Mnisi, tak daleko jak rozciąga się
Kasi i Kosala, tak daleko jak rozciąga się państwo króla Pasenadi
z Kosala, tam król Pasenadi z Kosala ma rangę nadrzędnego. Ale
nawet dla króla Pasenadi istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc
to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza
wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym
wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.
Mnisi, tak daleko jak krążą słońce
i księżyc oświetlając strony świata swą jasnością, tak daleko
rozciąga się system tysiąca światów. W tym systemie tysiąca
światów jest tysiąc księżyców, tysiąc słońc, tysiąc Sineru
królów gór, tysiąc Jambudip, tysiąc Aparagoyan, tysiąc
Uttarakurus, tysiąc Pubbavidehas, i tysiąc czterech wielkich
oceanów; tysiąc [krain] Czterech Wielkich Króli, tysiąc [krain]
Tavatimsa, tysiąc [krain] Yama, tysiąc [krain] Tusita, tysiąc
[krain] bogów którzy rozmiłowują się w kreacji, tysiąc [krain]
bogów sprawujących kontrolę nad kreacjami innych, tysiąc światów
Brahmy. Tak daleko, mnisi, jak rozciąga się system tysiąca
światów, Wielki Brahma ma rangę nadrzędnego. Ale nawet dla
Wielkiego Brahmy istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten
sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania
wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec
nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.
Nadchodzi czas, mnisi, kiedy ten świat
się rozpada. Kiedy ten świat się rozpada, istoty w większości
migrują do bogów Strumienistej Promienistości. Tam przebywają
jako stworzone z umysłu, odżywiając się radością,
samo-świetliste, poruszając się po niebie, żyjąc w chwale, i
pozostając w tym stanie przez długi czas. Kiedy ten świat się
rozpada, bogowie Strumienistej Promienistości mają rangę
nadrzędnych. Ale nawet dla bogów Strumienistej Promienistości
istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób,
poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego,
będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie
mówiąc już nic o tym co podrzędne.
Mnisi, jest te dziesięć baz kasin.
Jakie dziesięć? Ktoś postrzega kasinę ziemi powyżej,
poniżej, na wskroś, niepodzielną, niezmierzalną. Ktoś postrzega
kasinę wody … kasinę ognia … kasinę
powietrza … niebieską kasinę … żóltą kasinę …
czerwoną kasinę … białą kasinę … kasinę
przestrzeni … kasinę świadomości powyżej, poniżej, na
wskroś, niepodzielną, niezmierzalną. Z tych dziesięciu baz
kasin, ta jest nadrzędna, mianowicie kiedy ktoś postrzega
kasinę świadomości, powyżej, poniżej, na wskroś,
niepodzielną, niezmierzalną. Są istoty które postrzegają w taki
sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje
zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany
szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc
wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc
już nic o tym co podrzędne.
Mnisi, jest tych osiem baz
przezwyciężenia. Jakie osiem?
Ktoś postrzegający materialne formy
wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, ograniczone,
piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w
ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest pierwsza baza
przezwyciężenia.
Ktoś postrzegający materialne formy
wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niezmierzalne,
piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w
ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest druga baza przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, ograniczone,
piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w
ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest trzecia baza
przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
formy wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie,
niezmierzalne, piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest
postrzegającym w ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest czwarta
baza przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niebieskie,
niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim
odcieniem. Tak jak kwiat lnu jest niebieski, niebieskiego koloru, o
niebieskim zabarwieniu, z niebieskim odcieniem, czy materiał z
Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być niebieski,
niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim
odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych form
wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niebieskie,
niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim
odcieniem. To jest piąta baza przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, żółte,
żółtego koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem.
Tak jak kwiat kanikara jest żółty, żółtego koloru, o
żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem, czy materiał z
Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być żółty żółtego
koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem, tak też ktoś
nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne
formy zewnętrznie, żółte, żółtego koloru, o żółtym
zabarwieniu, z żółtym odcieniem. To jest szósta baza
przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, czerwone,
czerwonego koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem.
Tak jak kwiat bahdhujivaka jest czerwony, czerwonego koloru, o
czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem, czy materiał z
Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być czerwony, czerwonego
koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem, tak też ktoś
nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne
formy zewnętrznie, czerwone, czerwonego koloru, o czerwonym
zabarwieniu, z czerwonym odcieniem. To jest siódma baza
przezwyciężenia.
Ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe,
białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem. Tak jak
poranna gwiazda jest biała, białego koloru, o białym zabarwieniu,
z białym odcieniem, czy materiał z Baranasi, wygładzony z obu
stron, mógłby być biały, białego koloru, o białym zabarwieniu,
z białym odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe,
białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem. To jest
ósma baza przezwyciężenia.
Takie jest te osiem baz
przezwyciężania. Z tych ośmiu baz przezwyciężenia, ta jest
nadrzędna, mianowicie kiedy ktoś nie postrzegający materialnych
form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe,
białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem, i
przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w taki sposób: „Wiem,
widzę”. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet
dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest
zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń
doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się
beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co
podrzędne.
Mnisi, są te cztery sposoby percepcji.
Jakie cztery? Ktoś postrzega to co ograniczone; inny ktoś postrzega
to co wzniosłe; jeszcze inny ktoś postrzega to co niezmierzalne;
jeszcze inny ktoś [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, postrzega
bazę nicości. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale
nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność,
jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń
doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się
beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co
podrzędne.
Mnisi, ze spekulacyjnych poglądów
utrzymywanych przez ludzi z zewnątrz, ten jest nadrzędny,
mianowicie: „Mógłbym nie być i to nie byłoby moje; nie będę i
to nie będzie moje”. Gdyż można oczekiwać po tym kto utrzymuje
taki pogląd, że nie będzie lgnął do istnienia, ani nie będzie
zdegustowany wstrzymaniem istnienia. Są istoty które postrzegają w
taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób
istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób,
poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego,
będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie
mówiąc już nic o tym co podrzędne.
Mnisi, są pewni pustelnicy i bramini,
którzy proklamują doskonałe oczyszczenie. Z tych którzy
proklamują doskonałe oczyszczenie, to jest nadrzędne, mianowicie z
całkowitym przekroczeniem bazy nicości, ktoś wkracza i trwa w
bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Nauczają oni swej Dhammy dla
bezpośredniej wiedzy i tego realizacji. Są istoty które
postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w
taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten
sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania
wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec
nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.
Mnisi, są pewni pustelnicy i bramini,
którzy proklamują doskonałe wygaszenie tutaj i teraz. Z tych
którzy proklamują doskonałe wygaszenie tutaj i teraz, to jest
nadrzędne, mianowicie wyzwolenie przez nie-utrzymywanie, po tym jak
się zobaczyło takimi jakimi rzeczywiście są powstanie,
przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo, i ucieczka w
odniesieniu do sześciu baz dla kontaktu.
Mnisi, choć ogłaszam i deklaruję
[Dhammę] w ten sposób, pewni pustelnicy i bramini, nieprawdziwie,
bezpodstawnie, i błędnie, niewłaściwie mnie reprezentują
[mówiąc]: „Pustelnik Gotama nie proklamuje pełnego zrozumienia
zmysłowych przyjemności, pełnego zrozumienia materialnych form,
czy pełnego zrozumienia uczuć”. Ale mnisi, właśnie że
proklamuję pełne zrozumienie zmysłowych przyjemności, pełne
zrozumienie materialnych form, czy pełne zrozumienie uczuć. Tutaj i
teraz, bez głodu, wygaszony, i wychłodzony, proklamuję ostateczne
wygaszenie przez nie-utrzymywanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.