, dawno temu, bramiński
uczeń Sonakayana podszedł do mnie i powiedział; 'Pustelnik Gotama
zaleca zatrzymanie wszelkiego działania. Ale zalecając zatrzymanie
wszelkiego działania, rekomenduje anihilację świata. Tego świata,
panie, który ma działanie za swoją substancję, kontynuuje się
przez podejmowanie działania'”.
„Nie przypominam sobie bym choć
widział bramina Sonakayanę, braminie. Jak zatem mogła się odbyć
taka dyskusja? Są braminie, te cztery rodzaje działania
proklamowane przeze mnie, po tym jak sam je zrealizowałem z
bezpośrednią wiedzą. Jakie cztery?
Jest ciemne działanie z ciemnym
rezultatem, jest jasne działanie z jasnym rezultatem, jest
ciemno-jasne działanie z ciemno-jasnym rezultatem i jest działanie,
które nie jest ani jasne ani ciemne z ani jasnym ani ciemnym
rezultatem, sprzyjające wyczerpaniu działania.
Czym jest ciemne działanie z ciemnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie z udręką. Kiedy tak się dzieje dręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje całkowicie bolesne uczucia, jak w przypadku istot w piekle. To nazywa się ciemnym działaniem z ciemnym rezultatem.
A co jest jasnym działaniem z jasnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje nie związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje nie związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje nie związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie bez udręki. Kiedy tak się dzieje niedręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje całkowicie przyjemne uczucia, jak w przypadku Subhakinna, bogów Jaśniejącej Wspaniałości. To nazywa się jasnym działaniem z jasnym dojrzeniem.
A czym jest ciemno-jasne działanie z ciemno-jasnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie z udręką i bez udręki. Kiedy tak się dzieje dręczące i niedręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje dręczące uczucia i niedręczące uczucia, jak w przypadku istot ludzkich, pewnych bogów i pewnych istot ze stanów deprywacji. To nazywa się ciemno-jasnym działaniem z ciemno-jasnym rezultatem.
A co jest ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania? Co do tych (trzech rodzajów działania) chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co ciemne z ciemnym rezultatem, chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co jasne z jasnym rezultatem, chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co ciemno-jasne z ciemno-jasnym rezultatem. To nazywa się ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania. Takie są cztery rodzaje działań ogłaszane przeze mnie wprost z bezpośredniej wiedzy".
Czym jest ciemne działanie z ciemnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie z udręką. Kiedy tak się dzieje dręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje całkowicie bolesne uczucia, jak w przypadku istot w piekle. To nazywa się ciemnym działaniem z ciemnym rezultatem.
A co jest jasnym działaniem z jasnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje nie związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje nie związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje nie związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie bez udręki. Kiedy tak się dzieje niedręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje całkowicie przyjemne uczucia, jak w przypadku Subhakinna, bogów Jaśniejącej Wspaniałości. To nazywa się jasnym działaniem z jasnym dojrzeniem.
A czym jest ciemno-jasne działanie z ciemno-jasnym rezultatem? Tutaj ktoś wytwarza cielesne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką, wytwarza werbalne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką, wytwarza mentalne determinacje związane z udręką i nie związane z udręką. Przez czynienie tego pojawia się w świecie z udręką i bez udręki. Kiedy tak się dzieje dręczące i niedręczące kontakty dotykają go. Będąc dotykany przez nie, czuje dręczące uczucia i niedręczące uczucia, jak w przypadku istot ludzkich, pewnych bogów i pewnych istot ze stanów deprywacji. To nazywa się ciemno-jasnym działaniem z ciemno-jasnym rezultatem.
A co jest ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania? Co do tych (trzech rodzajów działania) chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co ciemne z ciemnym rezultatem, chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co jasne z jasnym rezultatem, chęć zaniechania jakiegokolwiek rodzaju działania co ciemno-jasne z ciemno-jasnym rezultatem. To nazywa się ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania. Takie są cztery rodzaje działań ogłaszane przeze mnie wprost z bezpośredniej wiedzy".
AN IV, 237 fragment:
A co jest ani-ciemnym-ani-jasnym
działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do
wyczerpania działania? Właściwy pogląd, właściwa intencja,
właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy sposób
utrzymania, właściwy wysiłek, właściwa uważność, i właściwa
koncentracja: to nazywa się ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z
ani-ciemnym-ani-jasnym rezultatem prowadzącym do wyczerpania
działania.
AN IV, 238 fragment: A co jest
ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym
rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania? Uważność -
czynnik przebudzenia, badanie Dhammy – czynnik przebudzenia,
energia - czynnik przebudzenia, radość – czynnik przebudzenia,
spokój – czynnik przebudzenia, koncentracja – czynnik
przebudzenia, równowaga – czynnik przebudzenia: to nazywa się
ani-ciemnym-ani-jasnym działaniem z ani-ciemnym-ani-jasnym
rezultatem prowadzącym do wyczerpania działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.