sobota, 26 stycznia 2013

Bezpośredni warunek


SN 12: 23

W Savatthi. Mnisi, powiadam, że wyczerpanie skaz jest dla tego kto wie i widzi, nie dla tego kto nie wie i nie widzi. U tego który wie co, u tego który widzi co, dochodzi do wyczerpania skaz? 'Taka jest materia, takie jej powstanie, taki zanik, takie jest uczucie, takie jego powstanie, taki zanik, taka jest percepcja, takie jej powstanie, taki zanik, takie są determinacje, takie ich powstanie, taki zanik, taka jest świadomość, takie jej powstanie, taki zanik': to u tego który wie to, u tego który widzi to, dochodzi do wyczerpania skaz.

Powiadam, mnisi, że wiedza odnośnie wyczerpania ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla wiedzy o wyczerpaniu? Powinno się powiedzieć: wyzwolenie.

Powiadam, mnisi, że wyzwolenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla wyzwolenia? Powinno się powiedzieć: beznamiętność.

Powiadam, mnisi, że beznamiętność także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla beznamiętności? Powinno się powiedzieć: zbrzydzenie.

Powiadam, mnisi, że zbrzydzenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla zbrzydzenia? Powinno się powiedzieć: wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są.

Powiadam, mnisi, że wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla wiedzy i wizji o rzeczach takich jakimi są? Powinno się powiedzieć: koncentracja.

Powiadam, mnisi, że koncentracja także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla koncentracji? Powinno się powiedzieć: szczęście.

Powiadam, mnisi, że szczęście także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla szczęścia? Powinno się powiedzieć: spokój.

Powiadam, mnisi, że spokój także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla spokoju? Powinno się powiedzieć: radość.

Powiadam, mnisi, że radość także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla radości? Powinno się powiedzieć: zadowolenie.

Powiadam, mnisi, że zadowolenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla zadowolenia? Powinno się powiedzieć: wiara.

Powiadam, mnisi, że wiara także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla wiary? Powinno się powiedzieć: cierpienie.

Powiadam, mnisi, że cierpienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla cierpienia? Powinno się powiedzieć: narodziny.

Powiadam, mnisi, że narodziny także mają bezpośredni warunek; nie brakuje im bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla narodzin? Powinno się powiedzieć: istnienie.

Powiadam, mnisi, że istnienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla istnienia? Powinno się powiedzieć: utrzymywanie.

Powiadam, mnisi, że utrzymywanie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla utrzymywania? Powinno się powiedzieć: pragnienie.

Powiadam, mnisi, że pragnienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla pragnienia? Powinno się powiedzieć: uczucie.

Powiadam, mnisi, że uczucie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla uczucia? Powinno się powiedzieć: kontakt.

Powiadam, mnisi, że kontakt także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla kontaktu? Powinno się powiedzieć: sześć baz.

Powiadam, mnisi, że sześć baz także ma bezpośredni warunek; nie brakuje im bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla sześciu baz? Powinno się powiedzieć: imię-i-materia.

Powiadam, mnisi, że imię-i-materia także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla imienia-i-materii? Powinno się powiedzieć: świadomość.

Powiadam, mnisi, że świadomość także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla świadomości? Powinno się powiedzieć: determinacje.

Powiadam, mnisi, że determinacje także mają bezpośredni warunek; nie brakuje im bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla determinacji? Powinno się powiedzieć: ignorancja.

I tak, mnisi, z ignorancją jako bezpośrednim warunkiem, determinacje (dochodzą do bycia); z determinacjami jako bezpośrednim warunkiem, świadomość; ze świadomością jako bezpośrednim warunkiem, imię-i-materia; z imieniem-i-materią jako bezpośrednim warunkiem, sześć baz; z sześcioma bazami jako bezpośrednim warunkiem, kontakt; z kontaktem jako bezpośrednim warunkiem, uczucie; z uczuciem jako bezpośrednim warunkiem, pragnienie; z pragnieniem jako bezpośrednim warunkiem, utrzymywanie; z utrzymywaniem jako bezpośrednim warunkiem, istnienie; z istnieniem jako bezpośrednim warunkiem, narodziny; z narodzinami jako bezpośrednim warunkiem, cierpienie; z cierpieniem jako bezpośrednim warunkiem, wiara; z wiarą jako bezpośrednim warunkiem, zadowolenie; z zadowoleniem jako bezpośrednim warunkiem, radość; z radością jako bezpośrednim warunkiem, spokój; ze spokojem jako bezpośrednim warunkiem, szczęście; ze szczęściem jako bezpośrednim warunkiem, koncentracja; z koncentracją jako bezpośrednim warunkiem, wiedza i wizja o rzeczach takimi jakimi są; z wiedzą i wizją o rzeczach takimi jakimi są jako bezpośrednim warunkiem, zbrzydzenie; ze zbrzydzeniem jako bezpośrednim warunkiem, beznamiętność; z beznamiętnością jako bezpośrednim warunkiem, wyzwolenie; z wyzwoleniem jako bezpośrednim warunkiem, wiedza o wyczerpaniu. 

Tak jak, mnisi, kiedy deszcz spada grubymi kroplami na szczyt góry, woda spływa zboczem i wypełnia szczeliny, zagłębienia, i strumyki; te będąc pełnymi wlewają się do stawów, te będąc pełnymi wlewają się do jezior, te będąc pełnymi wlewają się do strumieni; te będąc pełnymi wlewają się do rzek; i te będąc pełnymi wpływają do wielkiego oceanu, tak też, z ignorancją jako bezpośrednim warunkiem, determinacje (dochodzą do bycia); z determinacjami jako bezpośrednim warunkiem, świadomość; ze świadomością jako bezpośrednim warunkiem, imię-i-materia; z imieniem-i-materią jako bezpośrednim warunkiem, sześć baz; z sześcioma bazami jako bezpośrednim warunkiem, kontakt; z kontaktem jako bezpośrednim warunkiem, uczucie; z uczuciem jako bezpośrednim warunkiem, pragnienie; z pragnieniem jako bezpośrednim warunkiem, utrzymywanie; z utrzymywaniem jako bezpośrednim warunkiem, istnienie; z istnieniem jako bezpośrednim warunkiem, narodziny; z narodzinami jako bezpośrednim warunkiem, cierpienie; z cierpieniem jako bezpośrednim warunkiem, wiara; z wiarą jako bezpośrednim warunkiem, zadowolenie; z zadowoleniem jako bezpośrednim warunkiem, radość; z radością jako bezpośrednim warunkiem, spokój; ze spokojem jako bezpośrednim warunkiem, szczęście; ze szczęściem jako bezpośrednim warunkiem, koncentracja; z koncentracją jako bezpośrednim warunkiem, wiedza i wizja o rzeczach takimi jakimi są; z wiedzą i wizją o rzeczach takimi jakimi są jako bezpośrednim warunkiem, zbrzydzenie; ze zbrzydzeniem jako bezpośrednim warunkiem, beznamiętność; z beznamiętnością jako bezpośrednim warunkiem, wyzwolenie; z wyzwoleniem jako bezpośrednim warunkiem, wiedza o wyczerpaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.