sobota, 26 stycznia 2013

Cztery rodzaje pokarmu

W Savatthi. „Mnisi, są te cztery rodzaje pokarmu dla utrzymania istot które już doszły do bycia i asystujące tym, szukającym zaistnienia. Jakie cztery? Zwykły pokarm, toporny lub subtelny; drugi, kontakt; trzeci wola; czwarty, świadomość. Takie są te cztery rodzaje pokarmu dla utrzymania istot które już doszły do bycia i asystujące tym, szukającym zaistnienia.

Jeżeli, mnisi, jest pożądanie zwykłego pokarmu, jeżeli jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.

Jeżeli, mnisi, jest pożądanie pokarmu kontaktu, jeżeli jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.

Jeżeli, mnisi, jest pożądanie pokarmu woli, jeżeli jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.

Jeżeli, mnisi, jest pożądanie pokarmu świadomości, jeżeli jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.

Załóżmy, mnisi, że artysta czy malarz, używając farby czy laki czy indygo czy karmazynu, stworzyłby postać mężczyzny czy kobiety, kompletną ze wszystkimi cechami na dobrze oszlifowanym drewnie czy ścianie czy płótnie. Tak też, jeżeli jest pożądanie zwykłego pokarmu, czy pokarmu kontaktu, czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości, jeżeli jest w tym rozmiłowanie, jeżeli jest w tym pragnienie, świadomość staje się ustanowiona na tym i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość jest ustanowiona i dochodząca do wzrostu, tam zachodzi imię-i-materia. Gdzie zachodzi imię-i-materia, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć. Gdzie są przyszłe narodziny, starość i śmierć, to powiadam, iż jest to stowarzyszone z żalem, smutkiem i rozpaczą.

Jeżeli, mnisi, nie ma pożądania zwykłego pokarmu, czy pokarmu kontaktu, czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości, jeżeli nie ma w tym rozmiłowania, jeżeli nie ma w tym pragnienia, świadomość nie staje się ustanowiona na tym i nie dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie jest ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, tam nie zachodzi imię-i-materia. Gdzie nie zachodzi imię-i-materia, tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji, tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych narodzin, starości, i śmierci Gdzie nie ma przyszłych narodzin, starości i śmierci, to powiadam, iż jest bez żalu, smutku i rozpaczy.

Załóżmy, mnisi, że jest dom z holem o spadzistym dachu, z oknami na północ, południe, i wschód. Kiedy słońce wstaje i promienie słoneczne wchodzą przez okno, gdzie się ustanowią?” „Na zachodniej ścianie, czcigodny panie”. „Gdyby nie było zachodniej ściany, gdzie by się ustanowiły?” „Na ziemi, czcigodny panie”. „Gdyby nie było ziemi, gdzie by się ustanowiły?” „Na wodzie, czcigodny panie”. „Gdyby nie było wody, gdzie by się ustanowiły?” „Nie ustanowiłyby się nigdzie, czcigodny panie”. „Tak też, mnisi, jeżeli, nie ma pożądania zwykłego pokarmu, czy pokarmu kontaktu, czy pokarmu woli, czy pokarmu świadomości, jeżeli nie ma w tym rozmiłowania, jeżeli nie ma w tym pragnienia, świadomość nie staje się ustanowiona na tym i nie dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie jest ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, tam nie zachodzi imię-i-materia. Gdzie nie zachodzi imię-i-materia, tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji, tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych narodzin, starości, i śmierci Gdzie nie ma przyszłych narodzin, starości i śmierci, to powiadam, iż jest bez żalu, smutku i rozpaczy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.