SN
22:
49
Tak usłyszałem. Przy
pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha w Bambusowym Gaju w
Parku Wiewiórek. Wtedy Sona syn gospodarza podszedł do
Zrealizowanego, oddał mu hołd i usiadł z boku. Wtedy Zrealizowany
rzekł do Sony, syna gospodarza: „Sona, kiedy jacyś pustelnicy i
bramini, na podstawie materii – która jest nietrwała,
cierpieniem
i podmiotem zmiany – uważają się w taki sposób: 'Jestem
lepszy', 'Jestem równy', czy 'Jestem gorszy', czym to jest jak
niewidzeniem rzeczy takimi jakimi są? Kiedy jacyś pustelnicy i
bramini, na podstawie uczucia ... percepcji ... determinacji ...
świadomości – która jest nietrwała, cierpieniem i podmiotem
zmiany – uważają się w taki sposób: 'Jestem lepszy', 'Jestem
równy' czy 'Jestem gorszy', czym to jest jak niewidzeniem rzeczy
takimi jakimi są?
Sona, kiedy jacyś
pustelnicy i bramini na podstawie materii – która jest
nietrwała,
cierpieniem i podmiotem zmiany – nie uważają się w taki sposób:
'Jestem lepszy', 'Jestem równy', czy 'Jestem gorszy', czym to
jest
jak widzeniem rzeczy takimi jakimi są? Kiedy jacyś pustelnicy i
bramini, na podstawie uczucia ... percepcji ... determinacji ...
świadomości – która jest nietrwała, cierpieniem i podmiotem
zmiany – nie uważają się w taki sposób: 'Jestem lepszy',
'Jestem równy', czy 'Jestem gorszy', czym to jest jak widzeniem
rzeczy takimi jakimi są?
Jak myślisz,
Sona, czy materia jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała,
czcigodny panie". - "To co nietrwałe jest bolesne czy
przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie" - "To co
nietrwale, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi
się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” -
"Nie, czcigodny panie".
"Tak też Sona, jakakolwiek
materia, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to
toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna
czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z
właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'. - „Jak myślisz, Sona, czy uczucie jest
trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie".
- "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" -
"Bolesne, czcigodny panie" - "To co nietrwale, co
bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to
uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie,
czcigodny panie".
"Tak też Sona, jakiekolwiek uczucie, czy
to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy
subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy
nadrzędne, czy to daleko czy blisko, musi być widziane z właściwym
zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. Jak myślisz, Sona, czy percepcja jest trwała czy
nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie". - "To
co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne,
czcigodny panie" - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż
nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To
moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie".
"Tak też Sona, jakakolwiek percepcja, czy to przeszła,
przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w
sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to
daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem
jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślisz, Sona, czy determinacje są trwałe czy
nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie". - "To
co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne,czcigodny
panie" - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż
nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To
moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie".
"Tak też Sona, jakiekolwiek determinacje, czy to przeszłe,
przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w
sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to
daleko czy blisko, muszą być widziane z właściwym zrozumieniem
jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jakakolwiek świadomość, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie
powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna,
czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być
widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje,
tym nie jestem, to nie moje ja'.
Sona, gdy
szlachetny uczeń
który
usłyszał (prawdę) widzi tak, to znajduje wyobcowanie w materii,
znajduje wyobcowanie w uczuciu, znajduje wyobcowanie w percepcji,
znajduje wyobcowanie w determinacjach, znajduje wyobcowanie w
świadomości. Kiedy znajduje wyobcowanie, namiętność zanika. Z
zanikiem namiętności jest wyzwolony. Gdy wyzwolony, jest wiedza, że
jest wyzwolony, rozumie on: 'Narodziny wyczerpane, święte życie
przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej
tego stanu istnienia'".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.