niedziela, 14 kwietnia 2013

Pieć mocy sekha - Pańca sekhabalani

AN V, 2

W Savatthi. Mnisi, jest pięć mocy tego w treningu. Jakie pięć? Moc wiary, moc wstydu, moc obawy, moc energii, moc mądrości.

A co, mnisi, jest mocą wiary? Tu, szlachetny uczeń jest wyposażony w wiarę. Pokłada swą wiarę w przebudzenie Tathagaty w taki sposób: „Zrealizowany jest arahatem, doskonale przebudzonym, spełnionym w prawdziwej wiedzy i prowadzeniu się, pomyślnym, znawcą świata, niezwyciężonym przywódcą ludzi do opanowania, nauczycielem bogów i ludzi, Przebudzonym, Zrealizowanym. To jest nazywane mocą wiary.

A co jest mocą wstydu? Tu szlachetny uczeń ma poczucie wstydu, wstydzi się cielesnego, werbalnego i mentalnego błędnego prowadzenia się; jest zawstydzony pozyskiwaniem niekorzystnych cech. To jest nazywane mocą wstydu.

A co jest mocą obawy? Tu szlachetny uczeń obawia się cielesnego, werbalnego i mentalnego błędnego prowadzenia się; obawia się pozyskiwania niekorzystnych cech. To jest nazywane mocą obawy.

A co jest mocą energii? Tu szlachetny uczeń pobudził energię dla porzucenia niekorzystnych cech i pozyskania korzystnych cech; jest silny, stały w wysiłku, nie zaniedbuje obowiązku kultywowania korzystnych cech. To jest nazywane mocą energii.

A co jest mocą mądrości? Tu szlachetny uczeń jest mądry; posiada mądrość widzenia powstawania i przemijania, która jest szlachetna i przenikliwa i wiedzie do całkowitego wyczerpania cierpienia.

Takie jest te pięć mocy tego w treningu. Zatem, mnisi, powinniście się trenować w taki sposób: „Będziemy posiadali moc wiary tego w treningu; będziemy posiadali moc wstydu tego w treningu; będziemy posiadali moc obawy tego w treningu; będziemy posiadali moc energii tego w treningu; będziemy posiadali moc mądrości tego w treningu”. Tak, mnisi, powinniście się trenować.




AN V, 5

Mnisi, jakikolwiek mnich czy mniszka, którzy rezygnują z treningu i powracają do niższego życia spotyka się z pięcioma rozsądnymi krytykami i podstawami pod krytykę w tym życiu. Jakimi pięcioma? Nie miałeś wiary [pomocnej w praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś wstydu [pomocnego w praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś obawy [pomocnej w praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś energii [pomocnej w praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś mądrości [pomocnej w praktykowaniu] korzystnych cech. Jakikolwiek mnich czy mniszka którzy rezygnują z treningu i powracają do niższego życia spotyka się z tymi pięcioma rozsądnymi krytykami i podstawami pod krytykę w tym życiu.

Mnisi, jakikolwiek mnich czy mniszka, którzy żyją pełne i czyste święte życie, nawet jeżeli w bólu i smutku, płacząc, ze łzami w oczach, zdobywają pięć rozsądnych podstaw dla pochwały w tym życiu. Jakie pięć? Masz wiarę [pomocną w praktykowaniu] korzystnych cech. Masz wstyd [pomocny w praktykowaniu] korzystnych cech. Masz obawę [pomocną w praktykowaniu] korzystnych cech. Masz energię [pomocną w praktykowaniu] korzystnych cech. Masz mądrość [pomocną w praktykowaniu] korzystnych cech. Jakikolwiek mnich czy mniszka, którzy żyją pełne i czyste święte życie, nawet jeżeli w bólu i smutku, płacząc, ze łzami w oczach, zdobywają te pięć rozsądnych podstaw dla pochwały w tym życiu.


AN V, 6

Mnisi, nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak długo, jak wiara jest bezpiecznie ustanowiona [pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli wiara zniknęła i ulega się obsesji braku wiary, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.

Nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak długo, jak wstyd jest bezpiecznie ustanowiony [pomocny w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli wstyd zniknął i ulega się obsesji bezwstydu, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.

Mnisi, nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak długo, jak obawa jest bezpiecznie ustanowiona [pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli obawa zniknęła i ulega się obsesji braku obawy, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.

Mnisi, nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak długo, jak energia jest bezpiecznie ustanowiona [pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli energia zniknęła i ulega się obsesji lenistwa, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.

Mnisi, nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak długo, jak mądrość jest bezpiecznie ustanowiona [pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli mądrość zniknęła i ulega się obsesji braku mądrości, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.


AN V, 12

Mnisi, jest pięć mocy tego w treningu. Jakie pięć? Moc wiary, moc wstydu, moc obawy, moc energii, moc mądrości. Takie jest te pięć mocy tego w treningu. Wśród tych pięciu mocy tego w treningu, moc mądrości jest najważniejsza, jest tą która stabilizuje wszystkie inne, tą która je jednoczy. Tak jak szczyt jest główną częścią w domu o spadzistym dachu, częścią, która stabilizuje wszystkie inne, tą która je jednoczy, tak też wśród tych pięciu mocy tego w treningu, moc mądrości jest najważniejsza, tą która stabilizuje wszystkie inne, tą która je jednoczy.

Zatem, mnisi, powinniście się trenować w taki sposób: „Będziemy posiadali moc wiary tego w treningu; będziemy posiadali moc wstydu tego w treningu; będziemy posiadali moc obawy tego w treningu; będziemy posiadali moc energii tego w treningu; będziemy posiadali moc mądrości tego w treningu”. Tak, mnisi, powinniście się trenować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.