SN 12: 23
W Savatthi. Mnisi,
powiadam,
że wyczerpanie skaz jest dla tego kto wie i widzi, nie dla tego kto
nie wie i nie widzi. U tego który wie co, u tego który
widzi co,
dochodzi do wyczerpania skaz? 'Taka jest materia, takie
jej powstanie, taki zanik, takie jest uczucie, takie jego powstanie,
taki zanik, taka jest percepcja, takie jej powstanie, taki zanik,
takie są determinacje, takie ich powstanie, taki zanik, taka jest
świadomość, takie jej powstanie, taki zanik': to u tego który
wie
to, u tego który widzi to, dochodzi do wyczerpania skaz.
Powiadam,
mnisi, że wiedza odnośnie wyczerpania ma bezpośredni warunek; nie
brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek
dla wiedzy o wyczerpaniu? Powinno się powiedzieć: wyzwolenie.
Powiadam,
mnisi, że wyzwolenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
wyzwolenia? Powinno się powiedzieć: beznamiętność.
Powiadam,
mnisi, że beznamiętność także ma bezpośredni warunek; nie
brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek
dla beznamiętności? Powinno się powiedzieć: zbrzydzenie.
Powiadam,
mnisi, że zbrzydzenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
zbrzydzenia? Powinno się powiedzieć: wiedza i wizja o rzeczach
takich jakimi są.
Powiadam,
mnisi, że wiedza i wizja o rzeczach takich jakimi są także ma
bezpośredni warunek; nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A
jaki jest bezpośredni warunek dla wiedzy i wizji o rzeczach takich
jakimi są? Powinno się powiedzieć: koncentracja.
Powiadam,
mnisi, że koncentracja także ma bezpośredni warunek; nie brakuje
jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
koncentracji? Powinno się powiedzieć: szczęście.
Powiadam,
mnisi, że szczęście także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
szczęścia? Powinno się powiedzieć: spokój.
Powiadam,
mnisi, że spokój także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
spokoju? Powinno się powiedzieć: radość.
Powiadam,
mnisi, że radość także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
radości? Powinno się powiedzieć: zadowolenie.
Powiadam,
mnisi, że zadowolenie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
zadowolenia? Powinno się powiedzieć: wiara.
Powiadam,
mnisi, że wiara także ma bezpośredni warunek; nie brakuje jej
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla wiary?
Powinno się powiedzieć: cierpienie.
Powiadam,
mnisi, że cierpienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
cierpienia? Powinno się powiedzieć: narodziny.
Powiadam,
mnisi, że narodziny także mają bezpośredni warunek; nie brakuje
im bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
narodzin? Powinno się powiedzieć: istnienie.
Powiadam,
mnisi, że istnienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
istnienia? Powinno się powiedzieć: utrzymywanie.
Powiadam,
mnisi, że utrzymywanie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje
mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
utrzymywania? Powinno się powiedzieć: pragnienie.
Powiadam,
mnisi,
że pragnienie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
pragnienia? Powinno się powiedzieć: uczucie.
Powiadam,
mnisi, że uczucie także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
uczucia? Powinno się powiedzieć: kontakt.
Powiadam,
mnisi, że kontakt także ma bezpośredni warunek; nie brakuje mu
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla
kontaktu? Powinno się powiedzieć: sześć baz.
Powiadam,
mnisi, że sześć baz także ma bezpośredni warunek; nie brakuje im
bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek dla sześciu
baz? Powinno się powiedzieć: imię-i-materia.
Powiadam,
mnisi, że imię-i-materia także ma bezpośredni warunek; nie
brakuje mu bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni warunek
dla imienia-i-materii? Powinno się powiedzieć: świadomość.
Powiadam,
mnisi, że świadomość także ma bezpośredni warunek;
nie brakuje jej bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni
warunek dla świadomości? Powinno się powiedzieć: determinacje.
Powiadam,
mnisi, że determinacje także mają bezpośredni warunek;
nie brakuje im bezpośredniego warunku. A jaki jest bezpośredni
warunek dla determinacji? Powinno się powiedzieć: ignorancja.
I tak,
mnisi, z
ignorancją jako bezpośrednim warunkiem, determinacje (dochodzą do
bycia); z determinacjami jako bezpośrednim warunkiem, świadomość;
ze świadomością jako bezpośrednim warunkiem, imię-i-materia; z
imieniem-i-materią jako bezpośrednim warunkiem, sześć baz; z
sześcioma bazami jako bezpośrednim warunkiem, kontakt; z kontaktem
jako bezpośrednim warunkiem, uczucie; z uczuciem jako bezpośrednim
warunkiem, pragnienie; z pragnieniem jako bezpośrednim warunkiem,
utrzymywanie; z utrzymywaniem jako bezpośrednim warunkiem,
istnienie; z istnieniem jako bezpośrednim warunkiem, narodziny; z
narodzinami jako bezpośrednim warunkiem, cierpienie; z cierpieniem
jako bezpośrednim warunkiem, wiara; z wiarą jako bezpośrednim
warunkiem, zadowolenie; z zadowoleniem jako bezpośrednim warunkiem,
radość; z radością jako bezpośrednim warunkiem, spokój; ze
spokojem jako bezpośrednim warunkiem, szczęście; ze szczęściem
jako bezpośrednim warunkiem, koncentracja; z koncentracją jako
bezpośrednim warunkiem, wiedza i wizja o rzeczach takimi jakimi są;
z wiedzą i wizją o rzeczach takimi jakimi są jako bezpośrednim
warunkiem, zbrzydzenie; ze zbrzydzeniem jako bezpośrednim warunkiem,
beznamiętność; z beznamiętnością jako bezpośrednim warunkiem,
wyzwolenie; z wyzwoleniem jako bezpośrednim warunkiem, wiedza o
wyczerpaniu.
Tak jak,
mnisi,
kiedy deszcz spada grubymi kroplami na szczyt góry, woda spływa
zboczem i wypełnia szczeliny, zagłębienia, i strumyki; te będąc
pełnymi wlewają się do stawów, te będąc pełnymi wlewają się
do jezior, te będąc pełnymi wlewają się do strumieni; te będąc
pełnymi wlewają się do rzek; i te będąc pełnymi wpływają do
wielkiego oceanu, tak też, z ignorancją jako bezpośrednim
warunkiem, determinacje (dochodzą do bycia); z determinacjami jako
bezpośrednim warunkiem, świadomość; ze świadomością jako
bezpośrednim warunkiem, imię-i-materia; z imieniem-i-materią jako
bezpośrednim warunkiem, sześć baz; z sześcioma bazami jako
bezpośrednim warunkiem, kontakt; z kontaktem jako bezpośrednim
warunkiem, uczucie; z uczuciem jako bezpośrednim warunkiem,
pragnienie; z pragnieniem jako bezpośrednim warunkiem, utrzymywanie;
z utrzymywaniem jako bezpośrednim warunkiem, istnienie; z istnieniem
jako bezpośrednim warunkiem, narodziny; z narodzinami jako
bezpośrednim warunkiem, cierpienie; z cierpieniem jako bezpośrednim
warunkiem, wiara; z wiarą jako bezpośrednim warunkiem, zadowolenie;
z zadowoleniem jako bezpośrednim warunkiem, radość; z radością
jako bezpośrednim warunkiem, spokój; ze spokojem jako
bezpośrednim
warunkiem, szczęście; ze szczęściem jako bezpośrednim warunkiem,
koncentracja; z koncentracją jako bezpośrednim warunkiem, wiedza i
wizja o rzeczach takimi jakimi są; z wiedzą i wizją o rzeczach
takimi jakimi są jako bezpośrednim warunkiem, zbrzydzenie; ze
zbrzydzeniem jako bezpośrednim warunkiem, beznamiętność; z
beznamiętnością jako bezpośrednim warunkiem, wyzwolenie; z
wyzwoleniem jako bezpośrednim warunkiem, wiedza o wyczerpaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.