niedziela, 9 czerwca 2013

AN VIII, 25


Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał wśród Sakyów w Kapilavatthu w Parku Drzewa Banyanu. Wtedy Mahanama Sakyan podszedł do Zrealizowanego, złożył u hołd, usiadł z boku i powiedział do niego:

„W jaki sposób, czcigodny panie, jest się świeckim wyznawcą?” „Kiedy, Mahanamo, ktoś udał się po schronienie do Buddy, Dhammy, i Zgromadzenia, to w ten sposób jest on świeckim wyznawcą”. „W jaki sposób, czcigodny panie, jest się cnotliwym świeckim wyznawcą?” „Kiedy, Mahanamo, świecki wyznawca powstrzymuje się od niszczenia życia, od zabierania tego co nie dane, od błędnego seksualnego prowadzenia się, od kłamstwa, od likierów, wina, i środków odurzających, podstawy dla nieuważności, to w ten sposób świecki wyznawca jest cnotliwy”.

„W jaki sposób, czcigodny panie, świecki wyznawca praktykuje dla swego dobra, ale nie dla dobra innych?”

„Kiedy Mahanamo, świecki wyznawca sam jest spełniony w wierze, ale nie zachęca innych do spełniania w wierze; kiedy sam jest spełniony w moralności, ale nie zachęca innych do spełniania w moralności; kiedy sam jest spełniony w szczodrości, ale nie zachęca innych do spełniania w szczodrości; kiedy sam chce widywać mnichów, ale nie zachęca innych do widywania mnichów; kiedy sam chce słuchać dobrej Dhammy, ale nie zachęca innych do słuchania dobrej Dhamy; kiedy sam zachowuje w umyśle nauczanie, które usłyszał, ale nie zachęca innych do zachowania w umyśle usłyszanego nauczania; kiedy sam rozważa znaczenie nauczania, które zostało zachowane w umyśle, ale nie zachęca innych do rozważenia nauczania zachowanego w umyśle; kiedy sam zrozumiał znaczenie Dhammy i praktykuje zgodnie z Dhammą, ale nie zachęca innych by to zrobili: to w ten sposób, Mahanamo, świecki wyznawca praktykuje dla swego dobra, ale nie dla dobra innych”.


„W jaki sposób, czcigodny panie, świecki wyznawca praktykuje dla swego dobra, i dla dobra innych?”

„Kiedy Mahanamo, świecki wyznawca sam jest spełniony w wierze, i zachęca innych do spełniania w wierze; kiedy sam jest spełniony w moralności, i zachęca innych do spełniania w moralności; kiedy sam jest spełniony w szczodrości, i zachęca innych do spełniania w szczodrości; kiedy sam chce widywać mnichów, i zachęca innych do widywania mnichów; kiedy sam chce słuchać dobrej Dhammy, i zachęca innych do słuchania dobrej Dhamy; kiedy sam zachowuje w umyśle nauczanie, które usłyszał, i zachęca innych do zachowania w umyśle usłyszanego nauczania; kiedy sam rozważa znaczenie nauczania, które zostało zachowane w umyśle, i zachęca innych do rozważenia nauczania zachowanego w umyśle; kiedy sam zrozumiał znaczenie Dhammy i praktykuje zgodnie z Dhammą, i zachęca innych by to zrobili: to w ten sposób, Mahanamo, świecki wyznawca praktykuje dla swego dobra, i dla dobra innych”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.