niedziela, 27 stycznia 2013

Ignorancja a Prawdziwa Wiedza

SN 22: 126 
 
W Savatthi. Wtedy pewien mnich podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd i usiadł z boku i rzekł do niego: „Czcigodny panie, jest powiedziane: 'ignorancja, ignorancja'. Czym, czcigodny panie, jest ignorancja i w jaki sposób jest się pogrążonym w ignorancji?”


„Tu, mnichu, niepouczony przeciętniak nie rozumie materii będącej podmiotem powstania taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem powstania'. Nie rozumie materii będącej podmiotem zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem zaniku'. Nie rozumie materii będącej podmiotem powstania i zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem powstania i zaniku'. Nie rozumie uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości będącej podmiotem powstania taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem powstania'. Nie rozumie świadomości będącej podmiotem zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem zaniku'. Nie rozumie świadomości będącej podmiotem powstania i zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem powstania i zaniku'. To jest nazywane ignorancją, mnichu, i w ten sposób jest się pogrążonym w ignorancji".


Kiedy to zostało powiedziane, ten mnich rzekł do Zrealizowanego: „Czcigodny panie, jest powiedziane: 'prawdziwa wiedza, prawdziwa wiedza'. Czym, czcigodny panie, jest prawdziwa wiedza i w jaki sposób dochodzi się do prawdziwej wiedzy?”


„Tu, mnichu, pouczony szlachetny uczeń rozumie materię będącą podmiotem powstania taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem powstania'. Rozumie materię będącą podmiotem zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem zaniku'. Rozumie materię będącą podmiotem powstania i zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Materia jest podmiotem powstania i zaniku'. Rozumie uczucie ... percepcję ... determinacje ... świadomość będącą podmiotem powstania taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem powstania'. Rozumie świadomość będącą podmiotem zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem zaniku'. Rozumie świadomość będącą podmiotem powstania i zaniku taką jaką rzeczywiście jest, w ten sposób: 'Świadomość jest podmiotem powstania i zaniku'. To jest nazywane prawdziwą wiedzą i w taki sposób dochodzi się do prawdziwej wiedzy".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.