SN
22:
7
W Savatthi. „Mnisi, pouczę was o
poruszeniu przez utrzymywanie i o nieporuszeniu przez
nie-utrzymywanie. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”.
„Tak czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł
to:
„A jak, mnisi, jest poruszenie przez
utrzymywanie? Tu, mnisi, niepouczony przeciętniak, nie szanujący
szlachetnych i nieobeznany z ich Dhammą, nie szanujący prawdziwych
ludzi i nieobeznany z ich Dhammą, uważa materię za ja, czy ja
jako posiadające materię, czy materię jako w ja, czy ja w materii.
Ta jego materia zmienia się i staje odmienna. Ze zmianą i odmianą
tej materii, jego świadomość staje się zajęta zmianą tej
materii. Poruszenie i konstelacja mentalnych stanów zrodzona z
zajmowania się zmianą materii pozostaje, wprawiając jego umysł w
obsesję. Ponieważ jego umysł uległ obsesji, jest on
przestraszony, zestresowany, i zaniepokojony i przez utrzymywanie
jest poruszony.
Uważa uczucie za ja ... percepcję za
ja ... determinacje za ja ... świadomość za ja, czy ja jako
posiadające świadomość, czy świadomość jako w ja, czy ja w
świadomości. Ta jego świadomość zmienia się i staje odmienna.
Ze zmianą i odmianą tej świadomości, jego świadomość staje się
zajęta zmianą tej świadomości. Poruszenie i konstelacja
mentalnych stanów zrodzona z zajmowania się zmianą świadomości
pozostaje, wprawiając jego umysł w obsesję. Ponieważ jego umysł
uległ obsesji, jest on przestraszony, zestresowany, i zaniepokojony
i przez utrzymywanie jest poruszony. To w taki sposób, mnisi,
jest
poruszenie przez utrzymywanie.
A w jaki sposób, mnisi, jest
nieporuszenie przez nie-utrzymywanie? Tu, mnisi, pouczony szlachetny
uczeń, szanujący szlachetnych i obeznany z ich Dhammą, szanujący
prawdziwych ludzi i obeznany z ich Dhammą, nie uważa materii za ja,
czy ja jako posiadające materię, czy materię jako w ja, czy ja w
materii. Ta jego materia zmienia się i staje odmienna. Mimo zmiany i
odmiany tej materii, jego świadomość nie staje się zajęta zmianą
tej materii. Żadne poruszenie i konstelacja mentalnych stanów
zrodzona z zajmowania się zmianą materii nie pozostaje wprawiając
jego umysł w obsesję. Ponieważ jego umysł nie uległ obsesji, nie
jest on przestraszony, zestresowany, i zaniepokojony i przez
nie-utrzymywanie nie staje się poruszony.
Nie uważa uczucia za ja ... percepcji
za ja ... determinacji za ja ... świadomości za ja czy ja jako
posiadające świadomość, czy świadomość jako w ja, czy ja w
świadomości. Ta jego świadomość zmienia się i staje odmienna.
Mimo zmiany i odmiany tej świadomości, jego świadomość nie staje
się zajęta zmianą tej świadomości. Żadne poruszenie i
konstelacja mentalnych stanów zrodzona z zajmowania się zmianą
świadomości nie pozostaje wprawiając jego umysł w obsesję.
Ponieważ jego umysł nie uległ obsesji, nie jest on przestraszony,
zestresowany, i zaniepokojony i przez nieutrzymywanie nie staje się
poruszony. To w taki sposób, mnisi, jest nieporuszenie przez
nie-utrzymywanie.
SN
22:
8
W Savatthi. „Mnisi, pouczę was o
poruszeniu przez utrzymywanie i o nieporuszeniu przez
nie-utrzymywanie. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”.
„Tak czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł
to:
„A jak, mnisi, jest poruszenie przez
utrzymywanie? Tu, mnisi, niepouczony przeciętniak, nie szanujący
szlachetnych i nieobeznany z ich Dhammą, nie szanujący prawdziwych
ludzi i nieobeznany z ich Dhammą, uważa materię tak: 'To moje,
tym jestem, to moje ja'. Ta jego materia zmienia się i staje
odmienna. Ze zmianą i odmianą tej materii, powstaje u niego żal,
płacz, ból, smutek i rozpacz. Uważa uczucie ... percepcję ...
determinacje ... świadomość tak: 'To moje, tym jestem, to moje
ja'. Ta jego świadomość zmienia się i staje odmienna. Ze zmianą
i odmianą tej świadomości, powstaje u niego żal, płacz, ból,
smutek i rozpacz. W taki sposób, mnisi, jest poruszenie przez
utrzymywanie.
A w jaki sposób jest
nieporuszenie
przez nie-utrzymywanie? Tu, mnisi, pouczony szlachetny uczeń nie uważa
materii tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Ta jego materia
zmienia się i staje odmienna. Ze zmianą i odmianą tej materii, nie
powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Nie uważa
uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości tak: 'To
moje, tym jestem, to moje ja'. Ta jego świadomość zmienia się i
staje odmienna. Ze zmianą i odmianą tej świadomości, nie powstaje
u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. W taki sposób,
mnisi,
jest nieporuszenie przez nie-utrzymywanie”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.