SN 41:6
Przy pewnej okazji
czcigodny
Kamabhu mieszkał w Macchikasanda w Dzikim Gaju Mango. Wtedy to
gospodarz Citta zbliżył się do czcigodnego Kamabhu,
złożył mu hołd i usiadł z boku i rzekł
do niego: „Czcigodny panie, jak wiele jest tu determinacji?"
„Trzy są determinacje, determinacja ciała,
determinacja mowy i determinacja umysłu”. "Dobrze,
czcigodny panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się
i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne
pytanie:
„Ale czcigodny panie, co jest determinacją ciała? Co jest determinacją mowy? Co jest determinacją umysłu?" " Wdech i wydech, gospodarzu to determinacja ciała; myślenie i rozważanie to determinacja mowy; percepcja i uczucie to determinacja umysłu". "Dobrze, czcigodny panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Ale czcigodny panie, dlaczego wdech i wydech to determinacja ciała? Dlaczego myślenie i rozważanie to determinacja mowy? Dlaczego percepcja i uczucie to determinacja umysłu?”- „Gospodarzu, wdech i wydech są cielesne, te rzeczy są związane z ciałem, dlatego wdech i wydech to determinacja ciała. Najpierw, gospodarzu, człowiek myśli i rozważa potem mówi, dlatego myślenie i rozważanie jest determinacją mowy. Percepcja i uczucie są mentalne, te rzeczy są związane z umysłem, dlatego percepcja i uczucie są determinacją umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak dochodzi do wstrzymania percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia nie pojawia się u niego myśl: 'osiągnę wstrzymanie percepcji i uczucia' lub 'osiągnę wstrzymanie percepcji i uczucia' lub 'osiągnąłem wstrzymanie percepcji i uczucia' ale raczej jego umysł uprzednio został rozwinięty w taki sposób, który doprowadza go do tego stanu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia, która z tych rzeczy zanika u niego najpierw: determinacja ciała, determinacja mowy, determinacja umysłu?” „Gospodarzu, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia wpierw zanika determinacja mowy, za nią determinacja ciała i potem dopiero determinacja umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jaka jest różnica między martwym a mnichem, który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, w przypadku martwego człowieka, determinacja ciała zanikła, determinacja mowy zanikła, determinacja umysłu zanikła, jego witalność została wygaszona, fizyczne ciepło odeszło i jego funkcje (życiowe) zostały przełamane. W przypadku mnicha który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia, determinacja ciała zanikła, determinacja mowy zanikła, determinacja umysłu zanikła, ale jego witalność nie została wygaszona, jego fizyczne ciepło nie odeszło a funkcje są wyciszone. To jest różnica pomiędzy martwym a mnichem który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak dochodzi do wyjścia ze wstrzymania percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, nie pojawia się u niego myśl: 'wyjdę z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia' czy 'wychodzę ze wstrzymania percepcji i uczucia' czy 'wyszedłem z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia', ale raczej jego umysł uprzednio został rozwinięty w taki sposób, który prowadzi go do tego stanu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, jakie z tych rzeczy pojawiają się najpierw: determinacja umysłu, determinacja mowy, czy determinacja ciała?” „Gospodarzu, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, wpierw pojawia się determinacja umysłu, następnie determinacja ciała a potem determinacja mowy”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wyszedł ze wstrzymania percepcji i uczucia, jak wiele kontaktów go dotyka?” "Gospodarzu, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, dotykają go trzy rodzaje kontaktu: pustka-kontakt, bez obiektowy-kontakt i nie-pożądliwy kontakt. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, ku czemu ukierunkowuje się, inklinuje i dąży jego umysł?” „Gospodarzu, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia jego umysł ukierunkowuje się, inklinuje i dąży ku odosobnieniu". Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak wiele rzeczy jest pomocnych do osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia?” „Rzeczywiście, gospodarzu, pytasz na końcu o to o co powinieneś spytać na początku, wciąż jednak odpowiem ci. Do osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia pomocne są dwie rzeczy, spokój i wgląd”.
„Ale czcigodny panie, co jest determinacją ciała? Co jest determinacją mowy? Co jest determinacją umysłu?" " Wdech i wydech, gospodarzu to determinacja ciała; myślenie i rozważanie to determinacja mowy; percepcja i uczucie to determinacja umysłu". "Dobrze, czcigodny panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Ale czcigodny panie, dlaczego wdech i wydech to determinacja ciała? Dlaczego myślenie i rozważanie to determinacja mowy? Dlaczego percepcja i uczucie to determinacja umysłu?”- „Gospodarzu, wdech i wydech są cielesne, te rzeczy są związane z ciałem, dlatego wdech i wydech to determinacja ciała. Najpierw, gospodarzu, człowiek myśli i rozważa potem mówi, dlatego myślenie i rozważanie jest determinacją mowy. Percepcja i uczucie są mentalne, te rzeczy są związane z umysłem, dlatego percepcja i uczucie są determinacją umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak dochodzi do wstrzymania percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia nie pojawia się u niego myśl: 'osiągnę wstrzymanie percepcji i uczucia' lub 'osiągnę wstrzymanie percepcji i uczucia' lub 'osiągnąłem wstrzymanie percepcji i uczucia' ale raczej jego umysł uprzednio został rozwinięty w taki sposób, który doprowadza go do tego stanu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia, która z tych rzeczy zanika u niego najpierw: determinacja ciała, determinacja mowy, determinacja umysłu?” „Gospodarzu, kiedy mnich osiąga wstrzymanie percepcji i uczucia wpierw zanika determinacja mowy, za nią determinacja ciała i potem dopiero determinacja umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jaka jest różnica między martwym a mnichem, który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, w przypadku martwego człowieka, determinacja ciała zanikła, determinacja mowy zanikła, determinacja umysłu zanikła, jego witalność została wygaszona, fizyczne ciepło odeszło i jego funkcje (życiowe) zostały przełamane. W przypadku mnicha który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia, determinacja ciała zanikła, determinacja mowy zanikła, determinacja umysłu zanikła, ale jego witalność nie została wygaszona, jego fizyczne ciepło nie odeszło a funkcje są wyciszone. To jest różnica pomiędzy martwym a mnichem który osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak dochodzi do wyjścia ze wstrzymania percepcji i uczucia?” „Gospodarzu, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, nie pojawia się u niego myśl: 'wyjdę z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia' czy 'wychodzę ze wstrzymania percepcji i uczucia' czy 'wyszedłem z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia', ale raczej jego umysł uprzednio został rozwinięty w taki sposób, który prowadzi go do tego stanu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, jakie z tych rzeczy pojawiają się najpierw: determinacja umysłu, determinacja mowy, czy determinacja ciała?” „Gospodarzu, kiedy mnich wychodzi z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, wpierw pojawia się determinacja umysłu, następnie determinacja ciała a potem determinacja mowy”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wyszedł ze wstrzymania percepcji i uczucia, jak wiele kontaktów go dotyka?” "Gospodarzu, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, dotykają go trzy rodzaje kontaktu: pustka-kontakt, bez obiektowy-kontakt i nie-pożądliwy kontakt. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia, ku czemu ukierunkowuje się, inklinuje i dąży jego umysł?” „Gospodarzu, kiedy mnich wyszedł z osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia jego umysł ukierunkowuje się, inklinuje i dąży ku odosobnieniu". Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Czcigodny panie, jak wiele rzeczy jest pomocnych do osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia?” „Rzeczywiście, gospodarzu, pytasz na końcu o to o co powinieneś spytać na początku, wciąż jednak odpowiem ci. Do osiągnięcia wstrzymania percepcji i uczucia pomocne są dwie rzeczy, spokój i wgląd”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.