SN 35: 108
„Mnisi, kiedy co istnieje, przez
trzymanie się czego, pojawia się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem
równy' czy 'Jestem gorszy'?” "Czcigodny panie, nasze idee są
zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego,
zwracają się do Zrealizowanego. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany
wyjaśnił znaczenie tych słów. Po usłyszeniu wyjaśnień
Zrealizowanego mnisi zapamiętają”.
„Kiedy jest oko, mnisi, przez
trzymanie się oka, przez lgniecie do oka, pojawia się myśl:
'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'. Kiedy
jest
ucho ... nos ... język ... ciało ... umysł, mnisi, przez trzymanie
się umysłu, przez lgniecie do umysłu, pojawia się myśl: 'Jestem
lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'.
Jak myślicie, mnisi, czy oko jest
trwałe czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. „Co
nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny
panie”. Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i
podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy
'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”.
„Czy ucho jest trwałe czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny
panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne,
czcigodny panie”. Ale bez trzymania się tego co nietrwałe,
bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem
lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny
panie”.
„Czy nos jest trwały czy nietrwały?” „Nietrwały,
czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?”
„Bolesne, czcigodny panie”. Ale bez trzymania się tego co
nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl:
'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie,
czcigodny panie”.
„Czy język jest trwały czy nietrwały?”
„Nietrwały, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy
przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez trzymania
się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby
się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem
gorszy'?”
„Nie, czcigodny panie”.
„Czy ciało jest trwałe czy
nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. „Co nietrwałe
jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. „Ale
bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany,
czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy
'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”.
„Czy umysł jest
trwały czy nietrwały?” „Nietrwały, czcigodny panie”. „Co
nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny
panie”. „Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i
podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy
'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”.
„Mnisi, widząc tak, szlachetny uczeń
doświadcza wyobcowania wobec oka ... ucha ... nosa ... języka ...
ciała ... umysłu. Doświadczając wyobcowania staje się
beznamiętnym. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Gdy
wyzwolony, rozumie: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte,
co trzeba było, zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu
istnienia”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.