poniedziałek, 24 czerwca 2013

Widzialne tutaj i teraz

AN IX, 46, 47

Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Przyjacielu, jest powiedziane: „Dhamma widzialna tutaj i teraz, Dhamma widziana tutaj i teraz'. W jaki sposób Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz?”

„Tu, przyjacielu, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni, postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości, postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji, mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie wyczerpane. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o Dhammie widzialnej tutaj i teraz, w sensie nie-prowizorycznym.

AN IX, 47

Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Przyjacielu, jest powiedziane: 'Wygaszenie widzialne tutaj i teraz, wygaszenie widziana tutaj i teraz'. W jaki sposób Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz?”

„Tu, przyjacielu, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni, postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości, postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie prowizorycznym.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji, mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie wyczerpane. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o mówił o wygaszeniu widzialnym tutaj i teraz, w sensie nie-prowizorycznym”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.