piątek, 7 czerwca 2013

AN VIII, 9 - Mimo silnego pożądania można wieść świete życie

Mnisi, mówiący właściwie, mógłby powiedzieć o Nandzie, że jest szlachetnie urodzonym, że jest silny, że jest czarujący, i że jest mocno skłonny do pożądania. Jak inaczej Nanda mógłby wieść pełne i czyste święte życie, gdyby nie ochraniał bram zmysłowych funkcji, zachowywał umiarkowania w jedzeniu, skłaniał się ku czujności wolnej od snu, i posiadł uważność i jasne pojmowanie?

Mnisi, oto jak Nanda ochrania bramy zmysłowych funkcji: Jeżeli musi spojrzeć na wschód, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na wschód, złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na zachód, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na zachód, złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na północ, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na północ, złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na południe, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na południe, złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Jeżeli musi spojrzeć na kierunki pomiędzy, robi to po po tym jak w pełni rozważył sprawę i jasno pojmuje w ten sposób: 'Kiedy patrzę na kierunki pomiędzy, złe niekostnienie stany pożądania i smutku nie wpłyną na mnie'. Oto jak Nanda ochrania bramy zmysłowych funkcji.

Oto jak Nanda zachowuje umiarkowanie w jedzeniu. Rozważając mądrze odżywia się jedzeniem nie dla rozrywki, nie dla degustacji, nie dla upiększenia się czy ozdoby, ale tylko dla utrzymania i kontynuacji świętego życia (myśląc): 'Tak zlikwiduję stare uczucie, bez wzbudzania nowych uczuć i będę żył nienagannie w wygodzie i zdrowiu'. Oto jak Nanda zachowuje umiarkowanie w jedzeniu.

Oto jak Nanda oddaje się się czujności wolnej od snu: za dnia chodząc i siedząc, oczyszcza umysł z przeszkadzających rzeczy. Podczas pierwszej nocnej warty, chodząc i siedząc oczyszcza umysł z przeszkadzających rzeczy. Podczas środkowej nocnej warty, leży na prawym boku w pozycji śpiącego lwa z jedną stopą nałożoną na drugą, uważny i całkowicie rozważny, po odnotowaniu w swoim umyśle czasu wstawania. Po wstaniu o trzeciej nocnej warcie, chodząc i siedząc, oczyszcza umysł z przeszkadzających rzeczy. Oto jak Nanda oddaje się się czujności wolnej od snu.

Oto jaka jest uważność i jasne pojmowanie Nandy: Nanda zna uczucia, tak jak powstają, jak pozostają obecne i jak zanikają; zna percepcje, tak jak powstają, jak pozostają obecne i jak zanikają; zna myśli tak jak powstają, jak pozostają obecne i jak zanikają. Oto jaka jest uważność i jasne pojmowanie Nandy.

Jak inaczej Nanda mógłby wieść pełne i czyste święte życie, gdyby nie ochraniał bram zmysłowych funkcji, zachowywał umiarkowania w jedzeniu, skłaniał się ku czujności wolnej od snu, i posiadł uważność i jasne pojmowanie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.