wtorek, 25 czerwca 2013

Cztery podstawy uważności


AN IX, 63 Pięć zapór

Mnisi, jest tych pięć zapór w treningu. Jakie pięć? Niszczenie życia, zabieranie tego co nie dane, błędne seksualne zachowanie, fałszywa mowa, spożywanie likierów, wina i środków odurzających będących podstawą nieuwagi. Takie jest te pięć zapór w treningu. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zapór treningu. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zapór treningu.,

AN IX, 64 Pięć przeszkód

Mnisi, jest te pięć przeszkód. Jakie pięć? Przeszkoda zmysłowego pożądania, przeszkoda złej woli, przeszkoda ospałości i stanów letargicznych, przeszkoda niepokoju i wyrzutów sumienia, i przeszkoda wątpliwości. Takie jest te pięć przeszkód. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu przeszkód. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu przeszkód.

AN IX, 65 Pięć obiektów zmysłowej przyjemności

Mnisi, jest te pięć obiektów zmysłowej przyjemności. Jakie pięć? Materialne formy poznawane przez oko, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Dźwięki poznawane przez ucho, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Zapachy poznawane przez nos, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Smaki poznawane przez język, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Dotyki poznawane przez ciało, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Takie jest te pięć obiektów zmysłowej przyjemności. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu obiektów zmysłowej przyjemności. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu obiektów zmysłowej przyjemności.

AN IX, 66 Pięć agregatów utrzymywania

Mnisi, jest te pięć agregatów utrzymywania. Jakie pięć. Agregat materii jako podmiot utrzymywania. Agregat uczucia jako podmiot utrzymywania. Agregat percepcji jako podmiot utrzymywania. Agregat determinacji jako podmiot utrzymywania. Agregat świadomości jako podmiot utrzymywania. Takie jest te pięć agregatów utrzymywania. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu agregatów utrzymywania. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu agregatów utrzymywania.

AN IX, 67 Niższe pęta

Mnisi, jest te pięć niższych pęt. Jakie pięć? Pogląd ucieleśniający, wątpliwość, błędne chwytanie się reguł i rytuałów, zmysłowe pożądanie, i zła wola. Takie jest te pięć niższych pęt. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu niższych pęt. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu niższych pęt.

AN IX, 68 Destynacje

Mnisi, jest te pięć destynacji. Jakie pięć? Piekło, świat zwierząt, sfera duchów, ludzkie istoty, i bogowie. Takie jest te pięć destynacji. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu destynacji. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu destynacji.

AN IX, 69 Skąpstwo

Mnisi, jest te pięć rodzajów skąpstwa. Jakie pięć? Skąpstwo odnośnie miejsc pobytu, skąpstwo odnośnie rodzin, skąpstwo odnośnie zysków, skąpstwo odnośnie pochwały, skąpstwo odnośnie Dhammy. Takie jest te pięć rodzajów skąpstwa. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu rodzajów skąpstwa. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu rodzajów skąpstwa.

AN IX, 70 Wyższe pęta

Mnisi, jest te pięć wyższych pęt. Jakie pięć? Pożądanie materialnych form, pożądanie niematerialnego, wyobrażenie, niepokój, i ignorancja. Takie jet te pięć wyższych pęt. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu wyższych pęt. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu wyższych pęt.

AN IX, 71 Mentalne bezpłodności

Mnisi, jest te pięć mentalnych bezpłodności. Jakie pięć? Tu, mnich jest zaniepokojonym co do Nauczyciela, powątpiewa w niego, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do Nauczyciela, powątpiewa w niego, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to pierwszy rodzaj mentalnej bezpłodności.

I znów, mnich jest zaniepokojonym co do Dhammy, powątpiewa w nią, nie jest przekonany co do niej i nie pokłada w niej zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do Dhammy, powątpiewa w nią, nie jest przekonany co do niej i nie pokłada w niej zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to drugi rodzaj mentalnej bezpłodności.

I znów, mnich jest zaniepokojonym co do Zgromadzenia, powątpiewa w nie, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do Zgromadzenia, powątpiewa w nie, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to trzeci rodzaj mentalnej bezpłodności.

I znów, mnich jest zaniepokojonym co do treningu, powątpiewa weń, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do treningu, powątpiewa weń, nie jest przekonany co do niego i nie pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to czwarty rodzaj mentalnej bezpłodności.

I znów, mnich jest poirytowany swymi kolegami mnichami, niezadowolony z nich, agresywny wobec nich, źle wobec nich nastawiony. Kiedy mnich jest poirytowany swymi kolegami mnichami, niezadowolony z nich, agresywny wobec nich, źle wobec nich nastawiony jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to piąty rodzaj mentalnej bezpłodności. Takie jest te pięć rodzajów mentalnej bezpłodności. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu mentalnych bezpłodności. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu mentalnych bezpłodności.

AN IX, 72 Zniewolenia serca

Mnisi, jest te pięć zniewoleń serca. Jakie pięć? Tu mnich nie jest bez pożądania czy entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki czy pożądliwości zmysłowych przyjemności. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od pierwszych kajdan w sercu.

I znów mnich nie jest bez pożądania czy entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki czy pożądliwości ciała. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od drugich kajdan w sercu.

I znów mnich nie jest bez pożądania czy entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki czy pożądliwości materialnych form. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od trzecich kajdan w sercu.

I znów po zjedzeniu i zapełnieniu żołądka mnich trwa ciesząc się tak długo jak ma na to ochotę, przyjemnością drzemki, przyjemnością drzemania. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od czwartych kajdan w sercu.

I znów, mnich żyje święte życie aspirując do (odrodzenia się) w jakimś rzędzie bogów w ten sposób: „Przez tą cnotę, te obowiązki, te reguły czy to święte życie, stanę się (wielkim) bogiem lub jakimś (mniejszym) bogiem”. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości.

Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zniewoleń serca. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zniewoleń serca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.