AN IX, 46, 47
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny
Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia.
Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona,
usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Przyjacielu,
jest powiedziane: „Dhamma widzialna tutaj i teraz, Dhamma widziana
tutaj i teraz'. W jaki sposób Zrealizowany mówił o Dhammie
widzialnej tutaj i teraz?”
„Tu, przyjacielu, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie,
charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i
składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z
koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z zanikiem
również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno
pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w
trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym,
uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i
smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani
przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez
równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie
widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem
percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na
percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie
nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni,
postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i
trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości,
postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości.
Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i
teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w
bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany
mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji,
mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po
zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie
wyczerpane. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej
tutaj i teraz, w sensie nie-prowizorycznym.
AN IX, 47
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny
Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia.
Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona,
usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Przyjacielu,
jest powiedziane: 'Wygaszenie widzialne tutaj i teraz, wygaszenie
widziana tutaj i teraz'. W jaki sposób Zrealizowany mówił o
wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz?”
„Tu, przyjacielu, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie,
charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i
składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z
koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z zanikiem
również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno
pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w
trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym,
uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i
smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani
przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez
równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu
widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem
percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na
percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie
nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni,
postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i
trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości,
postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości.
Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i
teraz, w sensie prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w
bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany
mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie
prowizorycznym.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji,
mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po
zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie
wyczerpane. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o mówił o
wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie nie-prowizorycznym”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.