SN
22:
43
W Savatthi. Mnisi, trwajcie z samymi
sobą jako wyspą, z samymi sobą jako schronieniem, bez innego
schronienia; z Dhammą jako wyspą, z Dhammą jako schronieniem, bez
innego schronienia. Kiedy trwacie z samymi sobą jako wyspą, z
samymi sobą jako schronieniem, bez innego schronienia; z Dhammą
jako wyspą, z Dhammą jako schronieniem, bez innego schronienia, ta
podstawa powinna być przebadana w taki sposób: 'Z czego rodzą
się
żal, płacz, ból, smutek i rozpacz? Jak się generują?'
A z czego, mnisi rodzą się żal,
płacz, ból, smutek i rozpacz? Jak się generują?' Tu, mnisi,
niepouczony przeciętniak, nie szanujący szlachetnych i nieobeznany
z ich Dhammą, nie szanujący prawdziwych ludzi i nieobeznany z ich
Dhammą, uważa materię za ja, czy ja jako posiadające materię,
czy materię jako w ja, czy ja w materii. Ta jego materia zmienia się
i staje odmienna. Ze zmianą i odmianą tej materii, powstaje u niego
żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Uważa uczucie za ja ...
percepcję za ja ... determinacje za ja ... świadomość za ja, czy
ja jako posiadające świadomość, czy świadomość jako w ja, czy
ja w świadomości. Ta jego świadomość zmienia się i staje
odmienna. Ze zmianą i odmianą tej świadomości, powstaje u niego
żal, płacz, ból, smutek i rozpacz.
Ale, mnisi, gdy zrozumiał nietrwałość
materii, jej zmianę, zanik i wstrzymanie i kiedy widzi takim jakim
rzeczywiście to jest w ten sposób: 'W przeszłości jak i teraz
wszelka materia jest nietrwała, cierpieniem i podmiotem
zmiany', wtedy żal, płacz, ból, smutek i rozpacz są porzucone. Z
ich porzuceniem, nie staje się poruszony. Będąc nieporuszonym trwa
szczęśliwy. O mnichu który trwa szczęśliwy mówi się, że
pod
tym względem jest wychłodzony. Gdy zrozumiał nietrwałość uczucia ...
percepcji ... determinacji ... świadomości, jej zmianę,
zanik i wstrzymanie i kiedy widzi takim jakim rzeczywiście to jest w
ten sposób:
'W przeszłości jak i teraz wszelka świadomość jest
nietrwała, cierpieniem i podmiotem zmiany', wtedy żal, płacz,
ból,
smutek i rozpacz są porzucone. Z ich porzuceniem, nie staje się
poruszony. Będąc nieporuszonym trwa szczęśliwy. O mnichu który
trwa szczęśliwy mówi się, że pod tym względem jest wychłodzony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.