niedziela, 30 czerwca 2013

AN X, 47


Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Vesali w holu o spadzistym dachu w Wielki Lesie. Tam Mahali Licchavi podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział do niego:

„Czcigodny panie, jaki jest powód jaki warunek na wykonanie złego działania, na zaistnienie złego działania?”

Mahali, chciwość jest powodem i warunkiem na wykonanie złego działania na zaistnienie złego działania. Nienawiść jest powodem i warunkiem na wykonanie złego działania, na zaistnienie złego działania. Złudzenie jest powodem i warunkiem na wykonanie złego działania, na zaistnienie złego działania. Nieodpowiednie skierowanie uwagi jest powodem i warunkiem na wykonanie złego działania, na zaistnienie złego działania. Źle ukierunkowany umysł jest powodem i warunkiem na wykonanie złego działania, na zaistnienie złego działania”.

„Czcigodny panie, jaki jest powód jaki warunek na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania?”

Mahali, nie-chciwość jest powodem i warunkiem na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania. Nie-nienawiść jest powodem i warunkiem na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania. Nie-złudzenie jest powodem i warunkiem na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania. Odpowiednie skierowanie uwagi jest powodem i warunkiem na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania. Dobrze ukierunkowany umysł jest powodem i warunkiem na wykonanie dobrego działania, na zaistnienie dobrego działania.

Jeżeli, Mahali, te dziesięć cech nie istniałoby na świecie, nieprawowierne zachowanie, zachowanie sprzeczne z Dhammą, i prawowierne zachowanie, zachowanie zgodne z Dhammą nie byłoby widziane. Ale ponieważ te dziesięć cech istnieje na świecie, nieprawowierne zachowanie, zachowanie sprzeczne z Dhammą, i prawowierne zachowanie, zachowanie zgodne z Dhammą są widziane”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.