Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz
pojawia się w zależności od pierwszej jhany. Powiadam że
wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od drugiej jhany.
Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od
pierwszej jhany. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od czwartej jhany. Powiadam, że wyczerpanie skaz
pojawia się w zależności od bazy nieskończonej przestrzeni.
Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy
nieskończonej świadomości. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia
się w zależności od bazy nicości. Powiadam, że wyczerpanie skaz
pojawia się w zależności od bazy ani-percepcj-ani-nie-percepcj.
Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od
wstrzymania percepcji i uczucia.
Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi,
powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od
pierwszej jhany”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu,
odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od
niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie,
składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z
odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Widzi
jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia,
percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą,
cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość,
obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł
od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki
sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie,
uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich
posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie,
wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz.
Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania
Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w
czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na
ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony
od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie,
składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z
odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Widzi
jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia,
percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą,
cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość,
obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł
od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki
sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie,
uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich
posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie,
wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz.
Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania
Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w
czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na
ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od pierwszej jhany”, to z tego powodu to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od drugiej jhany”, z jakiego powodu to zostało
powiedziane? Tu, z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w
drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem
umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych
z koncentracji, bez myślenia i rozważania.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji,
determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę,
czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą
się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i
nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest
spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich
determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie
pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli
jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga
wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu
rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu
niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach]
gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w
drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem
umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych
z koncentracji, bez myślenia i rozważania. Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji,
determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę,
czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą
się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i
nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest
spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich
determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie
pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli
jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga
wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu
rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu
niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach]
gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od drugiej jhany”, to z tego powodu to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od trzeciej jhany”, z jakiego powodu to zostało
powiedziane? Tu, z zanikiem również błogości, trwając w
równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności
cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni
mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji,
determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę,
czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą
się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i
nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest
spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich
determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie
pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli
jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga
wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu
rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu
niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach]
gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z zanikiem również błogości, trwając w
równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności
cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni
mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa
szczęśliwy'.Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do
materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako
nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość,
dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja.
Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element
nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest
wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od trzeciej jhany”, to z tego powodu to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od czwartej jhany”, z jakiego powodu to zostało
powiedziane? Tu, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim
zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie,
ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną
uważnością przez równowagę.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji,
determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę,
czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą
się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i
nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest
spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich
determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie
pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli
jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga
wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu
rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu
niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach]
gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim
zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie,
ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną
uważnością przez równowagę. Widzi jakąkolwiek rzecz tam
istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji,
i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak,
drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się,
pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje
go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to
jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od czwartej jhany”, to z tego powodu to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nieskończonej przestrzeni”, z jakiego powodu
to zostało powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem percepcji
materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, z
nie-skierowaniem uwagi na percepcję różnorodności,
[postrzegając]: „Przestrzeń jest nieskończona”, mnich wkracza
i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i
świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak,
drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się,
pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje
go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to
jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych
form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, z nie-skierowaniem
uwagi na percepcję różnorodności, [postrzegając]: „Przestrzeń
jest nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej
przestrzeni. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do
materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako
nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość,
dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja.
Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element
nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest
wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie zrealizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nieskończonej przestrzeni”, to z tego powodu
to zostało powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nieskończonej świadomości”, z jakiego
powodu to zostało powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem bazy
nieskończonej przestrzeni, [postrzegając]: „Świadomość jest
nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej
świadomości.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i
świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak,
drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się,
pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje
go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to
jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej
przestrzeni, [postrzegając]: „Świadomość jest nieskończona”,
mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości. Widzi
jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia,
percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą,
cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość,
obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł
od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki
sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie,
uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich
posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie,
wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz.
Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania
Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w
czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na
ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nieskończonej świadomości”, to z tego
powodu to zostało powiedziane.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nicości”, z jakiego powodu to zostało
powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej
świadomości, [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, mnich wkracza i
trwa w bazie nicości.
Widzi jakąkolwiek rzecz
tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i
świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak,
drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się,
pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje
go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to
jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Tak jak łucznik lub
pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo
glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z
odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie
ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej
świadomości, [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, mnich wkracza i
trwa w bazie nicości. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą
należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości
jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość,
dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja.
Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element
nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest
wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji,
rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia,
beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym
stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania
skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w
Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza
się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie,
bez powracania już na ten świat.
Kiedy zostało
powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w
zależności od bazy nicości”, to z tego powodu to zostało
powiedziane.
W taki sposób, mnisi, następuje
penetracja finałowej wiedzy tak daleko jak sięgają medytacyjne
osiągnięcia stowarzyszone z percepcją. Ale te dwie bazy – baza
ani-percepcji-ani-nie-percepcji i wstrzymanie percepcji i uczucia –
powiadam że są do opisania przez medytacyjnych mnichów obeznanych
z osiągnięciach i obeznanych z wychodzeniem z osiągnięć, po tym
jak je osiągnęli i wyszli z nich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.