Mnisi, mówiący właściwie, mógłby
powiedzieć o Nandzie, że jest szlachetnie urodzonym, że jest
silny, że jest czarujący, i że jest mocno skłonny do pożądania.
Jak inaczej Nanda mógłby wieść pełne i czyste święte życie,
gdyby nie ochraniał bram zmysłowych funkcji, zachowywał
umiarkowania w jedzeniu, skłaniał się ku czujności wolnej od snu,
i posiadł uważność i jasne pojmowanie?
Mnisi, oto jak Nanda ochrania bramy
zmysłowych funkcji: Jeżeli musi spojrzeć na wschód, robi to po po
tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób:
'Kiedy patrzę na wschód, złe niekostnienie stany pożądania i
smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na zachód, robi
to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten
sposób: 'Kiedy patrzę na zachód, złe niekostnienie stany
pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na
północ, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno
pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na północ, złe niekostnienie
stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi
spojrzeć na południe, robi to po po tym jak w pełni rozważył
sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na południe,
złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'.
Jeżeli musi spojrzeć na kierunki pomiędzy, robi to po po tym jak w
pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy
patrzę na kierunki pomiędzy, złe niekostnienie stany pożądania i
smutku nie wpłyną na mnie'. Oto jak Nanda ochrania bramy
zmysłowych funkcji.
Oto jak Nanda zachowuje umiarkowanie w
jedzeniu. Rozważając mądrze odżywia się jedzeniem nie dla
rozrywki, nie dla degustacji, nie dla upiększenia się czy ozdoby,
ale tylko dla utrzymania i kontynuacji świętego życia (myśląc):
'Tak zlikwiduję stare uczucie, bez wzbudzania nowych uczuć i będę
żył nienagannie w wygodzie i zdrowiu'. Oto jak Nanda zachowuje
umiarkowanie w jedzeniu.
Oto jak Nanda oddaje się się
czujności wolnej od snu: za dnia chodząc i siedząc, oczyszcza
umysł z przeszkadzających rzeczy. Podczas pierwszej nocnej warty,
chodząc i siedząc oczyszcza umysł z przeszkadzających rzeczy.
Podczas środkowej nocnej warty, leży na prawym boku w pozycji
śpiącego lwa z jedną stopą nałożoną na drugą, uważny i
całkowicie rozważny, po odnotowaniu w swoim umyśle czasu
wstawania. Po wstaniu o trzeciej nocnej warcie, chodząc i siedząc,
oczyszcza umysł z przeszkadzających rzeczy. Oto jak Nanda oddaje
się się czujności wolnej od snu.
Oto jaka jest uważność i jasne
pojmowanie Nandy: Nanda zna uczucia, tak jak powstają, jak pozostają
obecne i jak zanikają; zna percepcje, tak jak powstają, jak
pozostają obecne i jak zanikają; zna myśli tak jak powstają, jak
pozostają obecne i jak zanikają. Oto jaka jest uważność i jasne
pojmowanie Nandy.
Jak inaczej Nanda mógłby wieść
pełne i czyste święte życie, gdyby nie ochraniał bram zmysłowych
funkcji, zachowywał umiarkowania w jedzeniu, skłaniał się ku
czujności wolnej od snu, i posiadł uważność i jasne pojmowanie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.