SN 22: 81
(...) A jak mnisi powinien wiedzieć, jak
powinien widzieć w celu realizacji bezpośredniego wyczerpania skaz?
Tu mnisi, niepouczony przeciętniak ... uważa materię za ja. Takie
mniemanie to determinacja. Ta determinacja – co jest jej
źródłem,
co jej powstaniem, z czego się rodzi i jest stworzona? Kiedy
niepouczony przeciętniak jest kontaktowany przez uczucie zrodzone z
kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie, tak się rodzi ta
determinacja. Mnisi, ta determinacja jest nietrwała, determinowana,
powstała współzależnie, to pragnienie jest nietrwałe
determinowane, powstałe współzależnie, to uczucie jest
nietrwałe,
determinowane, powstałe współzależnie, ten kontakt jest
nietrwały, determinowany, powstały współzależnie i ta ignorancja
jest nietrwała, determinowana, powstała współzależnie. Kiedy wie
i widzi tak, mnisi, to realizuje bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Może
on nie uważać materii za ja, ale uważać ja jako posiadające
materię. Takie mniemanie to determinacja. Ta determinacja – co
jest jej źródłem, co jej powstaniem, z czego się rodzi i jest
stworzona? Kiedy niepouczony przeciętniak jest kontaktowany przez
uczucie zrodzone z kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie,
tak się rodzi ta determinacja. Mnisi, ta determinacja jest
nietrwała, determinowana, powstała współzależnie, to pragnienie
jest nietrwałe determinowane, powstałe współzależnie, to uczucie
jest nietrwałe, determinowane, powstałe współzależnie, ten
kontakt jest nietrwały, determinowany, powstały współzależnie i
ta ignorancja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie. Kiedy wie i widzi tak, mnisi, to realizuje
bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Może nie uważać materii za ja, ani
ja jako posiadające materię, ale uważać materię jako zawartą w
ja. Takie mniemanie to determinacja. Ta determinacja – co jest jej
źródłem, co jej powstaniem, z czego się rodzi i jest stworzona?
Kiedy niepouczony przeciętniak jest kontaktowany przez uczucie
zrodzone z kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie, tak się
rodzi ta determinacja. Mnisi, ta determinacja jest nietrwała,
determinowana, powstała współzależnie, to pragnienie jest
nietrwałe determinowane, powstałe współzależnie, to uczucie jest
nietrwałe, determinowane, powstałe współzależnie, ten kontakt
jest nietrwały, determinowany, powstały współzależnie i ta
ignorancja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie.
Kiedy wie i widzi tak, mnisi, to realizuje bezpośrednie wyczerpanie
skaz.
Może nie uważać materii za ja, ani ja
jako posiadające
materię, ani nie uważać materii jako zawartej w ja, ale uważać
ja jako zawarte w materii. Takie mniemanie to determinacja. Ta
determinacja – co jest jej źródłem, co jej powstaniem, z czego
się rodzi i jest stworzona? Kiedy niepouczony przeciętniak jest
kontaktowany przez uczucie zrodzone z kontaktu-ignorancji, powstaje u
niego pragnienie, tak się rodzi ta determinacja. Mnisi, ta
determinacja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie,
to pragnienie jest nietrwałe determinowane, powstałe
współzależnie,
to uczucie jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie,
ten kontakt jest nietrwały, determinowany, powstały
współzależnie
i ta ignorancja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie. Kiedy wie i widzi tak, mnisi, to realizuje
bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Może nie uważać materii za ja, ani
ja jako posiadające materię, ani nie uważać materii jako zawartej
w ja, ani nie uważać ja jako zawarte w materii, ale uważać
uczucie za ja ... percepcję za ja ... determinacje za ja ...
świadomość za ja ... ja jako zawarte w świadomości. Takie
mniemanie to determinacja. Ta determinacja – co jest jej
źródłem,
co jej powstaniem, z czego się rodzi i jest stworzona? Kiedy
niepouczony przeciętniak jest kontaktowany przez uczucie zrodzone z
kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie, tak się rodzi ta
determinacja. Mnisi, ta determinacja jest nietrwała, determinowana,
powstała współzależnie, to pragnienie jest nietrwałe
determinowane, powstałe współzależnie, to uczucie jest
nietrwałe,
determinowane, powstałe współzależnie, ten kontakt jest
nietrwały, determinowany, powstały współzależnie i ta ignorancja
jest nietrwała, determinowana, powstała współzależnie. Kiedy wie
i widzi tak, mnisi, to realizuje bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Kiedy wie i widzi tak, mnisi, to
realizuje bezpośrednie wyczerpanie
skaz. Może nie uważać świadomości za ja ... czy ja jako zawarte
w świadomości, ale utrzymywać taki pogląd jak ten: „To co jest
ja jest światem, gdy umrę będę trwały, stały, wieczny,
odseparowany od idei zmiany”. Ten eternalistyczny pogląd jest
determinacją. Ta determinacja – co jest jej źródłem, co jej
powstaniem, z czego się rodzi i jest stworzona? Kiedy niepouczony
przeciętniak jest kontaktowany przez uczucie zrodzone z
kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie, tak się rodzi ta
determinacja. Mnisi, ta determinacja jest nietrwała, determinowana,
powstała współzależnie, to pragnienie jest nietrwałe
determinowane, powstałe współzależnie, to uczucie jest
nietrwałe,
determinowane, powstałe współzależnie, ten kontakt jest
nietrwały, determinowany, powstały współzależnie i ta ignorancja
jest nietrwała, determinowana, powstała współzależnie. Kiedy wie
i widzi tak, mnisi, to realizuje bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Może
nie uważać materii za ja ... ani nie utrzymywać eternalistycznego
poglądu, ale utrzymywać pogląd taki jak ten: „Mógłbym nie być
i to mogłoby nie być dla mnie; nie będę i to nie będzie dla
mnie”. Ten anihilistyczny pogląd jest determinacją. Ta
determinacja – co jest jej źródłem, co jej powstaniem, z czego
się rodzi i jest stworzona? Kiedy niepouczony przeciętniak jest
kontaktowany przez uczucie zrodzone z kontaktu-ignorancji, powstaje u
niego pragnienie, tak się rodzi ta determinacja. Mnisi, ta
determinacja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie,
to pragnienie jest nietrwałe determinowane, powstałe
współzależnie,
to uczucie jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie,
ten kontakt jest nietrwały, determinowany, powstały
współzależnie
i ta ignorancja jest nietrwała, determinowana, powstała
współzależnie. Kiedy wie i widzi tak, mnisi, to realizuje
bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Może nie uważać materii za ja, ani
nie utrzymywać poglądu, ale może być zaniepokojony,
powątpiewający, niezdecydowany odnośnie co do Dhammy. Ten
niepokój, powątpiewanie, niezdecydowanie w stosunku do Dhammy
jest
determinacją. Ta determinacja, co jest jej źródłem, co jej
powstaniem, z czego się rodzi i jest stworzona? Kiedy niepouczony
przeciętniak jest kontaktowany przez uczucie zrodzone z
kontaktu-ignorancji, powstaje u niego pragnienie, tak się rodzi ta
determinacja. Mnisi, ta determinacja jest nietrwała, determinowana,
powstała współzależnie, to pragnienie jest nietrwałe
determinowane powstałe współzależnie, to uczucie jest nietrwałe,
determinowane powstałe współzależnie, ten kontakt jest
nietrwały,
determinowany powstały współzależnie i ta ignorancja jest
nietrwała, determinowana, powstała współzależnie. Kiedy wie i
widzi tak, mnisi, to realizuje bezpośrednie wyczerpanie skaz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.