Mnisi, są te cztery rzeczy, co
zrodzone. Jakie cztery? Upodobanie
zrodzone z upodobania; nienawiść zrodzona z upodobania; upodobanie
zrodzone z nienawiści; i nienawiść zrodzona z nienawiści.
A jak, mnisi,
upodobanie rodzi się z upodobania? Tu, pewna osoba jest chciana,
kochana i miła drugiej. Inni traktują tą osobę w sposób co
chciany, kochany, i miły. Jawi mu się później: 'Inni traktują tą
osobę która jest chciana, kochana przeze mnie i mi miła, w sposób
co chciany, kochany, i miły'. W ten sposób czuje do nich
upodobanie. To w ten sposób upodobanie rodzi się z upodobania.
A jak nienawiść
rodzi się z upodobania? Tu, pewna osoba jest chciana, kochana i miła
drugiej. Inni traktują tą osobę w sposób co niechciany,
niekochany, i niemiły. Jawi mu się później: 'Inni traktują tą
osobę która jest chciana, kochana przeze mnie i mi miła, w sposób
co niechciany, niekochany, i niemiły'. W ten sposób czuje do nich
nienawiść. To w ten sposób nienawiść rodzi się z upodobania.
A jak,
upodobanie rodzi się z nienawiści? Tu, pewna osoba jest niechciana,
niekochana i niemiła drugiej. Inni traktują ta osobę w sposób co
niechciany, niekochany, i niemiły. Jawi mu się później: 'Inni
traktują tą osobę która jest niechciana, niekochana przeze mnie i
mi niemiła, w sposób co niechciany, niekochany, i niemiły'. W ten
sposób czuje do nich upodobanie. To w ten sposób upodobanie rodzi
się z upodobania.
A jak, nienawiść
rodzi się z nienawiści? Tu, pewna osoba jest niechciana, niekochana
i niemiła drugiej. Inni traktują tą osobę w sposób co chciany,
kochany, i miły. Jawi mu się później: 'Inni traktują tą osobę
która jest niechciana, niekochana przeze mnie i mi niemiła, w
sposób co chciany, kochany, i miły'. W ten sposób czuje do nich
nienawiść. To w ten sposób upodobanie rodzi się z upodobania.
Takie są cztery
rzeczy, co zrodzone.
Kiedy, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem, przy tej okazji upodobanie zrodzone z
upodobania nie istnieje u niego, nienawiść zrodzona z upodobania
nie istnieje u niego; upodobanie zrodzone z nienawiści nie istnieje
u niego; i nienawiść zrodzona z nienawiści nie istnieje u niego.
Kiedy z zanikiem myślenia i rozważania, mnich wkracza i trwa w
drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem
umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych
z koncentracji, bez myślenia i rozważania, przy tej okazji
upodobanie zrodzone z upodobania nie istnieje u niego, nienawiść
zrodzona z upodobania nie istnieje u niego; upodobanie zrodzone z
nienawiści nie istnieje u niego; i nienawiść zrodzona z nienawiści
nie istnieje u niego. Kiedy z zanikiem również błogości, trwając
w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając
przyjemności cielesnej, mnich wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o
której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto
trwa szczęśliwy', przy tej okazji upodobanie zrodzone z upodobania
nie istnieje u niego, nienawiść zrodzona z upodobania nie istnieje
u niego; upodobanie zrodzone z nienawiści nie istnieje u niego; i
nienawiść zrodzona z nienawiści nie istnieje u niego. Kiedy z
porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i
smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani
przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez
równowagę, przy tej okazji upodobanie zrodzone z upodobania nie
istnieje u niego, nienawiść zrodzona z upodobania nie istnieje u
niego; upodobanie zrodzone z nienawiści nie istnieje u niego; i
nienawiść zrodzona z nienawiści nie istnieje u niego.
Kiedy, z
wyczerpaniem skaz, mnich zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią
wiedzą tutaj i teraz wyzwolenie umysłu wolne od skaz, wyzwolenie
przez zrozumienie, i wkroczywszy weń trwa w nim, wtedy porzucił
upodobanie zrodzone z upodobania, odciął je u korzenia, uczynił
jak palmowy pieniek, zniszczył je, tak że nie jest już dłużej
podmiotem przyszłego powstania; porzucił nienawiść zrodzoną z
upodobania, odciął ją u korzenia, uczynił jak palmowy pieniek,
zniszczył ją, tak że nie jest już dłużej podmiotem przyszłego
powstania; porzucił upodobanie zrodzone z nienawiści, odciął je u
korzenia, uczynił jak palmowy pieniek, zniszczył je, tak że nie
jest już dłużej podmiotem przyszłego powstania; i porzucił
nienawiść zrodzoną z nienawiści, odciął ją u korzenia, uczynił
jak palmowy pieniek, zniszczył ją, tak że nie jest już dłużej
podmiotem przyszłego powstania.
Tak nazywa się
mnich, który ani nie podejmuje ani nie odpycha, który nie dymi, nie
płonie, nie pogrąża się w myślach.
A
jak mnich podejmuje? Tu mnich widzi materię
jako ja, lub ja posiadające materię, lub materię w ja, lub ja w
materii. Widzi on uczucie jako ja, lub ja posiadające uczucie, lub
uczucie w ja, lub ja w uczuciu. Widzi on percepcję jako ja, lub ja
posiadające percepcję, lub percepcję w ja lub, ja w percepcji.
Widzi on determinacje jako ja, lub ja posiadające determinacje, lub
determinacje w ja, lub ja w determinacjach. Widzi on świadomość
jako ja, lub ja posiadające świadomość, lub świadomość w ja,
lub ja w świadomości. To w ten sposób mnich podejmuje.
A jak mnich nie
podejmuje? Tu mnich nie widzi
materii jako ja, lub ja posiadającego materię, lub materię w ja,
lub ja w materii. Nie widzi on uczucia jako ja, lub ja posiadającego
uczucie, lub uczucie w ja, lub ja w uczuciu. Nie widzi percepcji jako
ja, lub ja posiadającego percepcję, lub percepcję w ja, lub ja w
percepcji. Nie widzi determinacji jako ja, lub ja posiadającego
determinacje, lub determinacje w ja, lub ja w determinacjach. Nie
widzi on świadomości jako ja, lub ja posiadającego świadomość,
lub świadomości w ja, lub ja w świadomości. To w ten sposób
mnich nie podejmuje.
A jak mnich odpycha? Tu
mnich obraża tego kto go obraża, czyni reprymendy temu kto udziela
mu reprymendy, i kłóci się z tym, kto kłóci się z nim.
A jak mnich nie odpycha?
Tu mnich nie obraża tego kto go obraża, nie czyni reprymendy temu
kto udziela mu reprymendy, i nie kłóci się z tym, kto kłóci się
z nim.
A jak mnich dymi? Kiedy
jest [koncepcja] 'jestem', są [koncepcje]: 'jestem w taki sposób',
jestem właśnie taki', jestem inny', 'jestem trwały', 'jestem
przemijający', 'mógłbym być', 'mógłbym być w taki sposób',
'niech będę właśnie taki', 'niech będę inny', 'będę', 'będę
w taki sposób', 'będę właśnie taki', 'będę inny'. To w ten
sposób mnich dymi.
A
jak mnich nie dymi? Kiedy nie ma [koncepcji] 'jestem', nie ma
[koncepcji]: 'jestem w taki sposób', jestem właśnie taki', jestem
inny', 'jestem trwały', 'jestem przemijający', 'mógłbym być',
'mógłbym być w taki sposób', 'niech będę właśnie taki',
'niech będę inny', 'będę', 'będę w taki sposób', 'będę
właśnie taki', 'będę inny'. To w ten sposób mnich nie dymi.
A
jak mnich płonie? Kiedy jest [koncepcja] 'jestem z powodu tego', są
[koncepcje]: 'jestem w taki sposób z powodu tego', jestem właśnie
taki z powodu tego', jestem inny z powodu tego', 'jestem trwały z
powodu tego', 'jestem przemijający z powodu tego', 'mógłbym być z
powodu tego', 'mógłbym być w taki sposób z powodu tego', 'niech
będę właśnie taki z powodu tego', 'niech będę inny z powodu
tego', 'będę z powodu tego', 'będę w taki sposób z powodu
tego', 'będę właśnie taki z powodu tego', 'będę inny z powodu
tego'. To w ten sposób mnich płonie.
A
jak mnich nie płonie? Kiedy nie ma [koncepcji] 'jestem z powodu
tego', nie ma [koncepcji]: 'jestem w taki sposób z powodu tego',
jestem właśnie taki z powodu tego', jestem inny z powodu tego',
'jestem trwały z powodu tego', 'jestem przemijający z powodu tego',
'mógłbym być z powodu tego', 'mógłbym być w taki sposób z
powodu tego', 'niech będę właśnie taki z powodu tego', 'niech
będę inny z powodu tego', 'będę z powodu tego', 'będę w taki
sposób z powodu tego', 'będę właśnie taki z powodu tego', 'będę
inny z powodu tego'. To w ten sposób mnich nie płonie.
A w
jaki sposób mnich pogrąża się w myślach? Tu mnich nie porzucił
wyobrażenia „jestem”, nie odciął go u korzenia, i nie uczynił
jak palmowy pieniek, nie zniszczył go, tak że nie jest już dłużej
podmiotem przyszłego powstania. To w ten sposób mnich pogrąża
się w myślach.
A w
jaki sposób mnich pogrąża się w myślach? Tu mnich porzucił
wyobrażenie „jestem”, odciął je u korzenia, uczynił jak
palmowy pieniek, zniszczył je, tak że nie jest już dłużej
podmiotem przyszłego powstania. To w ten sposób mnich nie pogrąża
się w myślach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.