SN 35: 246
Mnisi, jeżeli u jakiegoś
mnicha lub mniszki chęć czy pożądanie cz nienawiść czy
złudzenie czy awersja umysłu miałyby powstać odnośnie form
poznawanych przez oko, taki mnich powinien odwieść od nich umysł w
ten sposób: 'Ta ścieżka jest budzącą lęk, niebezpieczna, pokryta
kolcami, zarośnięta dżunglą, dewiacyjną, złą ścieżką, drogą
trapioną przez niedostatek. To ścieżka uczęszczana przez
podrzędnych ludzi; to nie ścieżka uczęszczana przez nadrzędnych
ludzi. To nie dla ciebie'. W taki sposób umysł powinien być
odwodzony od tych stanów odnośnie form poznawanych przez oko.
Tak
też w odniesieniu dźwięków poznawanych przez ucho ...
zapachów
poznawanych przez nos ... smaków poznawanych przez język ...
obiektów dotyku poznawanych przez ciało ... obiektów
mentalnych
poznawanych przez umysł.
Załóżmy, mnisi, że
dojrzał jęczmień i strażnik jest nieuważny. Jeżeli byk lubiący
jęczmień wkroczyłby na pole jęczmienia, mógłby dogodzić sobie
do woli. Tak też niepouczony przeciętniak który nie zachowuje
wstrzemięźliwości wobec tych sześciu baz dla kontaktu dogadza
sobie do woli tymi pięcioma strunami zmysłowych przyjemności.
Załóżmy, mnisi, że
dojrzał jęczmień i strażnik jest uważny. Jeżeli byk lubiący
jęczmień wkroczyłby na pole jęczmienia, strażnik złapałby go
mocno za pysk. Trzymając go mocno za pysk, obwiązałby mu rogi, i
tak go trzymając obiłby go mocno kijem. Po obiciu go, odciągnąłby
byka. To mogłoby się zdarzyć drugi raz, trzeci. W taki sposób
byk
lubiący jęczmień, niezależnie czy poszedłby do wioski czy do
lasu, czy nawykł do stania czy do siedzenia, pamiętając te
uprzednie bicie kijem które otrzymał, nie wszedłby znów
na to
pole.
Tak też, kiedy umysł
mnicha został stłumiony, dobrze stłumiony, odnośnie tych sześciu
baz dla kontaktu, staje się on wewnętrznie stały, ustabilizowany,
zjednoczony i skoncentrowany.
Załóżmy, mnisi, że
był
król czy królewski minister, który nigdy przedtem
nie słyszał
lutni. Mógłby usłyszeć dźwięk lutni i powiedzieć: „Dobry
człowieku, co robi ten dźwięk – tak kuszący, tak miły, tak
oszałamiający, tak czarujący, tak fascynujący?” Powiedzieliby
mu: „To lutnia, panie, robi ten dźwięk – tak kuszący, tak
miły, tak oszałamiający, tak czarujący, tak fascynujący”.
Odpowiedziałby: „Idź człowieku, przynieś mi tą lutnię”.
„Przynieśliby mu ta
lutnie i powiedzieli: „Panie, to jest ta lutnia, dźwięk której
był tak kuszący, tak miły, tak oszałamiający, tak czarujący,
tak fascynujący”. „Król powiedziałby: Dość z tą lutnią,
człowieku. Przynieś mi tylko dźwięk”. Człowiek odpowiedziałby:
„Ta lutnia, panie, składa się z licznych komponentów, i daje
dźwięk gdy gra się na niej licznymi komponentami; to jest w
zależności pergaminowej płyty rezonansowej, pudła, ramienia,
głowy, strun, plektronu, i odpowiedniego wysiłku muzyka. Tak to
jest, panie, że ta lutnia, składa się z licznych komponentów, i
daje dźwięk gdy gra się na niej licznymi komponentami”.
Król rozbiłby lutnię
na
dziesięć bądź sto kawałków, i dalej zredukowałby je do
odłamków. Po zredukowaniu ich do odłamków, spaliłby je w
ogniu i
zredukował je do popiołów i rozwiałby je na silnym wietrze czy
pozwolił by uniosły je silny nurt rzeki. Wtedy powiedziałby:
„Kiepską rzeczą, w rzeczy samej, jest ta tak zwana lutnia, jak
również wszystko inne zwane lutnią. Jak większość nie zauważa
tego, całkowicie przez to pochłonięta!”
Tak też mnisi, mnich bada
materię do tego miejsca gdzie jest obszar dla materii, uczucie do
tego miejsca gdzie jest obszar dla uczucia, percepcję do tego
miejsca gdzie jest obszar dla percepcji, determinacje do tego
miejsca
gdzie jest obszar dla determinacji, świadomość do tego miejsca
gdzie jest obszar dla świadomości. Tak jak bada materię do tego
miejsca gdzie jest obszar dla materii, uczucie do tego miejsca gdzie
jest obszar dla uczucia, percepcję do tego miejsca gdzie jest obszar
dla percepcji, determinacje do tego miejsca gdzie jest obszar dla
determinacji, świadomość do tego miejsca gdzie jest obszar dla
świadomości, jakiekolwiek pojęcia „ja”, czy „moje”, czy
„jestem” które pojawiały mu się przedtem, już dłużej mu się
nie pojawiają.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.