Gratyfikacja, niebezpieczeństwo, ucieczka
SN
35:
13
W Savatthi. Mnisi, przed moim
przebudzeniem, kiedy byłem jeszcze ciągle bodhisattą, nie w pełni
przebudzonym, pojawiło mi się (pytanie): „Co jest gratyfikacją,
co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku oka? Co
jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w
przypadku ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu?”
Wtedy, mnisi, pojawiło mi się:
„Przyjemność i radość powstała w zależności od oka: to jest
gratyfikacja w oku. To, że oko jest nietrwałe, cierpieniem i
podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w oku. Usunięcie i
porzucenie chęci i pożądania wobec oka: to jest ucieczką z oka.
Przyjemność i radość powstała w zależności od ucha ... nosa
... języka ... ciała ... umysłu: to jest gratyfikacja w umyśle.
To, że umysł jest nietrwały, cierpieniem i podmiotem zmiany: to
jest niebezpieczeństwem w umyśle. Usunięcie i porzucenie chęci i
pożądania wobec umysłu: to jest ucieczką z umysłu”.
Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie
poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i
ucieczki w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, nie ogłaszałem
się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym
świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy
bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to
jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym
przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej
generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i
wizja powstały u mnie:
„Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to moje ostatnie
narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia”.
SN
35:
14
Mnisi, przed moim przebudzeniem, kiedy
byłem jeszcze ciągle bodhisattą, nie w pełni przebudzonym,
pojawiło mi się (pytanie): „Co jest gratyfikacją, co jest
niebezpieczeństwem, co jest ucieczką w przypadku widzialnych form? Co
jest gratyfikacją, co jest niebezpieczeństwem, co jest ucieczką
w przypadku dźwięków ... zapachów ... smaków ...
obiektów
dotyku ... mentalnych obiektów?”
Wtedy, mnisi, pojawiło mi się:
„Przyjemność i radość powstała w zależności od widzialnych
form: to jest gratyfikacją w widzialnych formach. To, że widzialne
formy są nietrwałe, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest
niebezpieczeństwem w widzialnych formach. Usunięcie i porzucenie
chęci i pożądania wobec widzialnych form: to jest ucieczką z
widzialnych form. Przyjemność i radość powstała w zależności
od dźwięków ... zapachów ... smaków ...
obiektów dotyku ...
mentalnych obiektów: to jest gratyfikacja w mentalnych
obiektach.
To, że mentalne obiekty są nietrwałe, cierpieniem i podmiotem
zmiany: to jest niebezpieczeństwem w mentalnych obiektach. Usunięcie
i porzucenie chęci i pożądania wobec mentalnych obiektów: to
jest
ucieczką z mentalnych obiektów”.
Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie
poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i
ucieczki w przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, nie ogłaszałem
się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym
świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy
bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to
jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym
przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej
generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Wiedza i
wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie umysłu: to
moje ostatnie
narodziny; nigdy więcej tego stanu istnienia".
SN
35:
15
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
gratyfikacji w oku. Jakakolwiek gratyfikacja jest w oku – to ją
odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga
się gratyfikacja w oku.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
niebezpieczeństwa w oku. Jakiekolwiek niebezpieczeństwo jest w oku
– to je odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak
daleko rozciąga się niebezpieczeństwo w oku.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
ucieczki z oka. Jakakolwiek jest ucieczka z oka – to ją odkryłem.
Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się
ucieczka z oka.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
niebezpieczeństwa ... gratyfikacji ... ucieczki z ucha ... nosa ...
języka ... ciała ... umysłu. Jakakolwiek jest ucieczka z umysłu –
to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko
rozciąga się ucieczka z umysłu.
Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie
poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i
ucieczki w przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, nie ogłaszałem
się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym
świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy
bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to
jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym
przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej
generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi.
Wiedza i wizja powstały u mnie: "Niezachwiane jest moje wyzwolenie
umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu
istnienia".
SN
35:
16
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
gratyfikacji w widzialnych formach. Jakakolwiek gratyfikacja jest w
widzialnych formach – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem
dokładnie jak daleko rozciąga się gratyfikacja w widzialnych
formach.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
niebezpieczeństwa w widzialnych formach. Jakiekolwiek
niebezpieczeństwo jest w widzialnych formach – to je odkryłem.
Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się
niebezpieczeństwo w widzialnych formach.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
ucieczki z widzialnych form. Jakakolwiek jest ucieczka z widzialnych
form – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze zrozumieniem dokładnie jak
daleko rozciąga się ucieczka z widzialnych form.
Mnisi, oddałem się poszukiwaniu
niebezpieczeństwa ... gratyfikacji ... ucieczki z ucha ... nosa ...
języka ... ciała ... mentalnych obiektów. Jakakolwiek jest
ucieczka z mentalnych obiektów – to ją odkryłem. Zobaczyłem ze
zrozumieniem dokładnie jak daleko rozciąga się ucieczka z
mentalnych obiektów.
Mnisi, tak długo jak bezpośrednio nie
poznałem takimi jakimi są, gratyfikacji, niebezpieczeństwa i
ucieczki w przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, nie ogłaszałem
się być przebudzonym najwyższym doskonałym przebudzeniem w tym
świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi. Ale kiedy
bezpośrednio poznałem wszystko to takim jakim rzeczywiście to
jest, wtedy ogłosiłem się przebudzonym najwyższym doskonałym
przebudzeniem w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej
generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi.
Wiedza i wizja powstały u mnie: „Niezachwiane jest moje wyzwolenie
umysłu: to moje ostatnie narodziny; nigdy więcej tego stanu
istnienia”.
SN
35:
17
W Savatthi. „Mnisi, gdyby nie było
gratyfikacji w oku, istoty nie stawałyby się rozkochane w nim; ale
ponieważ jest gratyfikacja w oku, istoty stają się w nim
rozkochane. Gdyby nie było niebezpieczeństwa w oku, istoty nie
doświadczałyby wyobcowania wobec niego; ale ponieważ jest
niebezpieczeństwo w oku, istoty doświadczają wyobcowania wobec
niego. Gdyby nie było ucieczki z oka, istoty nie uciekałyby z
niego; ale ponieważ jest ucieczka z oka, istoty uciekają z niego.
Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji
... niebezpieczeństwa ... ucieczki z ucha ... nosa ... języka ...
ciała ... umysłu, istoty nie uciekałyby z niego; ale ponieważ
jest ucieczka z umysłu, istoty uciekają z niego.
Mnisi, tak długo jak istoty nie
poznały takimi jakimi są, gratyfikacji jako gratyfikacji,
niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa i ucieczki jako ucieczki w
przypadku tych sześciu wewnętrznych baz, tak długo nie uciekły z
tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; nie stały się
oderwane od niego, uwolnione od niego, ani też nie trwają z umysłem
wolnym od barier.
Ale kiedy istoty poznały takimi jakimi
są, gratyfikacja jako gratyfikacja, niebezpieczeństwo jako
niebezpieczeństwo i ucieczka jako ucieczka w przypadku tych sześciu
wewnętrznych baz, wtedy uciekły z tego świata z jego bogami, Marą
i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami
i ludźmi; stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, i
trwają z umysłem wolnym od barier.
SN
35:
18
W Savatthi. Mnisi, gdyby nie było
gratyfikacji w widzialnych formach, istoty nie stawałyby się
rozkochane w nich; ale ponieważ jest gratyfikacja w widzialnych
formach, istoty stają się w nich rozkochane. Gdyby nie było
niebezpieczeństwa w widzialnych formach, istoty nie doświadczałyby
wyobcowania wobec nich; ale ponieważ jest niebezpieczeństwo w
widzialnych formach, istoty doświadczają wyobcowania wobec nich.
Gdyby nie było ucieczki z widzialnych form, istoty nie uciekałyby z
nich; ale ponieważ jest ucieczka z widzialnych form, istoty uciekają
z nich.
Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji
... niebezpieczeństwa ... ucieczki z dźwięków ...
zapachów ... smaków ... obiektów dotyku ...
mentalnych obiektów, istoty nie
uciekałyby z nich; ale ponieważ jest ucieczka z umysłu, istoty
uciekają z nich.
Mnisi, tak długo jak istoty nie
poznały takimi jakimi są, gratyfikacji jako gratyfikacji,
niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa i ucieczki jako ucieczki w
przypadku tych sześciu zewnętrznych baz, tak długo nie uciekły z
tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tej generacji z jej
pustelnikami i braminami, jej bogami i ludźmi; nie stały się
oderwane od niego, uwolnione od niego, ani też nie trwają z umysłem
wolnym od barier.
Ale kiedy istoty poznały takimi jakimi
są, gratyfikacja jako gratyfikacja, niebezpieczeństwo jako
niebezpieczeństwo i ucieczka jako ucieczka w przypadku tych sześciu
wewnętrznych baz, wtedy uciekły z tego świata z jego bogami, Marą
i Brahmą, w tej generacji z jej pustelnikami i braminami, jej bogami
i ludźmi; stały się oderwane od niego, uwolnione od niego, i
trwają z umysłem wolnym od barier.
SN
35:
72
„Mnisi, jeżeli mnich nie rozumie
takimi jakimi rzeczywiście są, powstanie i przemijanie,
gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku tych sześciu
baz dla kontaktu, to nie żyje on świętego życia; jest daleko od
tej Dhammy i Dyscypliny”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich rzekł do Zrealizowanego:
„Tu czcigodny panie, jestem
zgubiony, gdyż nie rozumiem takimi jakimi są powstanie i
przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka, w przypadku
tych sześciu baz dla kontaktu”. „Jak myślisz, mnichu czy
uważasz oko tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć oko takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób pierwsza baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz ucho tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć ucho takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób druga baza dla kontaktu będzie porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz nos tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć nos takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób trzecia baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz język tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć język takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób czwarta baza dla kontaktu będzie
porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy
uważasz ciało tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'?”
„Tak, czcigodny panie”. „Dobrze, mnichu! I tu, mnichu,
powinieneś jasno widzieć ciało takim jakim rzeczywiście jest z
odpowiednim zrozumieniem tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. W taki sposób piąta baza dla kontaktu będzie porzucona
przez ciebie dla nie odnawiania istnienia w przyszłości.
Czy uważasz umysł tak: 'To nie moje,
tym nie jestem, to nie moje ja'?” „Tak, czcigodny panie”.
„Dobrze, mnichu! I tu, mnichu, powinieneś jasno widzieć umysł
takim jakim rzeczywiście jest z odpowiednim zrozumieniem tak: 'To
nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. W taki sposób
szósta
baza dla kontaktu będzie porzucona przez ciebie dla nie odnawiania
istnienia w przyszłości.
SN
35:
103
Mnisi, Uddaka Ramaputta zwykł czynić
tą deklarację:
„Ten z pewnością to
mistrz wiedzy
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.
Mnisi, choć Uddaka Ramaputta nie był
osobiście mistrzem wiedzy, deklarował: „Jestem mistrzem wiedzy”.
Choć nie był osobiście uniwersalnym zwycięzcą, deklarował:
„Jestem uniwersalnym zwycięzcą”. Choć nie usunął korzenia
nowotworu, deklarował: „Usunąłem korzeń nowotworu”. Ale tu,
mnisi, mnich mówiący właściwie mógłby powiedzieć:
„Ten z pewnością to
mistrz wiedzy
Ten z pewnością to uniwersalny
zwycięzca Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.
A jak, mnisi, jest mistrzem wiedzy?
Kiedy mnich rozumie takimi jakimi są powstanie, przemijanie,
gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka odnośnie sześciu baz
dla kontaktu, taki mnich jest mistrzem wiedzy.
A jak mnich jest uniwersalnym
zwycięzcą? Kiedy mnich zrozumiał takimi jakimi są powstanie,
przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka odnośnie
sześciu baz dla kontaktu, mnich jest wyzwolony przez
nie-utrzymywanie, taki mnich jest uniwersalnym zwycięzcą.
A jak mnich usunął korzeń nowotworu,
nieusunięty przedtem? „Nowotwór” mnisi: to desygnacja tego
ciała składającego się z czterech elementów, powstałego z matki
i ojca, wyrosłego na ryżu i owsiance, będącego podmiotem
nietrwałości, nacierania i naciskania, podmiotem rozpadu i
rozproszenia. „Korzeń nowotworu”: to desygnacja pragnienia.
Kiedy pragnienie zostało porzucone u mnicha, ucięte u korzenia,
uczynione jak palmowy pieniek, starte tak, że już dłużej nie jest
podmiotem dla przyszłego powstania, w takim przypadku mnich usunął
korzeń nowotworu, nieusunięty przedtem.
Mnisi, choć Uddaka Ramaputta nie był
osobiście mistrzem wiedzy, deklarował: „Jestem mistrzem wiedzy”.
Choć nie był osobiście uniwersalnym zwycięzcą, deklarował:
„Jestem uniwersalnym zwycięzcą”. Choć nie usunął korzenia
nowotworu, deklarował: „Usunąłem korzeń nowotworu”. Ale tu,
mnisi, mnich mówiący właściwie mógłby powiedzieć:
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.
Ale tu mnisi, mnich mówiący
właściwie
mógłby powiedzieć:
Ten z pewnością to uniwersalny zwycięzca
Ten z pewnością usunął korzeń nowotworu
Nie usunięty przedtem”.
SN
35:
136
Mnisi, bogowie i ludzie rozmiłowują
się w formach, nabierają rozmiłowania w formach, cieszą się
formami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem form, bogowie i ludzie
trwają w cierpieniu. Bogowie i ludzie rozmiłowują się w
dźwiękach, nabierają rozmiłowania w dźwiękach, cieszą się
dźwiękami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem dźwięków, bogowie
i ludzie trwają w cierpieniu.
Bogowie i ludzie rozmiłowują się w
zapachach, nabierają rozmiłowania w zapachach, cieszą się
zapachami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem zapachów, bogowie
i
ludzie trwają w cierpieniu.
Bogowie i ludzie rozmiłowują się w
smakach, nabierają rozmiłowania w smakach, cieszą się smakami.
Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem smaków, bogowie i ludzie
trwają
w cierpieniu.
Bogowie i ludzie rozmiłowują się w
dotykach, nabierają rozmiłowania w dotykach, cieszą się
dotykami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem dotyków, bogowie i
ludzie trwają w cierpieniu.
Bogowie i ludzie rozmiłowują się w
mentalnych obiektach, nabierają rozmiłowania w mentalnych
obiektach, cieszą się mentalnymi obiektami. Ze zmianą, zanikiem i
wstrzymaniem mentalnych obiektów, bogowie i ludzie trwają w
cierpieniu.
Ale mnisi, Tatagatha, Arahat, W Pełni
Przebudzony, zrozumiał takimi jakimi są powstawanie i przemijanie,
gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka w przypadku form. Nie
rozmiłowuje się on w formach, nie nabiera rozmiłowania w formach,
nie cieszy się formami. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem form
Tathagata trwa szczęśliwy. Zrozumiał takimi jakimi są powstawanie
i przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka w
przypadku dźwięków ... zapachów ... smaków ...
dotyków ...
obiektów mentalnych. Nie rozmiłowuje się on w obiektach
mentalnych, nie nabiera rozmiłowania w obiektach mentalnych, nie
cieszy się obiektami mentalnymi. Ze zmianą, zanikiem i wstrzymaniem
obiektów mentalnych Tathagata trwa szczęśliwy”.
Oto co powiedział Zrealizowany. Po
zrobieniu tego, Pomyślny, Nauczyciel, dodał dalej:
Formy, dźwięki,
zapachy,
smaki
Obiekty dotyku i wszystkie obiekty umysłu
Upragnione, umiłowane, przyjemne
Tak długo jak mówi się, że są.
Obiekty dotyku i wszystkie obiekty umysłu
Upragnione, umiłowane, przyjemne
Tak długo jak mówi się, że są.
One to uważane są za szczęście
Przez świat z jego bogami
Ale gdy znikają
Uważane są za cierpienie.
Szlachetni zobaczyli jako szczęście
Wstrzymanie osobowości
Ten wgląd tych co jasno widzą
Stoi w sprzeczności z całym światem.
Co inni określają jako szczęście
O tym szlachetni mówią, że jest cierpieniem
Co inni określają jako cierpienie
O tym szlachetni wiedzą, że jest błogością.
Dojrzyj tą Dhammę trudną do zrozumienia
Tutaj głupcy tkwią w pomieszaniu
Dla tych z otępiałymi umysłami jest ona niezrozumiała
Pełną ciemnością dla tych co nie widzą.
Ale dla dobra jest ona wykładana
Jest światłem dla tych co wiedzą
Głupcy nieobeznani w Dhammie
Nie rozumieją tego gdy obecne.
Ta Dhamma nie jest łatwa do zrozumienia
Przez tych skażonych pożądaniem istnienia
Płynących z nurtem strumienia istnienia
Głęboko pogrążonych w królestwie Mary.
Kto jeszcze poza szlachetnymi
Zdolny jest zrozumieć ten stan?
Gdy jasno zobaczyli ten stan
Ci co bez skaz są w pełni wygaszeni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.