SN 12: 31
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w parku Anathapindiki. Tam
Zrealizowany odezwał się do czcigodnego Sariputty tak: „Sariputto
w 'Pytaniach Ajity' w Parayana jest
powiedziane:
Ci którzy
zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.
Jak znaczenie tego przedstawione
pokrótce może być zrozumiane szczegółowo?” Kiedy to
zostało
powiedziane, czcigodny Sariputta milczał. Drugi raz i trzeci raz
Zrealizowany odezwał się do czcigodnego Sariputty tak: „Sariputto
w 'Pytaniach Ajity' w Parayana jest powiedziane:
Ci którzy
zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.
Jak znaczenie tego przedstawione
pokrótce może być zrozumiane szczegółowo?” Za drugim
razem i
za trzecim razem czcigodny Sariputta milczał. „Sariputto, czy widzisz:
'To doszło
do bycia?' Sariputto, czy widzisz: 'To doszło do bycia?'”
„Czcigodny panie widzi tak jak to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia'
Zobaczywszy tak jak to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To
doszło do bycia', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec tego co doszło
do bycia, dla tego zaniku i wstrzymania. Widzi takim jakim to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi
wraz z tym jako pokarmem'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście
jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi wraz z tym jako
pokarmem', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec powstałego przez
pokarm, dla tego zaniku i wstrzymania. Widzi takim jakim to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego
pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania'.
Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią
wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do bycia jest
podmiotem wstrzymania', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec tego co
jest podmiotem wstrzymania, dla jego zaniku i wstrzymania. To w ten
sposób jest w treningu.
A jak, czcigodny panie, zrozumiał
Dhammę? Czcigodny panie, widzi jakim to rzeczywiście jest z
odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia'. Zobaczywszy to takim jakim to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia',
przez zbrzydzenie wobec tego co doszło do bycia, przez tego zanik i
wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie. Widzi takim jakim
to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego
zachodzi wraz z tym jako pokarmem'. Zobaczywszy to takim jakim to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi
wraz z tym jako pokarmem', przez zbrzydzenie wobec powstałego przez
pokarm, przez tego zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez
nie-utrzymywanie. Widzi takim jakim to rzeczywiście jest z
odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do
bycia jest podmiotem wstrzymania'. Zobaczywszy to takim jakim to
rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego
pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania', przez
zbrzydzenie wobec tego co jest podmiotem wstrzymania, przez tego
zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie. To w taki
sposób zrozumiał Dhammę. Czcigodny panie, kiedy jest
powiedziane
w ' 'Pytaniach Ajity' w Parayana:
Ci którzy
zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie. -
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie. -
to w ten sposób rozumiem
szczegółowe
znaczenie tego co zostało przedstawione pokrótce”. „Dobrze,
dobrze Sariputto ... (Dalej
Budda powtarza całą wypowiedź czcigodnego Sariputty) to w taki
sposób znaczenie tego co zostało powiedziane pokrótce,
powinno być
zrozumiane szczegółowo”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.