D15
Tak usłyszałem. Pewnego razu Zrealizowany
przebywał wśród Kurów w mieście
Kammasadamma. Wtedy czcigodny Ananda podszedł do Zrealizowanego,
oddał mu hołd i usiadł z boku po czym rzekł do
Zrealizowanego to: - Cudownym to jest, wspaniałym to jest, jakim
głębokim jest to współzależne powstawanie
i jakim głębokim się wydaje. Ale dla mnie jawi się
ono jako całkiem proste. - Nie mów tak Anando, nie mów
tak Anando. To współzależne powstawanie jest
głębokie i głębokim się wydaje. To przez nie
postrzeżenie i brak penetracji tej Nauki, to pokolenie jest jak
splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie
wyszło poza zatracenie, chorą destynację, królestwo
żałości, samsarę. Na pytanie, Anando czy jest to
z czym jako warunek jest starość i śmierć,
odpowiedź brzmi: jest. Na pytanie z czym jako warunek starość
i śmierć? Odpowiedź jest: z narodzinami jako warunek,
starość i śmierć. Na pytanie, czy jest to z czym
jako warunek są narodziny ... istnienie ...utrzymywanie ...
pragnienie ... uczucie ... kontakt ... sześć baz ...
imię-i-materia, odpowiedz brzmi: jest. I tak Anando z
imieniem-i-materią jako warunek, świadomość, ze
świadomością jako warunek imię-i-materia, z imieniem-i-materią
jako warunek, kontakt ... uczucie ...
pragnienie ... utrzymywanie ... istnienie ... narodziny, z narodzinami
jako warunek starość i śmierć, żal, płacz,
ból i smutek i rozpacz dochodzą do istnienia, takie jest
powstanie tej całej masy cierpienia.
Z narodzinami jako warunek, starość i śmierć.
To zostało powiedziane. Jak to jest Anando, że z
narodzinami jako warunek starość i śmierć,
powinno być widziane w ten sposób: gdyby nie było
narodzin wcale, w żaden sposób jakichkolwiek i
gdziekolwiek mianowicie bogów jako bogów, duchów
jako duchów, istot jako istot, ludzi jako ludzi, zwierząt
jako zwierząt, ptaków jako ptaków, gadów
jako gadów – gdyby nie było narodzin żadnych z
tych stworzeń jako takich – gdyby narodziny były
całkowicie nieobecne, ze wstrzymaniem narodzin czy pojawiłaby
się śmierć? - Nie Panie.- Zatem Anando, to jest powód,
to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek starości i
śmierci, mianowicie narodziny.
Z istnieniem jako warunek, narodziny. To zostało
powiedziane. Jak to jest Anando, że z istnieniem jako warunek
narodziny, powinno być widziane w ten sposób: gdyby nie
było istnienia wcale, w żaden sposób jakiegokolwiek
i gdziekolwiek, mianowicie zmysłowego istnienia, materialnego
istnienia, czy niematerialnego istnienia, gdyby istnienie było
całkowicie nieobecne, ze wstrzymaniem istnienia czy pojawiłyby
się narodziny? - Oczywiście, że nie Panie.- Zatem
Anando to jest powód, to jest przyczyna, to jest powstanie, to
jest warunek narodzin, mianowicie istnienie.
Z utrzymywaniem jako warunek istnienie. To zostało
powiedziane. Jak to jest Anando, że z utrzymywaniem jako warunek
istnienie, powinno być widziane w ten sposób: gdyby nie
było utrzymywania wcale, w żaden sposób, jakiegokolwiek
i gdziekolwiek, mianowicie zmysłowego utrzymywania, utrzymywania
poglądów, utrzymywania reguł i rytuałów, utrzymywania wiary w ja, gdyby
utrzymywanie było całkowicie
nieobecne, ze wstrzymaniem utrzymywania czy pojawiłoby się
istnienie? - Oczywiście, że nie Panie. - Zatem Anando to
jest powód to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest
warunek istnienia, mianowicie utrzymywanie.
Z pragnieniem jako warunek utrzymywanie. To zostało
powiedziane. Jak to jest Anando, że z pragnieniem jako warunek
utrzymywanie, powinno być widziane w ten sposób: gdyby
Anando nie było pragnienia wcale, w żaden sposób
jakiegokolwiek i gdziekolwiek, mianowicie pragnienia widzialnych
form, pragnienia dźwięków, pragnienia zapachów,
pragnienia smaków, pragnienia dotyków, pragnienia idei,
gdyby pragnienie było całkowicie nieobecne, ze wstrzymaniem
pragnienia czy pojawiłoby się utrzymywanie? - Oczywiście,
że nie Panie. - Zatem Anando to jest powód to jest
przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek pragnienia, mianowicie
utrzymywanie.
Z uczuciem jako warunek, pragnienie. To zostało
powiedziane. Jak to jest Anando, że z uczuciem jako warunek
pragnienie, powinno być widziane w ten sposób: gdyby
Anando nie było uczucia wcale w żaden sposób
jakiegokolwiek i gdziekolwiek, mianowicie uczucia zrodzonego z
kontaktu oka, uczucia zrodzonego z kontaktu ucha, uczucia zrodzonego
z kontaktu nosa, uczucia zrodzonego z kontaktu języka, uczucia
zrodzonego z kontaktu ciała, uczucia zrodzonego z kontaktu
umysłu, gdyby uczucie było całkowicie nieobecne, ze
wstrzymaniem uczucia czy pojawiłoby się pragnienie? -
Oczywiście, że nie, Panie. – Zatem Anando to jest
powód to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek
pragnienia, mianowicie uczucie.
Ale Anando, w zależności od tego uczucia,
pragnienie, w zależności od pragnienia, poszukiwanie; w
zależności od poszukiwania zysk; w zależności od
zysku, antycypacja, w zależności od antycypacji potrzeba i
pożądanie; w zależności od potrzeby i pożądania,
przywiązanie; w zależności od przywiązania,
posiadanie, w zależności od posiadania, zazdrość;
w zależności od zazdrości, ochranianie; w zależności
od ochraniania, podjęcie pałek i noży, walka, dysputy,
kłótnie, obmowa, kłamanie i rozliczne złe
niekorzystne rzeczy dochodzą do istnienia. To zostało
powiedziane. Jak to jest, Anando, że z ochranianiem podjęcie
pałek i noży, walka, dysputy, kłótnie, obmowa,
kłamanie i rozliczne złe niekorzystne rzeczy dochodzą
do istnienia, to powinno być widziane w ten sposób: gdyby
Anando nie było ochraniania wcale w żaden sposób,
jakiegokolwiek i gdziekolwiek, gdyby ochranianie było całkowicie
nieobecne, ze wstrzymaniem ochraniania czy doszłoby do podjęcia
pałek...? - Oczywiście, że nie Panie.- Zatem Anando to
jest powód to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest
warunek podjęcia pałek..., mianowicie ochranianie.
Z zazdrością jako warunek, ochranianie. To
zostało powiedziane. Jak to jest, Anando, że z zazdrością
ochranianie, powinno być widziane w ten sposób: gdyby
Anando nie było zazdrości, wcale w żaden sposób
jakiejkolwiek i gdziekolwiek, czy pojawiłoby się
ochranianie? - Oczywiście, że nie Panie. - Zatem Anando to
jest powód to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest
warunek ochraniania, mianowicie zazdrość.
Z posiadaniem jako warunek zazdrość
...przywiązanie ...potrzeba i pożądanie ...
antycypacja ... zysk... pragnienie ... poszukiwanie. To zostało
powiedziane. Jak to jest Anando, że z pragnieniem jako warunek,
poszukiwanie, powinno być widziane w ten sposób: gdyby
Anando nie było pragnienia wcale w żaden sposób
jakiegokolwiek i gdziekolwiek, mianowicie pragnienia widzialnych
form, pragnienia dźwięków, pragnienia zapachów,
pragnienia smaków, pragnienia dotyków, pragnienia idei,
gdyby pragnienie było całkowicie nieobecne, ze wstrzymaniem
pragnienia czy pojawiłoby się poszukiwanie? - Oczywiście,
że nie, Panie. - Zatem Anando, to jest powód, to jest
przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek poszukiwania mianowicie
pragnienie.
I tak Anando, te dwie rzeczy jako dualność
spotykają się w uczuciu. Z kontaktem jako warunek, uczucie.
To zostało powiedziane. Jak to jest Anando, że z kontaktem
jako warunek uczucie, powinno być widziane w ten sposób:
gdyby Anando nie było kontaktu wcale w żaden sposób
jakiegokolwiek i gdziekolwiek, mianowicie kontaktu oka, kontaktu
ucha, kontaktu nosa, kontaktu języka, kontaktu ciała,
kontaktu umysłu, gdyby kontakt był całkowicie
nieobecny, ze wstrzymaniem kontaktu czy pojawiłoby się
uczucie? - Oczywiście, że nie, Panie. - Zatem Anando, to
jest powód, to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest
warunek uczucia, mianowicie kontakt.
Z imieniem-i-materią jako warunek, kontakt. To
zostało powiedziane. Jak to jest Anando, że z
imieniem-i-materią jako warunek kontakt, powinno być
widziane w ten sposób: Anando te symbole, te znaki, te
oznaczenia, te indykacje przez które imię-ciało jest
opisane, gdyby były nieobecne czy kontakt desygnacja pojawiłby
się w materii-ciele? - Oczywiście, że nie, Panie. -
Anando te symbole, te znaki, te oznaczenia, te indykacje przez
które
materia-ciało jest opisane, gdyby były nieobecne czy
kontakt opór pojawiłby się w imieniu-ciele? -
Oczywiście, że nie, Panie. - Anando te symbole, te znaki,
te oznaczenia, te indykacje przez które imię-ciało i
materia-ciało są opisywane, gdyby były nieobecne czy
kontakt desygnacja i kontakt opór pojawiłyby się? -
Oczywiście, że nie, Panie. - Anando te symbole, te znaki,
te oznaczenia, te indykacje przez które imię-i-materia
jest opisane, gdyby były nieobecne, czy pojawiłby się
kontakt? - Oczywiście, że nie, Panie. - Zatem Anando, to jest
powód, to jest przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek
kontaktu, mianowicie imię-i-materia.
Ze świadomością jako warunek,
imię-i-materia. To zostało powiedziane. Jak to jest Anando,
że ze świadomością jako warunek, imię-i-materia,
powinno być widziane w ten sposób. Gdyby Anando
świadomość nie zeszłaby do matczynego łona,
czy imię-i-materia skonsolidowałoby się w matczynym
łonie? - Oczywiście, że nie, Panie. - Jeżeli po
zejściu do łona matki, świadomość wycofałaby
się, czy imię-i-materia zostałoby doprowadzone do tej
sytuacji? - Oczywiście, że nie, Panie. - Jeżeli Anando
świadomość zostałaby odcięta u jeszcze
młodego chłopca czy dziewczynki, czy imię-i-materia
doszłoby do wzrostu, rozwoju i pełni? - Oczywiście, że
nie, Panie. - Zatem Anando, to jest powód, to jest przyczyna,
to jest powstanie, to jest warunek imienia-i-materii, mianowicie
świadomość.
Z imieniem-i-materią jako warunek, świadomość.
To zostało powiedziane. Jak to jest Anando, że z imieniem-i-materią
jako warunek jest świadomość, powinno
być widziane w ten sposób: jeżeli Anando świadomość
nie uzyskałaby oparcia w imieniu-i-materii czy przyszłe
powstanie i dojście do zaistnienia narodzin, starości i
śmierci i cierpienia pojawiłoby się? - Oczywiście,
że nie, Panie. - Zatem Anando, to jest powód, to jest
przyczyna, to jest powstanie, to jest warunek dla świadomości,
mianowicie imię-i-materia. Dotąd Anando człowiek może
się rodzić czy starzeć czy umierać czy upadać
czy powstawać dotąd jest sposób desygnacji, dotąd
jest sposób języka, dotąd jest sposób opisu,
dotąd jest sfera zrozumienia, dotąd jest kontynuacja
samsary jako pojawienie się w sytuacji, dotąd mianowicie
jak jest imię-i-materia ze świadomością.
Jak Anando człowiek pojmuje „ja”?
Anando, człowiek pojmuje „ja” w odniesieniu do
uczucia: „Moje ja jest uczuciem”, „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione
uczucia”, „Moje ja w rzeczywistości nie jest
uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia, moje ja
czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja jest
uczuciem” odpowiada się tak: „Trzy uczucia są
przyjacielu, mianowicie przyjemne uczucie, bolesne uczucie,
ani-przyjemne-ani-bolesne uczucie, które z tych trzech uczuć
uważasz za 'ja?'”. Anando, kiedy człowiek czuje
przyjemne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani bolesnego, ani
ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia. Kiedykolwiek Anando człowiek
czuje bolesne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani przyjemnego
uczucia, ani nie czuje ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia.
Kiedykolwiek Anando człowiek czuje ani-bolesne-ani-przyjemne
uczucie, w tym czasie nie czuje ani przyjemnego, ani nie czuje
bolesnego uczucia. Przyjemne uczucie Anando, jest nietrwałe,
determinowane, powstałe współzależnie, w
naturze jego leży wyczerpanie, zanik, przemijanie, wstrzymanie.
Bolesne uczucie Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie,
zanik, przemijanie, wstrzymanie. Ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie
Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie,
zanik, przemijanie, wstrzymanie.
Ten komu wydaje się gdy trwa przyjemne uczucie
(bolesne uczucie, ani-bolesne-ani-przyjemne-uczucie) „To moje
ja”, również wydaje się gdy te samo przyjemne
uczucie zanika: „Moje ja zanikło”. I tak, ten kto
uważa „moje ja jest uczuciem”, pojmuje ja jako będące
tutaj i teraz nietrwałym, będącym mieszanką
przyjemności i bólu w naturze którego jest
powstawanie i upadanie. Dlatego Anando, pojmowanie „Moje ja
jest uczuciem”, nie jest poprawne.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione
uczucia” odpowiada się tak: „Ale przyjacielu gdyby
nie było wcale uczucia, czy można by powiedzieć „ja
jestem”? -Oczywiście, że nie Panie. - Zatem Anando
pojmowanie:„Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem,
moje ja jest pozbawione uczucia", nie jest poprawne.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest
pozbawione uczucia, moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”
odpowiada się tak: „Gdyby wszystkie uczucia przyjacielu,
jakiekolwiek, były nieobecne, ze wstrzymaniem uczucia czy można
by powiedzieć 'Oto czym ja jestem'”? - Oczywiście, że
nie, Panie. Zatem Anando pojmowanie: „Moje ja w rzeczywistości
nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia,
moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”, nie jest
poprawne.
Anando, powiedzieć o mnichu, którego umysł
jest tak wyzwolony, że jego pogląd to: „Po śmierci
Tathagata jest (...Tathagata nie jest; Tathagata zarówno jest
jak i nie jest; Tathagata ani jest ani nie jest) nie byłoby
właściwym. Dlaczego tak jest? Jak daleko Anando jest tu
desygnacja, jak daleko jest tu sposób desygnacji, jak daleko
jest tu wypowiedź, jak daleko jest tu opis, jak daleko jest tu
sposób wypowiedzi, jak daleko jest tu zrozumienie, jak daleko
jest tu sfera zrozumienia, jak daleko jest tu samsara, jak daleko
jest tu wędrówka, to przez bezpośrednią wiedzę
o tym mnich jest wyzwolony. Powiedzieć o mnichu wyzwolonym przez
bezpośrednią wiedzę, że tego nie wie, że nie
widzi, że ma takie a takie poglądy, to nie byłoby
właściwe.
Anando, jest siedem stacji dla świadomości i
dwie bazy. Jakie siedem? Tu Anando są istoty różniące
się ciałem i różniące się percepcją,
takie jak istoty ludzkie, niektórzy bogowie i niektóre
istoty w niższych światach. To pierwsza stacja dla
świadomości. Są istoty różniące się
ciałem ale jednakie w percepcji, takie jak bogowie Brahmy
generowani przez pierwszą jhanę. To druga stacja dla
świadomości. Są istoty jednakie ciałem ale o
różnej percepcji, takie jak bogowie Strumienistej
Radiacji. To trzecia stacja dla świadomości. Są istoty
jednakie ciałem i o jednakiej percepcji, takiej jak bogowie
Lśniącej Chwały. To czwarta stacja dla świadomości.
Są istoty, które całkowicie przekraczając
percepcję materialnych form, omijając percepcję
sensoryczną i przez nie skierowanie uwagi na percepcję
różnorodności (postrzegając): „Przestrzeń
jest nieskończona” osiągają bazę
nieskończonej przestrzeni. To piata baza dla świadomości.
Są istoty, które całkowicie przekraczając bazę
nieskończonej przestrzeni osiągają bazę
nieskończonej świadomości. To szósta stacja dla
świadomości. Są istoty, które całkowicie
przekraczając bazę nieskończonej świadomości
(postrzegając): „Tu nic nie ma” osiągają
bazę nicości. To siódma stacja dla świadomości.
Baza nieświadomych istot i baza ani-percepcji-ani-nie-percepcji
– te są dwie bazy. Zatem Anando, jeżeli człowiek
rozumie pierwszą stację dla świadomości, tą
istot różnych ciałem i o różnej
percepcji, i jeżeli człowiek rozumie jej powstanie, jej
zanik, jej gratyfikację, rozczarowanie nią i ucieczkę
z niej, czy jest właściwe dla niego by szukał w niej
uciechy? - Oczywiście, że nie, Panie. - Jeżeli człowiek
rozumie pozostałe stacje i dwie bazy, .... czy jest właściwe
dla niego by szukał w tym uciechy? - Oczywiście, że
nie, Panie. - Anando, kiedy mnich po zrozumieniu takimi jakimi
rzeczywiście są, przemijanie, gratyfikacja, rozczarowanie i
ucieczka odnośnie tych siedmiu stacji dla świadomości
i dwóch baz – to jest on wyzwolony przez zrozumienie.
Anando jest osiem wyzwoleń.
Jakie osiem? Posiadając materialną formę widzi
materialne formy. To jest pierwsze wyzwolenie. Nie postrzegając
materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy
zewnętrzne. To drugie wyzwolenie. Jest uwolniony przez ideę
piękna. To trzecie wyzwolenie. Przez całkowite
przekroczenie percepcji materialnych form, omijając percepcję
sensoryczną i przez nie skierowanie uwagi na percepcję
różnorodności (postrzegając): „Przestrzeń
jest nieskończona” osiąga bazę nieskończonej
przestrzeni. To czwarte wyzwolenie. Przez całkowite
przekroczenie bazy nieskończonej przestrzeni (postrzegając)
"świadomość jest nieskończona" wkracza i trwa w
bazie nieskończonej świadomości. To piąte
wyzwolenie. Przez całkowite przekroczenie bazy nieskończonej
świadomości (postrzegając) „Tu nic nie ma”
wkracza i trwa w bazie nicości. To szóste wyzwolenie.
Przez całkowite przekroczenie bazy nicości wkracza i trwa w
bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. To siódme wyzwolenie.
Przez całkowite przekroczenie bazy
ani-percepcji-ani-nie-percepcji wkracza i trwa we wstrzymaniu
percepcji i uczucia. To ósme wyzwolenie. Anando, kiedy mnich
osiąga te osiem wyzwoleń w progresywny sposób,
odwrotny sposób, progresywnie i odwrotnie, kiedy osiąga
je i wyłania się z nich kiedy tego zapragnie, w jakikolwiek
sposób zapragnie, na tak długo jak zapragnie, i kiedy
przez zniszczenie skaz, tutaj i teraz trwa w wolnym od skaz
wyzwoleniu umysłu, wyzwoleniu przez zrozumienie, po
zrealizowaniu tego osobiście przez bezpośrednią
wiedzę, jest on nazywany mnichem, który jest wyzwolony na
oba sposoby. I Anando, nie ma innego wyzwolenia wyższego i
bardziej wzniosłego niż to.
Oto co powiedział Zrealizowany. Czcigodny Ananda
był zadowolony i ucieszony słowami Zrealizowanego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.