poniedziałek, 28 stycznia 2013

Drzewo kimsuka




SN 35: 245 

Jeden mnich podszedł do drugiego i spytał go: „W jaki sposób, przyjacielu, oczyszczana jest wizja u mnicha?” 

„Kiedy mnich rozumie takimi jakimi rzeczywiście są powstanie i przemijanie sześciu baz dla kontaktu, w ten sposób jego wizja jest oczyszczona”. Wtedy ten pierwszy mnich, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, podszedł do innego mnicha i spytał go: „W jaki sposób, przyjacielu, oczyszczana jest wizja u mnicha?” 

„Kiedy mnich rozumie takimi jakimi rzeczywiście są powstanie i przemijanie pięciu agregatów objętych utrzymywaniem, w ten sposób jego wizja jest oczyszczona”. Wtedy ten pierwszy mnich, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, podszedł do innego mnicha i spytał go: „W jaki sposób, przyjacielu, oczyszczana jest wizja u mnicha?” 

„Kiedy mnich rozumie takimi jakimi rzeczywiście są powstanie i przemijanie czterech wielkich elementów, w ten sposób jego wizja jest oczyszczona”. Wtedy ten pierwszy mnich, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, podszedł do innego mnicha i spytał go: „W jaki sposób, przyjacielu, oczyszczana jest wizja u mnicha?”

„Kiedy mnich rozumie takimi jakimi rzeczywiście to jest: Cokolwiek jest podmiotem powstawania, jest podmiotem wstrzymania, w ten sposób jego wizja jest oczyszczona”. Wtedy ten pierwszy mnich, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, podszedł do Zrealizowanego, zdał mu sprawę z tego co się wydarzyło i spytał go: „W jaki sposób, czcigodny panie, oczyszczana jest wizja u mnicha?”

„Mnichu, załóżmy, że jest człowiek który nigdy przedtem nie widział drzewa kimsuka. Mógłby podejść do człowieka który widział drzewo kimsuka i spytać go: 'Czcigodny panie, jakie jest drzewo kimsuka?' Ten drugi mógłby odpowiedzieć: 'Dobry człowieku, drzewo kimsuka jest czarne, jak zwęglony pniak'. Przy tej okazji drzewo kimsuka mogłoby być dokładnie takim jakie ten człowiek je zobaczył. Wtedy ten człowiek, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, mógłby podejść do innego człowieka który widział drzewo kimsuka i spytać go: 'Czcigodny panie, jakie jest drzewo kimsuka?' Ten drugi mógłby odpowiedzieć: 'Dobry człowieku, drzewo kimsuka jest czerwone, jak kawał mięsa'. Przy tej okazji drzewo kimsuka mogłoby być dokładnie takim jakie ten człowiek je zobaczył. Wtedy ten człowiek, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, mógłby podejść do innego człowieka który widział drzewo kimsuka i spytać go: 'Czcigodny panie, jakie jest drzewo kimsuka?' Ten drugi mógłby odpowiedzieć: 'Dobry człowieku, drzewo kimsuka ma zwisające pasy kory i popękane strąki, jak drzewo akacji'. Przy tej okazji drzewo kimsuka mogłoby być dokładnie takim jakie ten człowiek je zobaczył. Wtedy ten człowiek, niezadowolony z odpowiedzi drugiego, mógłby podejść do innego człowieka który widział drzewo kimsuka i spytać go: 'Czcigodny panie, jakie jest drzewo kimsuka?' Ten drugi mógłby odpowiedzieć: 'Dobry człowieku, drzewo kimsuka ma wiele liści i listowia i daje olbrzymi cień jak drzewo figowe'. Przy tej okazji drzewo kimsuka mogłoby być dokładnie takim jakie ten człowiek je zobaczył. Tak też, mnichu, ci nadrzędni ludzie odpowiedzieli zgodnie z ich dyspozycjami, na sposób w który ich wizja została oczyszczona.

Załóżmy, mnichu, król ma graniczne miasto z mocnymi wałami i wieżami i sześcioma bramami. Postawiony tam stróż byłby mądry, kompetentny i inteligentny; ten kto powstrzymuje obcych i wpuszcza znajomych. Szybka para posłańców przyszłaby ze wschodu i spytała stróża: 'Gdzie, dobry człowieku, jest pan tego miasta?' Odpowiedziałby: 'Siedzi na centralnym placu'. Wtedy ta szybka para posłańców dostarczyłaby przesłanie rzeczywistości panu miasta i opuściła je drogą którą przybyła. Podobnie, posłańcy przybyliby z zachodu, z północy, z południa dostarczyliby przesłanie rzeczywistości panu miasta i opuścili je drogą którą przybyli. 

Uczyniłem ten przykład, mnichu, ażeby oddać znaczenie. Oto znaczenie tego: 'Miasto': to desygnacja ciała składającego się z czterech wielkich elementów, powstałego z matki i ojca, zbudowanego na gotowanym ryżu i owsiance, będące podmiotem nietrwałości, zużycia i starcia, rozpadu i rozproszenia. 'Sześć bram': to desygnacja sześciu wewnętrznych baz. 'Stróż' to desygnacja uważności. Szybka para posłańców to desygnacja spokoju i wglądu. 'Pan miasta” to desygnacja świadomości. 'Centralny plac' to desygnacja' czterech wielkich elementów: elementu ziemi, elementu wody, elementu ognia, elementu powietrza'. 'Przesłanie rzeczywistości' to desygnacja wygaszenia. 'Droga którą przybyli, to desygnacja na Szlachetną Ośmioraką Ścieżkę; to jest: właściwy pogląd, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy sposób utrzymania, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwa koncentracja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.