Przy pewnej okazji czcigodny Sariputta
mieszkał w Savatthi i Gaju Jeta w parku Anathapindiki. Wtedy, o
poranku, czcigodny Sariputta ubrał się, zabrał swoją miskę i
płaszcz i wkroczył do Savatthi na żebraczy obchód. Wtedy
przedstawiło mu się: „Jest jeszcze za wcześnie na żebraczy
obchód w Savatthi. Pójdę do parku wędrowców z innych sekt”.
Wtedy czcigodny Sariputta poszedł do
parku wędrowców z innych sekt. Wymienił pozdrowienia z tymi
wędrowcami, i kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została
zakończona, usiadł z boku. Przy tej okazji ci wędrowcy zebrali
się i siedzieli razem, gdy powstała między nimi taka konwersacja:
„Przyjaciele, każdy kto umarł z pewną pozostałością nie jest
wolny od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, nie
jest wolny od żałości, złej destynacji, niższego świata”.
Wtedy czcigodny Sariputta ani się
ucieszył ani nie odrzucił twierdzenia tych wędrowców, ale wstał
ze swego miejsca i odszedł [myśląc]: „Dowiem się znaczenia tych
słów od Zrealizowanego”.
Wtedy czcigodny Sariputta po żebraniu
w Savatthi, po swym posiłku, powróciwszy z żebraczego obchodu,
podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, i usiadł z boku i
powiedział: „Czcigodny panie o poranku, ubrałem się, zabrałem
swoją miskę i płaszcz i wkroczyłem do Savatthi na żebraczy
obchód. Wtedy przedstawiło mi się: 'Jest jeszcze za wcześnie na
żebraczy obchód w Savatthi. Pójdę do parku wędrowców z innych
sekt'.Wtedy poszedłem do parku wędrowców innych sekt. Wymieniłem
pozdrowienia z tymi wędrowcami, i kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa
rozmowa została zakończona, usiadłem z boku. Przy tej okazji ci
wędrowcy zebrali się i siedzieli razem, gdy powstała między nimi
taka konwersacja: 'Przyjaciele, każdy kto umarł z pewną
pozostałością nie jest wolny od piekła, świata zwierząt, czy
sfery głodnych duchów, nie jest wolny od żałości, złej
destynacji, niższego świata”.
Wtedy ani się nie ucieszyłem ani nie
odrzuciłem twierdzenia tych wędrowców, ale wstałem ze swego
miejsca i odszedłem [myśląc]: 'Dowiem się znaczenia tych słów
od Zrealizowanego'”.
„Sariputto, kim są ci głupi i
niekompetentni wędrowcy z innych sekt i i kim są ci którzy wiedzą
o kimś z pewną pozostałością jako o 'tym z pewną pozostałością
i o kimś bez pozostałości jako o 'tym bez pozostałości'?
Tych dziewięć osób, Sariputto,
umierających z pewną pozostałością, jest wolnych od piekła,
świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolnych od
żałości, złej destynacji, niższego świata. Jakie dziewięć?
Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia
moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych
więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie w interwale. To
pierwsza osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest
wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów,
jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.
Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia
moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych
więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie przy lądowaniu. To
druga osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna
od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest
wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.
Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia
moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych
więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie bez wysiłku. To
trzecia osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest
wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów,
jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.
Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia
moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych
więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie z wysiłkiem. To
czwarta osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest
wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów,
jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.
I znów, pewna osoba wypełnia
moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych
więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie realizującą
wygaszenie realizującą wygaszenie idącą pod prąd, kierującą
się ku królestwu Akanittha. To piąta osoba umierająca z pewną
pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt,
czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej
destynacji, niższego świata.
I znów, pewna osoba wypełnia
moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w
umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych
pęt i z umniejszeniem chciwości, nienawiści i złudzenia, ta osoba
jest raz-powracającym, który po powróceniu na ten świat tylko raz
więcej, zakończy cierpienie. To szósta osoba umierająca z pewną
pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt,
czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej
destynacji, niższego świata.
I znów, pewna osoba wypełnia
moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w
umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych
pęt, ta osoba jest jedno-nasiennym który po odrodzeniu się raz
więcej jako ludzka istota, zakończy cierpienie. To siódma osoba
umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła,
świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od
żałości, złej destynacji, niższego świata.
I znów, pewna osoba wypełnia
moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w
umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych
pęt ta osoba jest z rodziny-do rodziny realizującym, który po
wędrówce i podróżowaniu wśród dobrych rodzin dwa albo trzy
razy, zakończy cierpienie. To ósma osoba umierająca z pewną
pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt,
czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej
destynacji, niższego świata.
I znów, pewna osoba wypełnia
moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w
umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych
pęt ta osoba jest co-najwyżej-siedem-razy realizującym który, po
wędrówce i podróżowaniu wśród bogów i ludzi co najwyżej
siedem razy, zakończy cierpienie. To dziewiąta osoba umierająca z
pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata
zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości,
złej destynacji, niższego świata.
„Sariputto, kim są ci głupi i
niekompetentni wędrowcy z innych sekt i i kim są ci którzy wiedzą
o kimś z pewną pozostałością jako o 'tym z pewną pozostałością
i o kimś bez pozostałości jako o 'tym bez pozostałości'?
Tych dziewięć osób, Sariputto,
umierających z pewną pozostałością, jest wolnych od piekła,
świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolnych od
żałości, złej destynacji, niższego świata. Sariputto, nie
skłaniałem się do przedstawienia tej ekspozycji Dhammy mnichom,
mniszkom, świeckim wyznawcom, i świeckim wyznawczyniom. Z jakiego
powodu? Troszczyłem się oto, że po usłyszeniu tej rozprawy
Dhammy, mogliby oni zejść na drogę rozluźnienia. Jednakże,
wygłosiłem tą rozprawę Dhammy, w celu odpowiedzi na twoje
pytanie”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.