AN X, 1
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w Parku Anathapindiki.
Tam czcigodny Ananda podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd,
usiadł z boku i powiedział do niego: „Czcigodny panie, jaki jest
cel, jaka korzyść korzystnego moralnego zachowania się?”
„Anando, celem i korzyścią korzystnego moralnego zachowania się
jest brak wyrzutów sumienia”. „A co, czcigodny panie, jest celem
i korzyścią baraku wyrzutów sumienia?””Celem i korzyścią
braku wyrzutów sumienia jest zadowolenie”. „A co, czcigodny
panie, jest celem i korzyścią zadowolenia?” ”Celem i korzyścią
zadowolenia jest radość”. „A co, czcigodny panie, jest celem i
korzyścią radości?” ”Celem i korzyścią radości jest
spokój”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią
spokoju?” ”Celem i korzyścią spokoju jest przyjemność”. „A
co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią przyjemności?”
”Celem i korzyścią przyjemności jest koncentracja”. „A co,
czcigodny panie, jest celem i korzyścią koncentracji?” ”Celem i
korzyścią koncentracji jest wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi
są”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią wiedzy i
widzenia rzeczy takimi jakimi są?” ”Celem i korzyścią wiedzy i
widzenia rzeczy takimi jakimi są jest wyobcowanie i beznamiętność”.
„A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią wyobcowania i
beznamiętności?” ”Celem i korzyścią wyobcowania i
beznamiętności jest wiedza i wizja wyzwolenia.
W taki sposób Anando, celem i
korzyścią korzystnego moralnego zachowania się jest brak wyrzutów
sumienia; celem i korzyścią braku wyrzutów sumienia jest
zadowolenie; celem i korzyścią zadowolenia jest radość; celem i
korzyścią radości jest spokój; celem i korzyścią spokoju jest
przyjemność; celem i korzyścią przyjemności jest koncentracja;
celem i korzyścią koncentracji jest wiedza i widzenie rzeczy takimi
jakimi są; celem i korzyścią wiedzy i widzenia rzeczy takimi
jakimi są jest wyobcowanie i beznamiętność; celem i korzyścią
wyobcowania i beznamiętności jest wiedza i wizja wyzwolenia. W taki
sposób, Anando, korzystne moralne zachowanie stopniowo wiedzie do
najwyższego”.
AN X, 2
Mnisi, dla moralnej osoby, tej której
zachowanie jest moralne, nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech
brak wyrzutów sumienia powstanie u mnie”. To naturalne, że barak
wyrzutów sumienia powstaje u moralnej osoby, tej której zachowanie
jest moralne.
Dla tego kto jest bez wyrzutów
sumienia nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech zadowolenie
powstanie u mnie”. To naturalne, że zadowolenie powstaje u kogoś
bez wyrzutów sumienia.
Dla tego kto jest zadowolony nie jest
konieczny wysiłek woli: „Niech radość powstanie u mnie”. To
naturalne, że radość powstaje u kogoś kto jest zadowolony.
Dla tego kto jest radosny nie jest
konieczny wysiłek woli: „Niech spokój powstanie u mnie”. To
naturalne, że spokój powstaje u kogoś kto jest radosny.
Dla tego kto jest spokojny nie jest
konieczny wysiłek woli: „Niech koncentracja powstanie u mnie”.
To naturalne, że koncentracja powstaje u kogoś kto jest spokojny.
Dla tego kto jest skoncentrowany nie
jest konieczny wysiłek woli: „Niech wiedza i widzenie rzeczy
takimi jakimi są powstaną u mnie”. To naturalne, że wiedza i
widzenie rzeczy takimi jakimi są powstają u kogoś kto jest
spokojny.
Dla tego kto poznaje i widzi rzeczy
takimi jakimi są nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech
wyobcowanie i beznamiętność powstaną u mnie.”. To naturalne, że
wyobcowanie i beznamiętność powstają u kogoś kto jest poznaje i
widzi rzeczy takimi jakimi są.
Dla tego kto doświadcza wyobcowania i
beznamiętności nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech wiedza i
widzenie wyzwolenia powstanie u mnie”. To naturalne, że wiedza i
widzenie wyzwolenia powstaje u kogoś kto doświadcza wyobcowania i
beznamiętności.
W taki sposób, mnisi, wiedza i wizja
wyzwolenia jest celem i korzyścią wyobcowania i beznamiętności;
wyobcowanie i beznamiętność są celem i korzyścią wiedzy i
widzenia rzeczy takimi jakimi są; wiedza i widzenie rzeczy takimi
jakimi są jest celem i korzyścią koncentracji; koncentracja jest
celem i korzyścią spokoju; spokój jest celem i korzyścią
radości; radość jest celem i korzyścią zadowolenia; zadowolenie
jest celem i korzyścią braku wyrzutów sumienia; brak wyrzutów
sumienia jest celem i korzyścią korzystnego moralnego zachowania
się.
W taki sposób jeden etap przechodzi w
drugi etap, jeden etap wypełnia drugi etap, dla przejścia z
bliskiego brzegu na odległy brzeg”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.