AN V, 2
W Savatthi. Mnisi, jest pięć mocy
tego w treningu. Jakie pięć? Moc wiary, moc wstydu, moc obawy, moc
energii, moc mądrości.
A co, mnisi, jest mocą wiary? Tu,
szlachetny uczeń jest wyposażony w wiarę. Pokłada swą wiarę w
przebudzenie Tathagaty w taki sposób: „Zrealizowany jest arahatem,
doskonale przebudzonym, spełnionym w prawdziwej wiedzy i prowadzeniu
się, pomyślnym, znawcą świata, niezwyciężonym przywódcą ludzi
do opanowania, nauczycielem bogów i ludzi, Przebudzonym,
Zrealizowanym. To jest nazywane mocą wiary.
A co jest mocą wstydu? Tu szlachetny
uczeń ma poczucie wstydu, wstydzi się cielesnego, werbalnego i
mentalnego błędnego prowadzenia się; jest zawstydzony
pozyskiwaniem niekorzystnych cech. To jest nazywane mocą wstydu.
A co jest mocą obawy? Tu szlachetny
uczeń obawia się cielesnego, werbalnego i mentalnego błędnego
prowadzenia się; obawia się pozyskiwania niekorzystnych cech. To
jest nazywane mocą obawy.
A co jest mocą energii? Tu szlachetny
uczeń pobudził energię dla porzucenia niekorzystnych cech i
pozyskania korzystnych cech; jest silny, stały w wysiłku, nie
zaniedbuje obowiązku kultywowania korzystnych cech. To jest nazywane
mocą energii.
A co jest mocą mądrości? Tu
szlachetny uczeń jest mądry; posiada mądrość widzenia
powstawania i przemijania, która jest szlachetna i przenikliwa i
wiedzie do całkowitego wyczerpania cierpienia.
Takie jest te pięć mocy tego w
treningu. Zatem, mnisi, powinniście się trenować w taki sposób:
„Będziemy posiadali moc wiary tego w treningu; będziemy posiadali
moc wstydu tego w treningu; będziemy posiadali moc obawy tego w
treningu; będziemy posiadali moc energii tego w treningu; będziemy
posiadali moc mądrości tego w treningu”. Tak, mnisi, powinniście
się trenować.
AN V, 5
Mnisi, jakikolwiek mnich czy mniszka,
którzy rezygnują z treningu i powracają do niższego życia
spotyka się z pięcioma rozsądnymi krytykami i podstawami pod
krytykę w tym życiu. Jakimi pięcioma? Nie miałeś wiary [pomocnej
w praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś wstydu [pomocnego w
praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś obawy [pomocnej w
praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś energii [pomocnej w
praktykowaniu] korzystnych cech. Nie miałeś mądrości [pomocnej w
praktykowaniu] korzystnych cech. Jakikolwiek mnich czy mniszka którzy
rezygnują z treningu i powracają do niższego życia spotyka się z
tymi pięcioma rozsądnymi krytykami i podstawami pod krytykę w tym
życiu.
Mnisi, jakikolwiek mnich czy mniszka,
którzy żyją pełne i czyste święte życie, nawet jeżeli w bólu
i smutku, płacząc, ze łzami w oczach, zdobywają pięć rozsądnych
podstaw dla pochwały w tym życiu. Jakie pięć? Masz wiarę
[pomocną w praktykowaniu] korzystnych cech. Masz wstyd [pomocny w
praktykowaniu] korzystnych cech. Masz obawę [pomocną w
praktykowaniu] korzystnych cech. Masz energię [pomocną w
praktykowaniu] korzystnych cech. Masz mądrość [pomocną w
praktykowaniu] korzystnych cech. Jakikolwiek mnich czy mniszka,
którzy żyją pełne i czyste święte życie, nawet jeżeli w bólu
i smutku, płacząc, ze łzami w oczach, zdobywają te pięć
rozsądnych podstaw dla pochwały w tym życiu.
AN V, 6
Mnisi, nie ma wkroczenia w
niekorzystne, tak długo, jak wiara jest bezpiecznie ustanowiona
[pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli wiara
zniknęła i ulega się obsesji braku wiary, wtedy następuje
wkroczenie w niekorzystne.
Nie ma wkroczenia w niekorzystne, tak
długo, jak wstyd jest bezpiecznie ustanowiony [pomocny w
praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli wstyd zniknął i ulega
się obsesji bezwstydu, wtedy następuje wkroczenie w niekorzystne.
Mnisi, nie ma wkroczenia w
niekorzystne, tak długo, jak obawa jest bezpiecznie ustanowiona
[pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli obawa
zniknęła i ulega się obsesji braku obawy, wtedy następuje
wkroczenie w niekorzystne.
Mnisi, nie ma wkroczenia w
niekorzystne, tak długo, jak energia jest bezpiecznie ustanowiona
[pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli energia
zniknęła i ulega się obsesji lenistwa, wtedy następuje wkroczenie
w niekorzystne.
Mnisi, nie ma wkroczenia w
niekorzystne, tak długo, jak mądrość jest bezpiecznie ustanowiona
[pomocna w praktykowaniu] korzystnych cech. Ale jeżeli mądrość
zniknęła i ulega się obsesji braku mądrości, wtedy następuje
wkroczenie w niekorzystne.
AN V, 12
Mnisi, jest pięć mocy tego w
treningu. Jakie pięć? Moc wiary, moc wstydu, moc obawy, moc
energii, moc mądrości. Takie jest te pięć mocy tego w treningu.
Wśród tych pięciu mocy tego w treningu, moc mądrości jest
najważniejsza, jest tą która stabilizuje wszystkie inne, tą która
je jednoczy. Tak jak szczyt jest główną częścią w domu o
spadzistym dachu, częścią, która stabilizuje wszystkie inne, tą
która je jednoczy, tak też wśród tych pięciu mocy tego w
treningu, moc mądrości jest najważniejsza, tą która stabilizuje
wszystkie inne, tą która je jednoczy.
Zatem, mnisi, powinniście się
trenować w taki sposób: „Będziemy posiadali moc wiary tego w
treningu; będziemy posiadali moc wstydu tego w treningu; będziemy
posiadali moc obawy tego w treningu; będziemy posiadali moc energii
tego w treningu; będziemy posiadali moc mądrości tego w treningu”.
Tak, mnisi, powinniście się trenować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.