Wtedy czcigodny Ananda
podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, i usiadł z boku.
Wtedy Zrealizowany powiedział do niego:
Anando, ogłaszam się
pewnym co do dziesięciu rzeczy które prowadzą do realizacji przez
bezpośrednią wiedzę różnych doktrynalnych zasad, [i w ten sposób
jestem zdolny] do nauczania Dhammy różnym ludziom na różne
sposoby tak, że ten kto praktykuje zgodnie z tym, pozna to co
istniejące jako istniejące i to co nie istniejące jako
nieistniejące; tak, że pozna podrzędne jako podrzędne i nadrzędne
jako nadrzędne; tak, że pozna przewyższane jako przewyższane i
nieprzewyższone jako nieprzewyższone; tak że jest możliwe iż
będzie wiedział, widział, i że zrealizuje to takim jakim to jest
do poznania, zobaczenia, i zrealizowania.
Ale pośród różnego
rodzaju wiedzy, Anando, ta jedna jest nieprzewyższona, mianowicie,
wiedza o tych rzeczach i rzeczach jakimi rzeczywiście są. I
powiadam, nie ma innej wiedzy, wyższej czy bardziej doskonałej niż
ta.
Tu, Anando Tathagata ma te
dziesięć mocy Tathagaty, posiadając które rości sobie prawo do
pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed zgromadzeniami i
obraca Boskim Kołem. Jakie dziesięć?
(1). Tathagata rozumie takim
jakim w rzeczywistości to jest, możliwe jako możliwe i niemożliwe
jako niemożliwe. I to jest moc Tathagaty dzięki której rości
sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(2). I znów, Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, dojrzewanie podjętych
działań, przeszłych, przyszłych i teraźniejszych wraz z
możliwościami i przyczynami i to jest moc Tathagaty dzięki której
rości sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(3). I znów Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, destynacje do których
prowadzą wszystkie drogi i to jest moc Tathagaty dzięki której
rości sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(4). I znów Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, świat z jego wieloma
różnymi elementami i to jest moc Tathagaty dzięki której rości
sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(5). I znów Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, jak istoty różnią
się inklinacjami, i to jest moc Tathagaty dzięki której rości
sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(6). I znów Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, dyspozycyjność
funkcji innych istot, innych osób i to jest moc Tathagaty dzięki
której rości sobie prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi
ryk przed zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(7). I znów Tathagata
rozumie takim jakim w rzeczywistości to jest, skalanie, oczyszczanie
i wyjście z jhan, wyzwoleń, koncentracji i osiągnięć i to jest
moc Tathagaty dzięki której rości sobie prawo do pozycji lidera
stada, ryczy swój lwi ryk przed zgromadzeniami i obraca Boskim
Kołem.
(8). I znów Tathagata
przypomina sobie swe przeszłe życia, mianowicie jedne narodziny,
drugie narodziny ... pięć narodzin, dziesięć narodzin,
pięćdziesiąt narodzin, sto narodzin, sto tysięcy narodzin, wiele
eonów rozszerzania się wszechświata, wiele eonów kurczenia się
wszechświata, wiele eonów rozszerzania i kurczenia się
wszechświata: Tu byłem tak nazywany, takiej rasy, tak wyglądałem,
taki był mój pokarm, takie było moje doświadczenie przyjemności
i bólu, taki był okres mojego życia, odchodząc stamtąd
umierając, pojawiłem się gdzie indziej, tam też byłem tak a tak
nazywany, takiej rasy, tak wyglądałem, taki był mój pokarm, takie
doświadczenie przyjemności i bólu, taki był okres mojego życia,
przemijając, umierając tam, pojawiłem się tutaj. Tak z detalami i
szczegółami Tathagata wspomina swoje rozliczne przeszłe życia. I
to jest moc Tathagaty dzięki której rości sobie prawo do pozycji
lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed zgromadzeniami i obraca
Boskim Kołem.
(9). I znów Tathagata
niebiańskim okiem, oczyszczonym i przewyższającym ludzkie, widzi
istoty umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i
nadrzędne, piękne i brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się
prowadzące, rozumie jak istoty pojawiają się zgodnie z ich
działaniami tak: "Te wartościowe istoty, które źle się
prowadziły ciałem mową i umysłem, lżące Szlachetnych, błędne
w swych poglądach, skłaniające się do błędnego poglądu w swych
działaniach, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawiły się w
stanie deprywacji, zatraceniu, nawet w piekle, ale te wartościowe
istoty, o dobrym prowadzeniu ciałem, mową i umysłem, nie lżące
szlachetnych, słuszne w swych poglądach, skłaniające się do
słusznego poglądu w swych działaniach, po rozpadzie ciała, po
śmierci, pojawiły się w dobrej destynacji, nawet w niebiańskim
świecie", tak niebiańskim okiem, które jest oczyszczone
i przewyższa ludzkie, Tathagata widzi istoty umierające i
pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne, piękne i
brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się prowadzące. Tak
Tathagata rozumie jak istoty pojawiają się zgodnie z ich
działaniami. I to jest moc Tathagaty dzięki której rości sobie
prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
(10). I znów, Tathagata przez osobistą
realizację z bezpośrednią wiedzą tutaj i teraz wkracza i trwa w
wyzwolenie umysłu i wyzwolenie przez zrozumienie co bez skaz przez
wyczerpanie skaz i to jest moc Tathagaty dzięki której rości sobie
prawo do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed
zgromadzeniami i obraca Boskim Kołem.
Takie, Anando jest te dziesięć mocy
Tathagaty, posiadając które rości sobie prawo
do pozycji lidera stada, ryczy swój lwi ryk przed zgromadzeniami i
obraca Boskim Kołem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.