W Savatthi. Wtedy, o
poranku, liczni
mnisi ubrali się i zabierając swe miski i płaszcze wkroczyli do
Savatthi na żebraczy obchód. Wtedy wydało im się: „Jest jeszcze
za wcześnie na żebraczy obchód po Savatthi. Chodźmy do parku
wędrowców innych sekt". Wtedy ci mnisi udali się do parku
wędrowców
innych sekt. Wymienili z nimi pozdrowienia i kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa wymiana zdań została zakończona, usiedli z boku.
Wtedy wędrowcy powiedzieli im: „Przyjaciele, pustelnik Gotama
naucza Dhammy swoim uczniom w ten sposób: 'Chodźcie mnisi,
porzućcie pięć przeszkód, deprawacji umysłu które
osłabiają
zrozumienie i utrzymajcie przy istnieniu siedem czynników
przebudzenia'. My także nauczamy Dhammy naszym uczniom w ten
sposób:
'Chodźcie przyjaciele, porzućcie pięć przeszkód, deprawacji
umysłu które osłabiają zrozumienie i utrzymajcie przy istnieniu
siedem czynników przebudzenia'. Zatem, przyjaciele, jaka jest
dystynkcja, rozbieżność, różnica pomiędzy pustelnikiem Gotamą
a nami, mianowicie pomiędzy jednym nauczaniem Dhammy a drugim, pomiędzy
jednym sposobem instrukcji a drugim?”
Wtedy ci mnisi ani się
ucieszyli ani odrzucili twierdzenia tych wędrowców. Bez
cieszenia
się i odrzucenia, wstali ze swych miejsc myśląc: „Dowiemy się
znaczenia tych słów od Zrealizowanego”.
Wtedy, kiedy ci mnisi
obeszli Savatthi i powrócili z żebraczego obchodu, po posiłku,
podeszli do Zrealizowanego, złożyli mu hołd i usiedli z boku i
zdali mu sprawę z całej dyskusji pomiędzy tymi wędrowcami a nimi.
„Mnisi, kiedy wędrowcy z
innych sekt mówią w ten sposób, to powinni być zapytani:
'Przyjaciele, kiedy umysł staje się ospały, na który czynnik
przebudzenia nie jest pora by go utrzymywać przy istnieniu przy tej
okazji, i na jaki czynnik przebudzenia jest pora, by go utrzymywać
przy istnieniu przy tej okazji? I dalej, przyjaciele, kiedy umysł
staje się podekscytowany, na który czynnik przebudzenia nie jest
pora by go utrzymywać przy istnieniu przy tej okazji, i na jaki
czynnik przebudzenia jest pora, by go utrzymywać przy istnieniu przy
tej okazji?' Będąc zapytani w ten sposób, ci wędrowcy nie byliby
zdolni odpowiedzieć i przez to zetknęliby się ze strapieniem. Z
jakiego powodu? Ponieważ to byłoby poza obrębem ich domeny. Mnisi,
nie widzę nikogo w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w
tej generacji z jej pustelnikami i braminami, z jej bogami i ludźmi,
kto mógłby zadowolić umysł odpowiedzią na te pytania, poza
Tathagatą czy uczniem Tathagaty czy tym który usłyszał ją od
nich.
Ospałość umysłu; nie
pora na:
Mnisi, przy okazji, kiedy
umysł staje się ospały, nie jest pora na utrzymywanie przy
istnieniu czynnika przebudzenia spokoju, czynnika przebudzenia
koncentracji, czynnika przebudzenia równowagi. Z jakiego powodu?
Ponieważ umysł jest ospały, mnisi, i trudno pobudzić go tymi
rzeczami.
Załóżmy, mnisi, że
człowiek chce by rozgorzał mały ogień. Jeżeli wrzuci doń wilgotną
trawę, wilgotne krowie łajno, i wilgotne drewno, spryska to wodą i
zasypie ziemią czy będzie umiał rozgorzeć ten mały ogień?”
„Nie, czcigodny panie”. „Tak też, mnisi, przy okazji gdy umysł
staje się ospały, nie jest pora na utrzymywanie przy istnieniu
czynnika przebudzenia spokoju, czynnika przebudzenia koncentracji,
czynnika przebudzenia równowagi. Z jakiego powodu? Ponieważ
umysł
jest ospały, mnisi, i trudno pobudzić go tymi rzeczami.
Ospałość umysłu: pora
na:
Mnisi, przy okazji, kiedy
umysł staje się ospały, jest pora na utrzymywanie przy istnieniu
czynnika przebudzenia badania Dhammy, czynnik przebudzenia energii, i
czynnik przebudzenia radości. Z jakiego powodu? Ponieważ umysł
jest ospały, mnisi, i łatwo pobudzić go tymi rzeczami. Załóżmy,
mnisi, że człowiek chce by rozgorzał mały ogień. Jeżeli wrzuci doń
suchą trawę, suche krowie łajno, i suche drewno, będzie na to
dmuchać i nie zasypie ziemią, czy będzie umiał rozgorzeć ten
mały ogień?” „Tak, czcigodny panie”. „Tak też, mnisi, przy
okazji gdy umysł staje się ospały, jest pora na utrzymywanie przy
istnieniu czynnika przebudzenia badania Dhammy, czynnik przebudzenia
energii, i czynnik przebudzenia radości. Z jakiego powodu? Ponieważ
umysł jest ospały, mnisi, i łatwo pobudzić go tymi rzeczami.
Podekscytowanie umysłu;
nie pora na:
Mnisi, przy okazji kiedy
umysł staje się podekscytowany, nie pora utrzymywać przy istnieniu
czynnik przebudzenia badania Dhammy, czynnik przebudzenia energii,
czynnik przebudzenia radości. Z jakiego powodu? Ponieważ umysł
jest podekscytowany, mnisi, i jest trudno uspokoić go tymi rzeczami.
Załóżmy, mnisi, że człowiek chce wygasić wielkie ognisko.
Jeżeli wrzuci doń suchą trawę, suche krowie łajno, i suche
drewno, będzie na to dmuchać i nie zasypie ziemią, czy będzie
umiał wygasić to wielkie ognisko?” „Nie, czcigodny panie”.
„Tak też, mnisi, przy okazji gdy umysł staje się podekscytowany,
nie jest pora na utrzymywanie przy istnieniu czynnika przebudzenia
badania Dhammy, czynnika przebudzenia energii, i czynnika
przebudzenia radości. Z jakiego powodu? Ponieważ umysł jest
podekscytowany, mnisi, i trudno go uspokoić tymi rzeczami.
Podekscytowanie umysłu;
pora na:
Mnisi, przy okazji kiedy
umysł staje się podekscytowany, jest pora by utrzymywać przy
istnieniu czynnik przebudzenia spokoju, czynnik przebudzenia
koncentracji, czynnik przebudzenia równowagi. Z jakiego powodu?
Ponieważ umysł jest podekscytowany, mnisi, i jest łatwo uspokoić
go tymi rzeczami. Załóżmy, mnisi, że człowiek chce wygasić
wielkie ognisko. Jeżeli wrzuci doń wilgotną trawę, wilgotne
krowie łajno, i wilgotne drewno, zasypie ziemią, czy będzie umiał
wygasić to wielkie ognisko?” „Tak, czcigodny panie”. „Tak
też, mnisi, przy okazji gdy umysł staje się podekscytowany, jest
pora na utrzymywanie przy istnieniu czynnika przebudzenia spokoju,
czynnika przebudzenia koncentracji, czynnika przebudzenia
równowagi.
Z jakiego powodu? Ponieważ umysł jest podekscytowany, mnisi, i
łatwo go uspokoić tymi rzeczami. Mnisi, ale powiadam , że
uważność, jest zawsze użyteczna.
SN 46: 53
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.