Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny
Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia.
Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona,
usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Zostało
powiedziane, przyjacielu, przez młodego boga Pańcalacandę:
'Mędrzec, wycofany wielki byk
Budda przebudzony na jhany
Ten o rozległej mądrości odkrył
otwarcie wśród ograniczenia'.
„O czym, przyjacielu, Zrealizowany
mówił jako o ograniczeniu i jako o otwarciu wśród ograniczenia?”
„Zrealizowany, przyjacielu, określił
te pięć obiektów zmysłowej przyjemności jako ograniczenie.
Jakich pięć? Materialne formy poznawane przez oko, co chciane,
miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące.
Dźwięki poznawane przez ucho, co chciane, miłe, przyjemne,
połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Zapachy
poznawane przez nos, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze
zmysłową przyjemnością, kuszące. Smaki poznawane przez język,
co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową
przyjemnością, kuszące. Dotyki poznawane przez ciało, co chciane,
miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące.
Zrealizowany określił te pięć obiektów zmysłowej przyjemności
jako ograniczenie.
Tu, przyjacielu, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym.
Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie?
Jakakolwiek myśl i rozważanie co nie zanikły, jest ograniczeniem w
tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie,
charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i
składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z
koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w
sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest
ograniczenie? Jakakolwiek błogość co nie zanikła, jest
ograniczeniem w tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z zanikiem
również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno
pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w
trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym,
uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w
sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest
ograniczenie? Jakakolwiek przyjemność równowagi co nie zanikła,
jest ograniczeniem w tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i
smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani
przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez
równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu
wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest
ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja
materialnych form co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym
przypadku.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem
percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na
percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie
nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o
osiągnięciu wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także
jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja
bazy nieskończonej przestrzeni co nie zanikła, jest ograniczeniem w
tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni,
postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i
trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru
Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w
sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest
ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy nieskończonej świadomości
co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości,
postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości.
Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu wśród
ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A
czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy nicości co nie
zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w
bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany
mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie
prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest
ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy
ani-percepcji-ani-nie-percepcji co nie zanikła, jest ograniczeniem
w tym przypadku.
I znów, przyjacielu, z
całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji,
mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po
zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie
wyczerpane. Do tego obszaru, przyjacielu, Zrealizowany mówił o
osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie
nie-prowizorycznym”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.