Kto myli nieistotne z tym co istotne, a postrzega istotne jako nieistotne, nie dojdzie do tego co istotne, bo żywi się błędnymi myślami. – Dhammapada 1.11
niedziela, 27 stycznia 2013
Czego uczy Nauczyciel?
Konspekt SN 22: 2
Czego uczy Nauczyciel?
Nasz nauczyciel uczy usunięcia chęci i pożądania.
Wobec czego Nauczyciel naucza usunięcie chęci i pożądania?
Wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości.
Jakie niebezpieczeństwo widzi nauczyciel, że naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości?
Gdy ktoś nie jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do materii, to ze zmianą i odmianą materii, powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tego niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii. Gdy ktoś nie jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości, to ze zmianą i odmianą uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tego niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec uczucia ... percepcji, determinacji ... świadomości.
Jaką korzyść widzi Nauczyciel, że naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości?
Gdy ktoś jest wolny pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do materii, to ze zmianą i odmianą materii, nie powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tej korzyści, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec materii. Gdy ktoś jest wolny od pożądania i chęci, emocjonalnego zaangażowania, namiętności i pragnienia w odniesieniu do uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości, to ze zmianą i odmianą uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości nie powstaje u niego żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Po zobaczeniu tej korzyści niebezpieczeństwa, nasz Nauczyciel naucza usunięcia chęci i pożądania wobec uczucia ... percepcji ... determinacji ... świadomości.
Gdyby, przyjaciele, ten kto wkracza i trwa pośrodku niekorzystnych stanów mógł trwać szczęśliwy w tym życiu, bez strapienia, rozpaczy i gorączki, i jeżeli z rozpadem ciała, po śmierci, mógłby oczekiwać dobrej destynacji, wtedy Zrealizowany nie zachwalałby pozyskania korzystnych stanów. Ale ponieważ ten kto wkracza i trwa pośrodku niekorzystnych stanów trwa cierpiąc w tym życiu, strapiony, w rozpaczy i gorączce, i ponieważ z rozpadem ciała, po śmierci, może oczekiwać złej destynacji, Zrealizowany zachwala porzucenie niekorzystnych stanów.
Gdyby, przyjaciele, ten kto wkracza i trwa pośrodku korzystnych stanów trwałby nieszczęśliwy w tym życiu, strapiony, w rozpaczy i gorączce, i gdyby z rozpadem ciała, po śmierci, mógł oczekiwać złej destynacji, wtedy Zrealizowany nie zachwalałby pozyskania korzystnych stanów. Ale ponieważ ten kto wkracza i trwa pośrodku korzystnych stanów trwa szczęśliwy w tym życiu, niestrapiony, bez rozpaczy i gorączki, i ponieważ z rozpadem ciała, po śmierci, może oczekiwać dobrej destynacji, Zrealizowany zachwala porzucenie niekorzystnych stanów.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.