SN
35:
68
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Rajagaha w Bambusowym Gaju, w Sanktuarium Wiewiórek.
Wtedy czcigodny Samiddhi podszedł do Zrealizowanego, złożył mu
hołd, usiadł z boku i rzekł do niego: „Czcigodny panie, jest
powiedziane: 'świat, świat'. W jaki sposób, czcigodny panie,
może
tu być świat lub opis świata?”
„Samiddhi, gdzie jest oko, gdzie są
widzialne formy, oko świadomość, rzeczy poznawane przez oko
świadomość, tam istnieje świat lub opis świata.
Gdzie jest ucho, gdzie są dźwięki,
ucho świadomość, rzeczy poznawane przez ucho świadomość, tam
istnieje świat lub opis świata.
Gdzie jest nos, gdzie są zapachy, nos
świadomość, rzeczy poznawane przez nos świadomość, tam istnieje
świat lub opis świata.
Gdzie jest język, gdzie są smaki,
język świadomość, rzeczy poznawane przez język świadomość,
tam istnieje świat lub opis świata.
Gdzie jest ciało, gdzie są obiekty
dotyku, ciało świadomość, rzeczy poznawane przez ciało
świadomość, tam istnieje świat lub opis świata.
Gdzie jest umysł, gdzie są mentalne
obiekty, umysł świadomość, rzeczy poznawane przez umysł
świadomość, tam istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma oka, gdzie nie ma
widzialnych form, oka świadomości, rzeczy poznawanych przez oko
świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma ucha, gdzie nie ma
dźwięków, ucha świadomości, rzeczy poznawanych przez ucho
świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma nosa, gdzie nie ma
zapachów, nosa świadomości, rzeczy poznawanych przez nos
świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma języka, gdzie nie ma
smaków, języka świadomości, rzeczy poznawanych przez język
świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma ciała, gdzie nie ma
obiektów dotyku, ciała świadomości, rzeczy poznawanych przez
ciało świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
Gdzie nie ma umysłu, gdzie nie ma
mentalnych obiektów, umysłu świadomości, rzeczy poznawanych
przez
umysł świadomość, tam nie istnieje świat lub opis świata.
SN 35: 85 Pusty jest świat
W Savatthi. Wtedy czcigodny Ananda
podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i
rzekł do niego: „Czcigodny panie, jest powiedziane: 'Pusty jest
świat, pusty jest świat'. W jaki sposób, czcigodny panie, jest
powiedziane 'Pusty jest świat'”.
„To, Anando, ponieważ jest
pusty od ja i tego co należy do ja, jest powiedziane 'Pusty jest
świat'. A co jest puste od ja i tego co należy do ja? Oko, Anando
jest puste od ja i tego co należy do ja. Widzialne formy są puste
od ja i tego co należy do ja. Świadomość oka jest pusta od ja i
tego co należy do ja. Kontakt oka jest pusty od ja i tego co należy
do ja. Jakiekolwiek uczucie powstałe z kontaktem oka jako warunek –
czy to przyjemne czy bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też
jest jest puste od ja i tego co należy do ja.
Ucho, Anando, jest puste od ja i tego
co należy do ja. Dźwięki są puste od ja i tego co należy do ja.
Świadomość ucha jest pusta od ja i tego co należy do ja. Kontakt
ucha jest pusty od ja i tego co należy do ja. Jakiekolwiek uczucie
powstałe z kontaktem ucha jako warunek – czy to przyjemne czy
bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też jest jest puste od
ja i tego co należy do ja.
Nos, Anando, jest pusty od ja i tego co
należy do ja. Zapachy są puste od ja i tego co należy do ja.
Świadomość nosa jest pusta od ja i tego co należy do ja. Kontakt
nosa jest pusty od ja i tego co należy do ja. Jakiekolwiek uczucie
powstałe z kontaktem nosa jako warunek – czy to przyjemne czy
bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też jest jest puste od
ja i tego co należy do ja.
Język, Anando, jest pusty od ja i tego
co należy do ja. Smaki są puste od ja i tego co należy do ja.
Świadomość języka jest pusta od ja i tego co należy do ja.
Kontakt języka jest pusty od ja i tego co należy do ja.
Jakiekolwiek uczucie powstałe z kontaktem języka jako warunek –
czy to przyjemne czy bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też
jest jest puste od ja i tego co należy do ja.
Ciało, Anando, jest puste od ja i tego
co należy do ja. Obiekty dotyku są puste od ja i tego co należy do
ja. Świadomość ciała jest pusta od ja i tego co należy do ja.
Kontakt ciała jest pusty od ja i tego co należy do ja. Jakiekolwiek
uczucie powstałe z kontaktem ciała jako warunek – czy to
przyjemne czy bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też jest
jest puste od ja i tego co należy do ja.
Umysł, Anando, jest pusty od ja i tego
co należy do ja. Mentalne obiekty są puste od ja i tego co należy
do ja. Świadomość umysłu jest pusta od ja i tego co należy do
ja. Kontakt umysłu jest pusty od ja i tego co należy do ja.
Jakiekolwiek uczucie powstałe z kontaktem umysłu jako warunek –
czy to przyjemne czy bolesne czy ani-bolesne-ani-przyjemne – to też
jest jest puste od ja i tego co należy do ja.
To, Anando, ponieważ jest
pusty od ja i tego co należy do ja, jest powiedziane ,Pusty jest
świat'”.
SN 35: 116
Ananda: „Przyjaciele, Kiedy
Zrealizowany wstał z miejsca i udał się do swego miejsca pobytu,
po wyrecytowaniu streszczenia pokrótce bez objaśnienia
szczegółowego, to jest: 'Mnisi, powiadam, że koniec świata nie
może być poznany, zobaczony, czy osiągnięty przez podróżowanie.
A jednak, mnisi, mówię również, że bez osiągnięcia końca
świata nie ma uczynienia końca cierpieniu', rozumiem szczegółowe
znaczenie tego streszczenia następująco: To w świecie przez co
człowiek jest postrzegającym i wyobrażającym świat – to jest
nazywane światem w dyscyplinie Szlachetnych. A co, przyjaciele, jest
tym w świecie przez co człowiek jest postrzegającym i
wyobrażającym świat? Oko jest tym w świecie, przez co człowiek
jest postrzegającym i wyobrażającym świat. Ucho ... nos ... język
... ciało ... umysł jest tym w świecie, przez co człowiek jest
postrzegającym i wyobrażającym świat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.