SN 35:
19
Mnisi, ten kto szuka rozmiłowania w
oku, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w
cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia. Ten kto szuka
rozmiłowania w uchu ... nosie ... języku ... ciele ... umyśle,
szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w
cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia.
Mnisi, ten kto nie szuka rozmiłowania
w oku, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka
rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia. Ten
kto nie szuka rozmiłowania w uchu ... nosie ... języku ...
ciele ... umyśle, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie
szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od
cierpienia.
SN 35: 20
Mnisi, ten kto szuka rozmiłowania w
widzialnych formach, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka
rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od
cierpienia. Ten kto szuka rozmiłowania w dźwiękach ... zapachach ...
smakach ... obiektach dotyku ... mentalnych obiektach, szuka
rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w cierpieniu,
powiadam, że nie jest wolny od cierpienia.
Mnisi, ten kto nie szuka rozmiłowania
w widzialnych formach, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto
nie szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od
cierpienia. Ten kto nie szuka rozmiłowania w dźwiękach ...
zapachach ... smakach ... obiektach dotyku ... mentalnych obiektach,
nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka rozmiłowania
w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia.
SN 35:
118
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Rajagaha na Górze Szczyt Sępa. Wtedy Sakkha,
król
bogów, podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, stanął z
boku i rzekł do Zrealizowanego: „Czcigodny panie, jaki jest
powód
i przyczyna, tego, że pewne istoty tutaj nie osiągają wygaszenia w
tym życiu? I jaki jest powód i przyczyna, tego, że pewne istoty
tutaj osiągają wygaszenie w tym życiu?”
„Są tu, władco bogów, formy
poznawane przez oko, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne,
nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich
rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego
świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z
utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
Są tu, władco bogów, dźwięki
poznawane przez ucho, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich
rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego
świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z
utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
Są tu, władco bogów, zapachy
poznawane przez nos, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne,
nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich
rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego
świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z
utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
Są tu, władco bogów, smaki
poznawane
przez język, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne,
nęcące
zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita
je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się
zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga
wygaszenia.
Są tu, władco bogów, dotyki
poznawane przez ciało, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich
rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego
świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z
utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
Są tu, władco bogów, obiekty
mentalne poznawane przez umysł, które są chciane, rozkoszne,
miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich
rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego
świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z
utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
To jest powód i przyczyna, tego,
że
pewne istoty tutaj nie osiągają wygaszenia w tym życiu.
Są tu, władco bogów, formy
poznawane
przez oko, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące
zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania,
nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość
nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez
utrzymywania osiąga wygaszenie.
Są tu, władco bogów, dźwięki
poznawane przez ucho, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w
nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich,
to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma
się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.
Są tu, władco bogów, zapachy
poznawane przez nos, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w
nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich,
to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma
się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.
Są tu, władco bogów, smaki
poznawane
przez język, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne,
nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich
rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to
jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się
ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.
Są tu, władco bogów, dotyki
poznawane przez ciało, które są chciane, rozkoszne, miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w
nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich,
to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma
się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.
Są tu, władco bogów, obiekty
mentalne poznawane przez umysł, które są chciane, rozkoszne,
miłe,
przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w
nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich,
to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma
się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.
To jest powód i przyczyna, tego,
że
pewne istoty tutaj osiągają wygaszenie w tym życiu.
SN 35:
156
Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe oko
które rzeczywiście jest nietrwałe: to jest jego właściwy pogląd.
Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze zniszczeniem
rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem
pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem
rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze
wyzwolony.
Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe ucho
... nos ... język ... ciało ... umysł który rzeczywiście jest
nietrwały: to jest jego właściwy pogląd. Widząc właściwie,
doświadcza wyobcowania. Ze znoszeniem rozmiłowania zachodzi
zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem pożądania zachodzi
zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania i pożądania
mówi się, że umysł jest dobrze wyzwolony.
SN 35:
157
Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe
widzialne formy które rzeczywiście jest nietrwałe: to jest jego
właściwy pogląd. Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze
zniszczeniem rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze
zniszczeniem pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze
zniszczeniem rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest
dobrze wyzwolony.
Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe
dźwięki ... zapachy ... smaki ... dotyki ... mentalne obiekty
które rzeczywiście są nietrwałe: to jest jego właściwy pogląd.
Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze znoszeniem
rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem
pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem
rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze
wyzwolony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.