SN 35: 21
Mnisi, powstanie, kontynuacja,
generacja i manifestacja oka jest powstaniem cierpienia, kontynuacją
choroby, manifestacją starości i śmierci. Powstanie, kontynuacja,
generacja i manifestacja ucha ... nosa ... języka ... ciała ...
umysłu, jest powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby,
manifestacją starości i śmierci.
Wstrzymanie, ubywanie i przemijanie oka
jest wstrzymaniem cierpienia, ubywaniem choroby, przemijaniem
starości i śmierci. Wstrzymanie, ubywanie i przemijanie ucha ...
nosa ... języka ... ciała ... umysłu, jest wstrzymaniem
cierpienia, ubywaniem choroby, przemijaniem starości i śmierci.
SN
35: 22
Mnisi, powstanie, kontynuacja,
generacja i manifestacja widzialnych form jest powstaniem cierpienia,
kontynuacją choroby, manifestacją starości i śmierci. Powstanie,
kontynuacja, generacja i manifestacja dźwięków ...
zapachów ...
smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych
obiektów, jest
powstaniem cierpienia, kontynuacją choroby, manifestacją starości
i śmierci.
Mnisi, wstrzymanie, ubywanie i
przemijanie widzialnych form jest wstrzymaniem, ubywaniem i
przemijaniem starości i śmierci. Wstrzymanie, ubywanie i
przemijanie dźwięków ... zapachów ... smaków ...
obiektów
dotyku ... mentalnych obiektów, jest wstrzymaniem, ubywaniem i
przemijaniem starości i śmierci.
SN
35: 71
„Mnisi,
jeżeli
mnich nie rozumie
takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie,
gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu
baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od
tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich rzekł do Zrealizowanego: „Tu czcigodny panie, jestem
zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i
przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku
tych sześciu baz dla kontaktu”.
„Jak myślisz, mnichu, czy
uważasz oko tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie,
czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś
jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim
zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To
samo w sobie jest końcem cierpienia.
Czy uważasz ucho tak: 'To
moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”.
„Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ucho
takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To
nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest
końcem cierpienia.
Czy uważasz nos tak: 'To moje, tym
jestem, to
moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu,
mnichu, powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest
z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.
Czy uważasz język
tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”.
„Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć język
takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To
nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest
końcem cierpienia.
Czy uważasz ciało tak: 'To moje, tym
jestem, to
moje ja'?” „Nie, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu,
mnichu, powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście
jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to
nie moje ja'. To samo w sobie jest końcem cierpienia.
Czy uważasz
umysł tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'?” „Nie, czcigodny
panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć
umysł takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak:
'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. To samo w sobie jest
końcem cierpienia.
SN 35: 72
„Mnisi, jeżeli mnich nie rozumie
takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie,
gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu
baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od
tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich rzekł do Zrealizowanego: „Tu czcigodny panie, jestem
zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i
przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku
tych sześciu baz dla kontaktu”.
„Jak myślisz, mnichu czy
uważasz oko tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób pierwsza baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz ucho tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć ucho takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób druga baza dla kontaktu będzie porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz nos tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób trzecia baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz język tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć język takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób czwarta baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz ciało tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób piąta baza dla kontaktu będzie porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy uważasz umysł tak: 'To nie moje,
tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”.
„Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć umysł
takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To
nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób
szósta
baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania
istnienia w przyszłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.