W
Savatthi. „Mnisi, są te cztery rodzaje pokarmu dla utrzymania
istot które już doszły do bycia i asystujące tym, szukającym
zaistnienia. Jakie cztery? Zwykły pokarm, toporny lub subtelny;
drugi, kontakt; trzeci wola; czwarty, świadomość. Takie są te
cztery rodzaje pokarmu dla utrzymania istot które już doszły do
bycia i asystujące tym, szukającym zaistnienia.
Jeżeli,
mnisi, jest pożądanie zwykłego pokarmu, jeżeli jest w tym
rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się
ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość
jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi
imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost
determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się
przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego
odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i
śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to
powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.
Jeżeli,
mnisi, jest pożądanie pokarmu kontaktu, jeżeli jest w tym
rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się
ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość
jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi
imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost
determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się
przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego
odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i
śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to
powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.
Jeżeli,
mnisi, jest pożądanie pokarmu woli, jeżeli jest w tym
rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się
ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość
jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi
imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost
determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się
przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego
odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i
śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to
powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.
Jeżeli,
mnisi, jest pożądanie pokarmu świadomości, jeżeli jest w tym
rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się
ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość
jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi
imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost
determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się
przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego
odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i
śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to
powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.
Załóżmy,
mnisi, że artysta czy malarz, używając farby czy laki czy indygo
czy karmazynu, stworzyłby postać mężczyzny czy kobiety, kompletną
ze wszystkimi cechami na dobrze oszlifowanym drewnie czy ścianie czy
płótnie. Tak też, jeżeli jest pożądanie zwykłego pokarmu, czy
pokarmu kontaktu, czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości, jeżeli
jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość
staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek
świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi
imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost
determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się
przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego
odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i
śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to
powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.
Jeżeli,
mnisi, nie ma pożądania zwykłego pokarmu, czy pokarmu kontaktu,
czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości, jeżeli nie ma w tym
rozmiłowania, jeżeli nie ma w tym pragnienia, świadomość nie
staje się ustanowiona na tym i nie dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek
świadomość nie jest ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, tam nie
zachodzi imię-i-materia. Gdzie nie zachodzi imię-i-materia, tam nie
ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji, tam nie
generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma generacji
przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych narodzin,
starości, i śmierci Gdzie nie ma przyszłych narodzin, starości i
śmierci, to powiadam, iż jest bez żalu, smutku i rozpaczy.
Załóżmy,
mnisi, że jest dom z holem o spadzistym dachu, z oknami na północ,
południe, i wschód. Kiedy słońce wstaje i promienie słoneczne
wchodzą przez okno, gdzie się ustanowią?” „Na zachodniej
ścianie, czcigodny panie”. „Gdyby nie było zachodniej ściany,
gdzie by się ustanowiły?” „Na ziemi, czcigodny panie”. „Gdyby
nie było ziemi, gdzie by się ustanowiły?” „Na wodzie,
czcigodny panie”. „Gdyby nie było wody, gdzie by się
ustanowiły?” „Nie ustanowiłyby się nigdzie, czcigodny panie”.
„Tak też, mnisi, jeżeli, nie ma pożądania zwykłego pokarmu,
czy pokarmu kontaktu, czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości,
jeżeli nie ma w tym rozmiłowania, jeżeli nie ma w tym pragnienia,
świadomość nie staje się ustanowiona na tym i nie dochodzi do
wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie jest ustanowiona i nie
dochodzi do wzrostu, tam nie zachodzi imię-i-materia. Gdzie nie
zachodzi imię-i-materia, tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie
ma wzrostu determinacji, tam nie generuje się przyszłe odnowienie
istnienia. Gdzie nie ma generacji przyszłego odnowienia istnienia,
tam nie ma przyszłych narodzin, starości, i śmierci Gdzie nie ma
przyszłych narodzin, starości i śmierci, to powiadam, iż jest bez
żalu, smutku i rozpaczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.