Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
Zrealizowany mieszkał wśród Baggów w Sumsumaragira w parku jeleni
w Gaju Bhesakala. Przy tej okazji czcigodny Maha Moggallana siedział
i drzemał w Kallavalamuttagama wśród Magadhów. Boskim okiem co
oczyszczone i przewyższające ludzkie, Zrealizowany zobaczył
czcigodnego Maha Moggallanę siedzącego i drzemiącego. Wtedy, tak
jak silny mężczyzna mógłby wyciągnąć swe zgięte ramię czy
zgiąć swe wyciągnięte ramię, Zrealizowany zniknął z parku
jeleni w Gaju Bhesakala i pojawił się przed czcigodnym Maha
Moggallaną. Zrealizowany usiadł na przygotowanym dla niego
siedzeniu i powiedział:
„Drzemiesz, Moggallano? Drzemiesz
Moggallano?” „Tak, czcigodny panie”.
„Zatem, Moggallano, nie powinieneś
skierowywać uwagi czy kultywować obiektu na który skierowywałaś
uwagę kiedy stałeś się senny. Za pomocą tego sposobu, jest
możliwe, że twoja senność zostanie porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś rozważać i myśleć i mentalnie
przebadać Dhammę, tak jak ją usłyszałeś i nauczyłeś się jej.
Za pomocą tego sposobu, jest możliwe, że twoja senność zostanie
porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś recytować szczegółowo Dhammę
tak jak ją usłyszałeś i nauczyłeś się jej. Za pomocą tego
sposobu, jest możliwe, że twoja senność zostanie porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś pociągnąć się za uszy i
potrzeć ciało rękoma. Za pomocą tego sposobu, jest możliwe, że
twoja senność zostanie porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś wstać ze swojego miejsca,
przetrzeć swe oczy wodą, zmierzyć wzrokiem wszystkie cztery strony
i spojrzeć na konstelacje i gwiazdy. Za pomocą tego sposobu, jest
możliwe, że twoja senność zostanie porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś skierować uwagę na percepcję
światła; powinieneś podjąć percepcję dnia w taki sposób: 'Jak
przez dzień, tak przez noc, jak przez noc tak przez dzień'. W taki
sposób, z otwartym i niezakrytym umysłem, powinieneś rozwinąć
umysł przepełniony jasnością. Za pomocą tego sposobu, jest
możliwe, że twoja senność zostanie porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś podjąć się praktyki chodzenia
tam i z powrotem, postrzegając to co jest za tobą i przed tobą, ze
swymi funkcjami zmysłowymi skupionymi i ze zjednoczonym umysłem.
Za pomocą tego sposobu, jest możliwe, że twoja senność zostanie
porzucona.
Ale kiedy nie potrafisz porzucić
senności tym sposobem, powinieneś położyć się na prawym boku,
kładąc stopę na stopę, uważny i jasno postrzegający, po
odnotowaniu w swym umyśle czasu przebudzenia. Kiedy się
przebudzisz, powinieneś wstać szybko [myśląc]: 'Nie będę się
skłaniał ku przyjemności odpoczynku, przyjemności lenistwa,
przyjemności snu'. To w ten sposób Moggallano, powinieneś się
trenować.
Zatem Moggallano, powinieneś się
trenować w taki sposób: 'Nie będziemy podchodzić do rodzin z
głową spuchniętą przez dumę'. To jest sposób, Moggallano, w
jaki powinieneś się trenować. Może tak być, Moggallano, że
mnich podchodzi do rodzin z głową spuchniętą przez dumę. A w
rodzinie są obowiązki do wykonania i z tego powodu, kiedy pojawia
się mnich, ludzie mogą nie zwrócić na niego uwagi. W takim
wypadku mnich może pomyśleć: 'Kto obrócił tą rodzinę przeciwko
mnie? Wydaje się, że, dla tych ludzi stałem się teraz obojętny'.
W ten sposób, przez brak zysku, mnich czuje się upokorzony; gdy
czuje się upokorzony, staje się niespokojny, stając się
niespokojnym, gubi swą wstrzemięźliwość. Umysł tego kto bez
wstrzemięźliwości jest daleki od koncentracji.
Zatem Moggallano, powinieneś się
trenować w taki sposób: 'Nie będziemy angażować się w spory'.
To jest sposób, Moggallano, w jaki powinieneś się trenować.
Podczas sporów można oczekiwać, że padnie wiele słów. Gdy pada
wiele słów. Mnich staje się niespokojny, stając się
niespokojnym, gubi swą wstrzemięźliwość. Umysł tego kto bez
wstrzemięźliwości jest daleki od koncentracji.
Moggallano, nie pochwalam wiązania się
z kimkolwiek, ani też nie pochwalam nie wiązania się z nikim. Nie
pochwalam wiązana się z gospodarzami i mnichami, ale pochwalam
wiązanie się z cichymi i niehałaśliwymi miejscami pobytu, z dala
od ludzkiego zgiełku, oddalonymi od ludzkich osiedli, i odpowiednimi
dla odosobnienia”.
Kiedy to zostało powiedziane,
czcigodny Moggallana powiedział do Zrealizowanego: „Czcigodny
panie, jak pokrótce, mnich jest wyzwolony przez wyczerpanie
pragnienia, tym co osiągnął najwyższe bezpieczeństwo od niewoli,
najwyższe święte życie, najwyższy cel, tym kto pierwszy wśród
bogów i ludzi?”.
„Tu, Moggallano, mnich usłyszał, że
nie ma nic wartego przywiązania. Kiedy mnich usłyszał, że nie ma
nic wartego przywiązania, bezpośrednio wie wszystko, bezpośrednio
wiedząc wszystko, całkowicie rozumie wszystko, całkowicie
zrozumiawszy wszystko, jakiekolwiek uczucie czuje, czy to przyjemne
czy bolesne czy ani przyjemne ani bolesne, trwa kontemplując
nietrwałość w tym uczuciu, kontemplując zanik, wstrzymanie,
uwalnianie. Kontemplując tak nie trzyma się on niczego w świecie.
Kiedy się nie trzyma, jest niezaniepokojony. Gdy niezaniepokojony,
osobiście osiąga wygaszenie. Rozumie on: 'Narodziny wyczerpane,
święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało
wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'. Pokrótce w ten
sposób, Moggallano, ten mnich jest wyzwolony przez wyczerpanie
pragnienia, jest tym co osiągnął najwyższe bezpieczeństwo od
niewoli, najwyższe święte życie, najwyższy cel, ten kto pierwszy
wśród ludzi i bogów”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.