poniedziałek, 28 stycznia 2013

Gratyfikacja




 Gratyfikacja, niebezpieczeństwo, ucieczka

SN 35: 13
W Savatthi. Mnisi, przed moim przebudzeniem, kiedy byłem jeszcze ciągle bodhisattą, nie w pełni przebudzonym, pojawiło mi się (pytanie): „Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku oka? Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu?”

Wtedy, mnisi, pojawiło mi się: „Przyjemność i radość powstała w zależności od oka: to jest gratyfikacja w oku. To, że oko jest nietrwałe, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w oku. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec oka: to jest ucieczką z oka. Przyjemność i radość powstała w zależności od ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu: to jest gratyfikacja w umyśle. To, że umysł jest nietrwały, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w umyśle. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec umysłu: to jest ucieczką z umysłu”.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: „Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia”.

SN 35: 14
Mnisi, przed moim przebudzeniem, kiedy byłem jeszcze ciągle bodhisattą, nie w pełni przebudzonym, pojawiło mi się (pytanie): „Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku widzialnych form? Co jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku dźwięków ... zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych obiektów?”

Wtedy, mnisi, pojawiło mi się: „Przyjemność i radość powstała w zależności od widzialnych form: to jest gratyfikacją w widzialnych formach. To, że widzialne formy są nietrwałe, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w widzialnych formach. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec widzialnych form: to jest ucieczką z widzialnych form. Przyjemność i radość powstała w zależności od dźwięków ... zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych obiektów: to jest gratyfikacja w mentalnych obiektach. To, że mentalne obiekty są nietrwałe, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w mentalnych obiektach. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania wobec mentalnych obiektów: to jest ucieczką z mentalnych obiektów”.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia".

SN 35: 15
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu gratyfikacji w oku. Jakakolwiek gratyfikacja jest w oku – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się gratyfikacja w oku.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa w oku. Jakiekolwiek niebezpieczeństwo jest w oku – to je odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się niebezpieczeństwo w oku.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu ucieczki z oka. Jakakolwiek jest ucieczka z oka – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z oka.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa ... gratyfikacji ... ucieczki z ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu. Jakakolwiek jest ucieczka z umysłu – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z umysłu.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia".

SN 35: 16
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu gratyfikacji w widzialnych formach. Jakakolwiek gratyfikacja jest w widzialnych formach – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się gratyfikacja w widzialnych formach.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa w widzialnych formach. Jakiekolwiek niebezpieczeństwo jest w widzialnych formach – to je odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się niebezpieczeństwo w widzialnych formach.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu ucieczki z widzialnych form. Jakakolwiek jest ucieczka z widzialnych form – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z widzialnych form.

Mnisi, oddałem się poszukiwaniu niebezpieczeństwa ... gratyfikacji ... ucieczki z ucha ... nosa ... języka ... ciała ... mentalnych obiektów. Jakakolwiek jest ucieczka z mentalnych obiektów – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z mentalnych obiektów.

Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki w przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, nie ogłaszałem się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: „Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia”.

SN 35: 17
W Savatthi. „Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji w oku, istoty nie stawałyby się rozkochane w nim; ale ponieważ jest gratyfikacja w oku, istoty stają się w nim rozkochane. Gdyby nie było niebezpieczeństwa w oku, istoty nie doświadczałyby wyobcowania wobec niego; ale ponieważ jest niebezpieczeństwo w oku, istoty doświadczają wyobcowania wobec niego. Gdyby nie było ucieczki z oka, istoty nie uciekałyby z niego; ale ponieważ jest ucieczka z oka, istoty uciekają z niego.

Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji ... niebezpieczeństwa ... ucieczki z ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu, istoty nie uciekałyby z niego; ale ponieważ jest ucieczka z umysłu, istoty uciekają z niego.

Mnisi, tak długo jak istoty nie poznały takimi jakimi są, gratyfikacji jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa i ucieczki jako ucieczki w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, tak długo nie uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; nie stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, ani też nie trwają z umysłem wolnym od barier.

Ale kiedy istoty poznały takimi jakimi są, gratyfikacja jako gratyfikacja, niebezpieczeństwo jako niebezpieczeństwo i ucieczka jako ucieczka w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, wtedy uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, i trwają z umysłem wolnym od barier.

SN 35: 18
W Savatthi. Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji w widzialnych formach, istoty nie stawałyby się rozkochane w nich; ale ponieważ jest gratyfikacja w widzialnych formach, istoty stają się w nich rozkochane. Gdyby nie było niebezpieczeństwa w widzialnych formach, istoty nie doświadczałyby wyobcowania wobec nich; ale ponieważ jest niebezpieczeństwo w widzialnych formach, istoty doświadczają wyobcowania wobec nich. Gdyby nie było ucieczki z widzialnych form, istoty nie uciekałyby z nich; ale ponieważ jest ucieczka z widzialnych form, istoty uciekają z nich.

Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji ... niebezpieczeństwa ... ucieczki z dźwięków ... zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ... mentalnych obiektów, istoty nie uciekałyby z nich; ale ponieważ jest ucieczka z umysłu, istoty uciekają z nich.

Mnisi, tak długo jak istoty nie poznały takimi jakimi są, gratyfikacji jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa i ucieczki jako ucieczki w przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, tak długo nie uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; nie stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, ani też nie trwają z umysłem wolnym od barier.

Ale kiedy istoty poznały takimi jakimi są, gratyfikacja jako gratyfikacja, niebezpieczeństwo jako niebezpieczeństwo i ucieczka jako ucieczka w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, wtedy uciekły z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, i trwają z umysłem wolnym od barier.

SN 35: 72
„Mnisi, jeżeli mnich nie rozumie takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien mnich rzekł do Zrealizowanego:

„Tu czcigodny panie, jestem zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu baz dla kontaktu”. „Jak myślisz, mnichu czy uważasz oko tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób pierwsza baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz ucho tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ucho takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób druga baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz nos tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób trzecia baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz język tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć język takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób czwarta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz ciało tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób piąta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

Czy uważasz umysł tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć umysł takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób szósta baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.

SN 35: 103

Mnisi, Uddaka Ramaputta zwykł czynić tą deklarację:

„Ten z pewnością to mistrz wiedzy
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.

Mnisi, choć Uddaka Ramaputta nie był osobiście mistrzem wiedzy, deklarował: „Jestem mistrzem wiedzy”. Choć nie był osobiście uniwersalnym zwycięzcą, deklarował: „Jestem uniwersalnym zwycięzcą”. Choć nie usunął korzenia nowotworu, deklarował: „Usunąłem korzeń nowotworu”. Ale tu, mnisi, mnich mówiący właściwie mógłby powiedzieć:

„Ten z pewnością to mistrz wiedzy  
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.

A jak, mnisi, jest mistrzem wiedzy? Kiedy mnich rozumie takimi jakimi są powstanie, przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka odnośnie sześciu baz dla kontaktu, taki mnich jest mistrzem wiedzy.

A jak mnich jest uniwersalnym zwycięzcą? Kiedy mnich zrozumiał takimi jakimi są powstanie, przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka odnośnie sześciu baz dla kontaktu, mnich jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie, taki mnich jest uniwersalnym zwycięzcą.

A jak mnich usunął korzeń nowotworu, nieusunięty przedtem? „Nowotwór” mnisi: to desygnacja tego ciała składającego się z czterech elementów, powstałego z matki i ojca, wyrosłego na ryżu i owsiance, będącego podmiotem nietrwałości, nacierania i naciskania, podmiotem rozpadu i rozproszenia. „Korzeń nowotworu”: to desygnacja pragnienia. Kiedy pragnienie zostało porzucone u mnicha, ucięte u korzenia, uczynione jak palmowy pieniek, starte tak, że już dłużej nie jest podmiotem dla przyszłego powstania, w takim przypadku mnich usunął korzeń nowotworu, nieusunięty przedtem.

Mnisi, choć Uddaka Ramaputta nie był osobiście mistrzem wiedzy, deklarował: „Jestem mistrzem wiedzy”. Choć nie był osobiście uniwersalnym zwycięzcą, deklarował: „Jestem uniwersalnym zwycięzcą”. Choć nie usunął korzenia nowotworu, deklarował: „Usunąłem korzeń nowotworu”. Ale tu, mnisi, mnich mówiący właściwie mógłby powiedzieć: 

„Ten z pewnością to mistrz wiedzy
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.

Ale tu mnisi, mnich mówiący właściwie mógłby powiedzieć: 

„Ten z pewnością to mistrz wiedzy
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”. 

SN 35: 136
Mnisi, bogowie i ludzie rozmiłowują się w formach, nabierają rozmiłowania w formach, cieszą się formami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem form, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu. Bogowie i ludzie rozmiłowują się w dźwiękach, nabierają rozmiłowania w dźwiękach, cieszą się dźwiękami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem dźwięków, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu.

Bogowie i ludzie rozmiłowują się w zapachach, nabierają rozmiłowania w zapachach, cieszą się zapachami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem zapachów, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu.

Bogowie i ludzie rozmiłowują się w smakach, nabierają rozmiłowania w smakach, cieszą się smakami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem smaków, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu.

Bogowie i ludzie rozmiłowują się w dotykach, nabierają rozmiłowania w dotykach, cieszą się dotykami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem dotyków, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu.

Bogowie i ludzie rozmiłowują się w mentalnych obiektach, nabierają rozmiłowania w mentalnych obiektach, cieszą się mentalnymi obiektami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem mentalnych obiektów, bogowie i ludzie trwają w cierpieniu.

Ale mnisi, Tatagatha, Arahat, W Pełni Przebudzony, zrozumiał takimi jakimi są powstawanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka w przypadku form. Nie rozmiłowuje się on w formach, nie nabiera rozmiłowania w formach, nie cieszy się formami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem form Tathagata trwa szczęśliwy. Zrozumiał takimi jakimi są powstawanie i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka w przypadku dźwięków ... zapachów ... smaków ... dotyków ... obiektów mentalnych. Nie rozmiłowuje się on w obiektach mentalnych, nie nabiera rozmiłowania w obiektach mentalnych, nie cieszy się obiektami mentalnymi. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem obiektów mentalnych Tathagata trwa szczęśliwy”.

Oto co powiedział Zrealizowany. Po zrobieniu tego, Pomyślny, Nauczyciel, dodał dalej:

Formy, dźwięki, zapachy, smaki
Obiekty dotyku i wszystkie obiekty umysłu
Upragnione, umiłowane, przyjemne
Tak długo jak mówi się, że są.

One to uważane są za szczęście
Przez świat z jego bogami
Ale gdy znikają
Uważane są za cierpienie.

Szlachetni zobaczyli jako szczęście
Wstrzymanie osobowości
Ten wgląd tych co jasno widzą
Stoi w sprzeczności z całym światem.

Co inni określają jako szczęście
O tym szlachetni mówią, że jest cierpieniem
Co inni określają jako cierpienie
O tym szlachetni wiedzą, że jest błogością.

Dojrzyj tą Dhammę trudną do zrozumienia
Tutaj głupcy tkwią w pomieszaniu
Dla tych z otępiałymi umysłami jest ona niezrozumiała
Pełną ciemnością dla tych co nie widzą.

Ale dla dobra jest ona wykładana
Jest światłem dla tych co wiedzą
Głupcy nieobeznani w Dhammie
Nie rozumieją tego gdy obecne.

Ta Dhamma nie jest łatwa do zrozumienia
Przez tych skażonych pożądaniem istnienia
Płynących z nurtem strumienia istnienia
Głęboko pogrążonych w królestwie Mary.

Kto jeszcze poza szlachetnymi
Zdolny jest zrozumieć ten stan?
Gdy jasno zobaczyli ten stan
Ci co bez skaz są w pełni wygaszeni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.