Mnisi, są te cztery rozwoje
koncentracji. Jakie cztery? Jest rozwój koncentracji który prowadzi
do przyjemnego trwania tutaj i teraz. Jest rozwój koncentracji
który prowadzi do osiągnięcia wiedzy i wizji. Jest rozwój
koncentracji który prowadzi do uważności i jasnego pojmowania.
Jest rozwój koncentracji który prowadzi do wyczerpania skaz.
A jaki jest rozwój koncentracji który
prowadzi do przyjemnego trwania tutaj i teraz? Tu, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem. Z zanikiem myślenia i
rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się
spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i
przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania.
Z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i
jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i
trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest
zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Z porzuceniem
przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku,
mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej,
charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę.
To jest nazywane rozwojem koncentracji który prowadzi do przyjemnego
trwania tutaj i teraz.
A jaki jest rozwój koncentracji który
prowadzi do osiągnięcia wiedzy i wizji? Tu, mnich skierowuje uwagę
na percepcję światła; skupia się na percepcji dnia, w taki
sposób: „Jak za dnia, tak i w nocy; jak w nocy, tak i za dnia”.
W taki sposób z otwartym i niezakrytym umysłem, rozwija umysł
przepełniony świetlistością. To jest nazywane rozwojem
koncentracji który prowadzi do osiągnięcia wiedzy i wizji.
A jaki jest rozwój koncentracji który
prowadzi do uważności i jasnego pojmowania?Tu, mnich zna uczucia
tak jak powstają, jak trwają i jak zanikają; zna percepcje tak jak
powstają, jak trwają i jak zanikają; zna myśli tak jak powstają,
jak trwają i jak zanikają. To jest nazywane rozwojem koncentracji
który prowadzi do uważności i jasnego pojmowania.
A jaki jest rozwój koncentracji który
prowadzi do wyczerpania skaz? Tu, mnich trwa kontemplując
powstawanie i zanik pięciu agregatów utrzymywania: 'Taka
jest materia, takie jej powstanie, taki zanik, takie jest uczucie,
takie jego powstanie, taki zanik, taka jest percepcja, takie jej
powstanie, taki zanik, takie są determinacje, takie ich powstanie,
taki zanik, taka jest świadomość, takie jej powstanie, taki
zanik'. To jest nazywane rozwojem koncentracji który prowadzi do
wyczerpania skaz.
Takie są te cztery
rozwoje koncentracji. I to w odniesieniu do tego powiedziałem w
Parayana, w 'Pytaniach Punnaki':
Pojąwszy wyżyny i niziny
świata,
nie jest poruszony niczym
w świecie.
Spokojny, bez gniewu,
niezakłopotany, bez pragnień,
On to, powiadam,
przekroczył narodziny i starość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.