piątek, 7 czerwca 2013

AN VIII, 2



Mnisi, jest te osiem powodów i warunków które prowadzą do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Tu, mnich żyje w zależności od nauczyciela czy pewnego mnicha na pozycji nauczyciela, wobec których ustanowił mocne poczucie wstydu i obawy, miłości i szacunku. To pierwszy powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Gdy żyje w zależności od Nauczyciela czy pewnego mnicha na pozycji nauczyciela, wobec których ustanowił mocne poczucie wstydu i obawy, miłości i szacunku, podchodzi do nich od czasu do czasu i docieka: „Jak to jest, czcigodny panowie? Jakie jest tego znaczenie?” Ci czcigodni odsłaniają przed nim to co nie było odsłonięte, objaśniają niejasne i usuwają jego niepokój co do licznych niepokojących punktów. To drugi powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Po usłyszeniu tej Dhammy, oddaje się dwóm rodzajom odosobnienia: odosobnienia ciałem i odosobnienia umysłem. To trzeci powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Jest cnotliwy, trwa powstrzymany przez Patimokhę, dobrze się prowadzi, widząc niebezpieczeństwo w najmniejszych wykroczeniach. To czwarty powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Jest wielce uczony, pamięta to czego się nauczył i kumuluje to czego się nauczył. Te nauczanie co dobre na początku, dobre w środku, dobre na końcu, o właściwym znaczeniu i frazie, które ogłasza doskonale pełne i czyste święte życie – takich nauk jak te nauczył się wiele, zachował w umyśle, wyrecytował werbalnie, mentalnie przebadał i dobrze spenetrował przez pogląd. To piąty powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Pobudził energię dla porzucenia niekorzystnych cech i pozyskania korzystnych cech; jest silny, stały w wysiłku, nie odkłada obowiązku kultywowania korzystnych cech. To szósty powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Pośrodku Zgromadzenia nie angażuje się w długie i bezcelowe rozmowy. Albo sam mówi o Dhammie, albo prosi kogoś by to zrobił, albo podejmuje się szlachetnego milczenia. To siódmy powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Trwa kontemplując powstawanie i zanik pięciu agregatów utrzymywania: „Taka jest materia, takie jej powstanie, taki zanik; takie jest uczucie, takie jego powstanie, taki zanik; taka jest percepcja, takie jej powstanie, taki zanik; takie są determinacje, takie ich powstanie, taki zanik; taka jest świadomość, takie jej powstanie, taki zanik”. To ósmy powód i warunek który prowadzi do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

Jego koledzy mnisi szanują go w taki sposób: „Ten czcigodny żyje w zależności od nauczyciela czy pewnego mnicha na pozycji nauczyciela, wobec których ustanowił mocne poczucie wstydu i obawy, miłości i szacunku. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Gdy ten czcigodny żyje w zależności od Nauczyciela czy pewnego mnicha na pozycji nauczyciela, wobec których ustanowił mocne poczucie wstydu i obawy, miłości i szacunku, podchodzi do nich od czasu do czasu i docieka: 'Jak to jest, czcigodny panowie? Jakie jest tego znaczenie?' Ci czcigodni odsłaniają przed nim to co nie było odsłonięte, objaśniają niejasne i usuwają jego niepokój co do licznych niepokojących punktów. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Po usłyszeniu tej Dhammy, oddaje się dwóm rodzajom odosobnienia: odosobnienia ciałem i odosobnienia umysłem. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Jest cnotliwy, trwa powstrzymany przez Patimokhę, dobrze się prowadzi, widząc niebezpieczeństwo w najmniejszych wykroczeniach. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Jest wielce uczony, pamięta to czego się nauczył i kumuluje to czego się nauczył. Te nauczanie co dobre na początku, dobre w środku, dobre na końcu, o właściwym znaczeniu i frazie, które ogłasza doskonale pełne i czyste święte życie – takich nauk jak te nauczył się wiele, zachował w umyśle, wyrecytował werbalnie, mentalnie przebadał i dobrze spenetrował przez pogląd. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Pobudził energię dla porzucenia niekorzystnych cech i pozyskania korzystnych cech; jest silny, stały w wysiłku, nie odkładając obowiązku kultywowania korzystnych cech. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Pośrodku Zgromadzenia nie angażuje się w długie i zbędne rozmowy. Albo sam mówi o Dhammie, albo prosi kogoś by to zrobił, albo podejmuje się szlachetnego milczenia. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

„Trwa kontemplując powstawanie i zanik pięciu agregatów utrzymywania: 'Taka jest materia, takie jej powstanie, taki zanik; takie jest uczucie, takie jego powstanie, taki zanik; taka jest percepcja, takie jej powstanie, taki zanik; takie są determinacje, takie ich powstanie, taki zanik; taka jest świadomość, takie jej powstanie, taki zanik'. Ten czcigodny z pewnością wie i widzi”. Również ta cecha wiedzie do miłości, szacunku, uznania, zgody i jedności.

Takie, mnisi, jest te osiem powodów i warunków które prowadzą do uzyskania wiedzy fundamentalnej dla świętego życia gdy jeszcze nie została uzyskana i do jej zwiększenia, dojrzenia i wypełnienia przez rozwój po tym jak została uzyskana.

.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.