SN 35: 232
Przy pewnej okazji czcigodny Sariputta
i czcigodny Mahakotthita mieszkali w Bernasi w Parku Jeleni w
Isipatana. Wtedy, wieczorem, czcigodny Mahakotthitta wyszedł z
odosobnienia i zbliżył się do czcigodnego Sariputty. Wymienił z
nim pozdrowienia a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa
została zakończona, usiadł z boku i rzekł do niego:
„Jak to jest, przyjacielu Sariputto,
czy oko jest pętem dla form czy formy są pętem dla oka? Czy ucho
jest pętem dla dźwięków czy dźwięki są pętem dla ucha? Czy
nos jest pętem dla zapachów czy zapachy są pętem dla nosa? Czy
język jest pętem dla smaków czy smaki są pętem dla języka? Czy
ciało jest pętem dla dotyków czy dotyki są pętem dla ciała? Czy
umysł jest pętem dla mentalnych obiektów czy mentalne obiekty są
pętem dla umysłu?”
„Przyjacielu Kotthitta, oko nie jest
pętem dla form ani formy nie są pętem dla oka, ale raczej to chęć
i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym
pętem. Ucho nie jest pętem dla dźwięków ani dźwięki nie są
pętem dla ucha, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem. Nos nie jest pętem dla
zapachów ani zapachy nie są pętem dla nosa, ale raczej to chęć i
pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem.
Język nie jest pętem dla smaków ani smaki nie są pętem dla
języka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem. Ciało nie jest pętem dla
dotyków ani dotyki nie są pętem dla ciała, ale raczej to chęć i
pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem.
Umysł nie jest pętem dla mentalnych obiektów ani mentalne
obiekty
nie są pętem dla umysłu, ale raczej to chęć i pożądanie które
powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem.
Załóżmy, przyjacielu, że czarny wół i biały wół są zaprzęgnięte w pojedynczej uprzęży czy jarzmie. Czy powiedziano by właściwie gdyby twierdzono: 'Czarny wół jest pętem dla białego czy biały jest pętem dla czarnego?” „Nie przyjacielu. Czarny wół nie jest pętem dla białego ani biały nie jest pętem dla czarnego, ale raczej pojedyncza uprząż w którą oba są zaprzęgnięte: to jest tym pętem”.
„Tak też, oko nie jest pętem dla form ani formy nie są pętem dla oka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem. Ucho nie jest pętem dla dźwięków ani dźwięki nie są pętem dla ucha, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem. Nos nie jest pętem dla zapachów ani zapachy nie są pętem dla nosa, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem. Język nie jest pętem dla smaków ani smaki nie są pętem dla języka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem. Ciało nie jest pętem dla dotyków ani dotyki nie są pętem dla ciała, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem. Umysł nie jest pętem dla mentalnych obiektów ani mentalne obiekty nie są pętem dla umysłu, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem.
Przyjacielu, gdyby oko było pętem
form lub gdyby formy były pętem oka, to prowadzenie świętego
życia dla pełnego wyczerpania cierpienia, nie byłoby dostrzeżone.
Ale skoro oko nie jest pętem dla form ani formy nie są pętem dla
oka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności
od obu: to jest tym pętem, to da się dostrzec prowadzenie świętego
życia dla pełnego wyczerpania cierpienia.
Gdyby ucho było pętem dźwięków
lub
gdyby dźwięki były pętem ucha, to prowadzenie świętego życia
dla pełnego wyczerpania cierpienia nie byłoby dostrzeżone. Ale
skoro ucho nie jest pętem dla dźwięków ani dźwięki nie są
pętem dla ucha, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem, to da się dostrzec
prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia.
Gdyby nos był pętem zapachów lub
gdyby zapachy były pętem nosa,
to prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia
nie byłoby dostrzeżone. Ale skoro nos nie jest pętem dla
zapachów
ani zapachy nie są pętem dla nosa, ale raczej to chęć i pożądanie
które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem, to da się
dostrzec prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania
cierpienia.
Gdyby język był pętem smaków lub gdyby smaki były pętem języka, to prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia nie byłoby dostrzeżone. Ale skoro język nie jest pętem dla smaków ani smaki nie są pętem dla języka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem, to da się dostrzec prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia.
Gdyby ciało było pętem dotyków lub gdyby dotyki były pętem ciała, to prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia nie byłoby dostrzeżone. Ale skoro ciało nie jest pętem dla dotyków ani dotyki nie są pętem dla ciała, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem, to da się dostrzec prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia.Gdyby umysł był pętem obiektów mentalnych lub gdyby obiekty mentalne były pętem umysłu, to prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia nie byłoby dostrzeżone. Ale skoro umysł nie jest pętem dla obiektów mentalnych ani obiekty mentalne nie są pętem dla umysłu, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem, to da się dostrzec prowadzenie świętego życia dla pełnego wyczerpania cierpienia.
Również w ten sposób, przyjacielu, można zrozumieć jak to jest: Zrealizowany posiada oko, Zrealizowany widzi formy okiem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada oko, Zrealizowany widzi formy okiem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada ucho, Zrealizowany słyszy dźwięki uchem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada nos, Zrealizowany wącha nosem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada język, Zrealizowany smakuje smaki językiem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada ciało, Zrealizowany dotyka ciałem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu. Zrealizowany posiada umysł, Zrealizowany poznaje mentalne obiekty umysłem, ale nie ma chęci i pożądania u Zrealizowanego; Zrealizowany jest o wyzwolonym sercu.
W taki sposób, przyjacielu, może
być
zrozumiane jak oko nie jest pętem dla form ani formy nie są pętem
dla oka, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem. Ucho nie jest pętem dla
dźwięków ani dźwięki nie są pętem dla ucha, ale raczej to chęć
i pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym
pętem. Nos nie jest pętem dla zapachów ani zapachy nie są pętem
dla nosa, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem. Język nie jest pętem dla
smaków ani smaki nie są pętem dla języka, ale raczej to chęć i
pożądanie które powstaje w zależności od obu: to jest tym pętem.
Ciało nie jest pętem dla dotyków ani dotyki nie są pętem dla
ciała, ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w
zależności od obu: to jest tym pętem. Umysł nie jest pętem dla
mentalnych obiektów ani mentalne obiekty nie są pętem dla
umysłu,
ale raczej to chęć i pożądanie które powstaje w zależności od
obu: to jest tym pętem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.