poniedziałek, 28 stycznia 2013

Cierpienie



SN 35: 21
Mnisi, powstanie, kontynuacja, generacja i manifestacja oka jest powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby, manifestacją starości i śmierci. Powstanie, kontynuacja, generacja i manifestacja ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu, jest powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby, manifestacją starości i śmierci.

Wstrzymanie, ubywanie i przemijanie oka jest wstrzymaniem cierpienia, ubywaniem choroby, przemijaniem starości i śmierci. Wstrzymanie, ubywanie i przemijanie ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu, jest wstrzymaniem cierpienia, ubywaniem choroby, przemijaniem starości i śmierci.


SN 35: 22
Mnisi, powstanie, kontynuacja, generacja i manifestacja widzialnych form jest powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby, manifestacją starości i śmierci. Powstanie, kontynuacja, generacja i manifestacja dźwięków ... zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych obiektów, jest powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby, manifestacją starości i śmierci.

Mnisi, wstrzymanie, ubywanie i przemijanie widzialnych form jest wstrzymaniem, ubywaniem i przemijaniem starości i śmierci. Wstrzymanie, ubywanie i przemijanie dźwięków ... zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych obiektów, jest wstrzymaniem, ubywaniem i przemijaniem starości i śmierci.


SN 35: 71
 „Mnisi, jeżeli mnich nie rozumie takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien mnich rzekł do Zrealizowanego: „Tu czcigodny panie, jestem zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu”.

„Jak myślisz, mnichu, czy uważasz oko tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.
Czy uważasz ucho tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ucho takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.

Czy uważasz nos tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.

Czy uważasz język tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć język takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.

Czy uważasz ciało tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.

Czy uważasz umysł tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć umysł takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.

SN 35: 72
„Mnisi, jeżeli mnich nie rozumie takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien mnich rzekł do Zrealizowanego: „Tu czcigodny panie, jestem zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu”.

„Jak myślisz, mnichu czy uważasz oko tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób pierwsza baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz ucho tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ucho takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób druga baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz nos tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób trzecia baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz język tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć język takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób czwarta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz ciało tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób piąta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz umysł tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć umysł takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób szósta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.