poniedziałek, 24 czerwca 2013

AN IX, 42


Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji czcigodny Ananda mieszkał w Kosambi w Parku Ghosity. Wtedy czcigodny Udayi podszedł do czcigodnego Anandy i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Anandy: „Zostało powiedziane, przyjacielu, przez młodego boga Pańcalacandę:

'Mędrzec, wycofany wielki byk
Budda przebudzony na jhany
Ten o rozległej mądrości odkrył
otwarcie wśród ograniczenia'.

„O czym, przyjacielu, Zrealizowany mówił jako o ograniczeniu i jako o otwarciu wśród ograniczenia?”
„Zrealizowany, przyjacielu, określił te pięć obiektów zmysłowej przyjemności jako ograniczenie. Jakich pięć? Materialne formy poznawane przez oko, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Dźwięki poznawane przez ucho, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Zapachy poznawane przez nos, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Smaki poznawane przez język, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Dotyki poznawane przez ciało, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Zrealizowany określił te pięć obiektów zmysłowej przyjemności jako ograniczenie.

Tu, przyjacielu, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek myśl i rozważanie co nie zanikły, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek błogość co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek przyjemność równowagi co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja materialnych form co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, przez brak skierowania uwagi na percepcję różnorodności, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy nieskończonej przestrzeni co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni, postrzegając: 'Świadomość jest nieskończona' mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy nieskończonej świadomości co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości, postrzegając: 'Tu nic nie ma', mnich wkracza i trwa w bazie nicości. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy nicości co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy nicości, mnich wkracza i trwa w bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Do tego obszaru Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie prowizorycznym. Tu także jest ograniczenie. A czym tu jest ograniczenie? Jakakolwiek percepcja bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji co nie zanikła, jest ograniczeniem w tym przypadku.

I znów, przyjacielu, z całkowitym przekroczeniem bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji, mnich wkracza i trwa we wstrzymaniu percepcji i uczucia, i po zobaczeniu tego ze zrozumieniem, jego skazy są całkowicie wyczerpane. Do tego obszaru, przyjacielu, Zrealizowany mówił o osiągnięciu otwarcia wśród ograniczenia, w sensie nie-prowizorycznym”.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.