niedziela, 27 stycznia 2013

Gratyfikacja



SN 22: 26

W Savatthi. Mnisi, przed moim przebudzeniem, kiedy byłem jeszcze ciągle bodhisattą, nie w pełni przebudzonym, pojawiło mi się (pytanie): „Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku materii? Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości?

Wtedy, mnisi, pojawiło mi się: „Przyjemność i radość powstała w zależności od materii: to jest gratyfikacją w materii. To, że materia jest nietrwała, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w materii. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec materii: to jest ucieczką z materii. Przyjemność i radość powstała w zależności od uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości: to jest gratyfikacją w świadomości. To, że świadomość jest nietrwała, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w świadomości. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec świadomości: to jest ucieczką ze świadomości.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia".

SN 22: 27
W Savatthi. Mnisi, oddałem się poszukiwaniu gratyfikacji w materii. Jakakolwiek gratyfikacja jest w materii – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się gratyfikacja w materii.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa w materii. Jakiekolwiek niebezpieczeństwo jest w materii – to je odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się niebezpieczeństwo w materii.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu ucieczki z materii. Jakakolwiek jest ucieczka z materii – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z materii.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa ... gratyfikacji ... ucieczki z uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości. Jakakolwiek jest ucieczka ze świadomości – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka ze świadomości.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia".

SN 22: 28
W Savatthi. „Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji w materii, istoty nie stawałyby się rozkochane w niej; ale ponieważ jest gratyfikacja w materii, istoty stają się w niej rozkochane. Gdyby nie było niebezpieczeństwa w materii, istoty nie doświadczałyby wyobcowania wobec niej; ale ponieważ jest niebezpieczeństwo w materii, istoty doświadczają wyobcowania wobec niej. Gdyby nie było ucieczki z materii, istoty nie uciekałyby z niej; ale ponieważ jest ucieczka z materii, istoty uciekają z niej.

Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji ... niebezpieczeństwa ... ucieczki z uczucia ... percepcji ... determinacjach ... świadomości, istoty nie uciekałyby z niej; ale ponieważ jest ucieczka z świadomości, istoty uciekają z niej.

Mnisi, tak długo jak istoty nie poznały takimi jakimi są, gratyfikacji jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa i ucieczki jako ucieczki w przypadku tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem, tak długo nie uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; nie stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, ani też nie trwają z umysłem wolnym od barier.

Ale kiedy istoty poznały takimi jakimi są, gratyfikacja jako gratyfikacja, niebezpieczeństwo jako niebezpieczeństwo i ucieczka jako ucieczka w przypadku tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem, wtedy uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, i trwają z umysłem wolnym od barier.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.