Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał wśród Kurów blisko miasta Kurów zwanego Kammasadamma.
Tam Zrealizowany odezwał się do mnichów: „Mnisi!” „Czcigodny
panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:
„Jest te dziesięć przebywań
szlachetnych tych z przeszłości, obecnych i przyszłych. Jakie
dziesięć?
Tu, mnich porzucił pięć czynników;
posiada sześć czynników; posiada jednego strażnika; i cztery
wspomagania; usunął personalne prawdy, całkowicie wyrzekł się
poszukiwań, oczyścił swe intencje, uspokoił cielesne
determinacje, i stał się dobrze wyzwolony w umyśle i dobrze
wyzwolony w zrozumieniu.
A jak mnich porzucił pięć czynników?
Tu, mnich porzucił zmysłowe pożądanie, złą wolę, ospałość i
stany letargiczne, niepokój i wyrzuty sumienia, i wątpliwość. To
w ten sposób mnich porzucił pięć czynników.
A jak mnich posiada sześć czynników?
Tu, po zobaczeniu materialnej formy okiem, mnich nie jest ani radosny
ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający.
Po usłyszeniu dźwięku uchem, mnich nie jest ani radosny ani
zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po
powąchaniu zapachu nosem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony,
ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po odczuciu
smaku językiem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w
równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po odczuciu dotyku
ciałem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w
równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po poznaniu idei
umysłem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w
równowadze, uważny i jasno postrzegający. To w taki sposób mnich
posiada sześć czynników.
A jak mnich posiada jednego strażnika?
Tu, mnich posiada umysł strzeżony przez uważność. To w ten
sposób mnich posiada jednego strażnika.
A jak mnich posiada cztery wspomagania?
Tu, po refleksji, mnich używa pewne rzeczy, cierpliwie wytrzymuje
pewne rzeczy, unika jeszcze innych rzeczy, i usuwa jeszcze inne
rzeczy. To w ten sposób mnich ma cztery wspomagania.
A jak mnich usunął personalne prawdy?
Tu, jakiekolwiek personalne prawdy mogłyby być utrzymywane przez
zwykłych pustelników i braminów – mianowicie, „Świat jest
wieczny”, czy „Świat nie jest wieczny”, czy „Świat jest
nieskończony”, czy „Świat jest skończony”,czy „Dusza i
ciało są jednym”, czy „Dusza to jedna rzecz a ciało to druga
rzecz”, czy „Tathagata istnieje po śmierci”, czy „Tathagata
nie istnieje po śmierci”, czy „Tathagata istnieje jak i nie
istnieje po śmierci”, czy „Tathagata ani istnieje ani nie
istnieje po śmierci” - mnich odrzucił i usunął je wszystkie,
zrezygnował z nich, oddalił je, puścił je, porzucił je i
zrezygnował z nich. To w ten sposób mnich usunął personalne
prawdy.
A jak mnich całkowicie wyrzekł się
poszukiwań? Tu, mnich porzucił poszukiwania zmysłowej
przyjemności, i poszukiwania istnienia, i uśmierzył poszukiwanie
świętego życia. To w ten sposób mnich porzucił wszelkie
poszukiwania.
A jak mnich oczyścił swoje intencje?
Tu mnich porzucił zmysłową intencje, intencję złej woli, i
intencję krzywdzenia. To w ten sposób mnich oczyścił swoje
intencje.
A jak mnich uspokoił swoje cielesne
determinacje? Tu, z porzuceniem przyjemności i bólu i z uprzednim
zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie,
ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną
uważnością przez równowagę. To w ten sposób mnich uspokoił
cielesne determinacje.
A jak mnich jest wyzwolony w umyśle?
Tu, umysł mnicha jest wyzwolony z pożądania, nienawiści, i
złudzenia. To w ten sposób mnich jest wyzwolony w umyśle.
A jak mnich jest dobrze wyzwolony przez
zrozumienie? Tu, mnich rozumie: „Porzuciłem pożądanie, uciąłem
je u korzenia, uczyniłem jak palmowy pieniek, zniszczyłem, tak że
nie jest już dłużej podmiotem powstania; porzuciłem nienawiść,
uciąłem ją u korzenia, uczyniłem jak palmowy pieniek,
zniszczyłem, tak że nie jest już dłużej podmiotem powstania;
porzuciłem złudzenie, uciąłem je u korzenia, uczyniłem jak
palmowy pieniek, zniszczyłem, tak że nie jest już dłużej
podmiotem powstania”. To w taki sposób mnich jest dobrze wyzwolony
przez zrozumienie.
Mnisi, jacykolwiek szlachetni w
przeszłości trwali w szlachetnych przebywaniach, wszyscy trwali w
tych samych dziesięciu przebywaniach. Jacykolwiek szlachetni w
przyszłości będą trwali w szlachetnych przebywaniach, wszyscy
będą trwali w tych samych dziesięciu przebywaniach. Jacykolwiek
szlachetni obecnie trwają w szlachetnych przebywaniach, wszyscy
trwają w tych samych dziesięciu przebywaniach.
Takie jest te dziesięć przebywań
szlachetnych tych z przeszłości, obecnych i przyszłych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.