Wtedy wędrowiec Vacchagotta podszedł
do Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna
i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i
powiedział:
„Mistrzu Gotama, usłyszałem:
'Pustelnik Gotama mówi: 'Jedzenie powinno być oferowane tylko mi,
nie innym; jedzenie powinno być oferowane tylko moim uczniom, nie
uczniom innych. Tylko to co dawane mi, jest o wielkim owocu, nie to
co dawane innym; tylko to co dawane moim uczniom jest o wielkim
owocu, nie to co dawane uczniom innych'. Czy ci którzy mówią w ten
sposób, czy mówią to co głosi Zrealizowany bez błędnego go
reprezentowania tym co sprzeczne z faktami? Czy wyjaśniają to
zgodnie z Dhammą, w taki sposób, że nie ma w tym nic co dawałoby
grunt pod uprawnioną krytykę tych założeń?" "Vaccha,
ci którzy tak mówią: 'Pustelnik Gotama mówi: 'Jedzenie powinno
być oferowane tylko mi, nie innym; jedzenie powinno być oferowane
tylko moim uczniom, nie uczniom innych. Tylko to co dawane mi, jest o
wielkim owocu, nie to co dawane innym; tylko to co dawane moim
uczniom jest o wielkim owocu, nie to co dawane uczniom innych', nie
mówią zgodnie z tym co zostało przeze mnie powiedziane, ale
błędnie mnie reprezentują tym co jest nieprawdą i sprzeczne z
faktami.
Ten kto powstrzymuje innego od dawania
jedzenia tworzy przeszkodę i kłopoty dla trzech ludzi. Jakich
trzech? Tworzy przeszkodę dla uzyskania zasługi przez dawcę, dla
uzyskania podarunku przez otrzymującego, i już okaleczył i zranił
siebie. Ten kto powstrzymuje innego od dawania jedzenia tworzy
przeszkodę i kłopoty dla tych trzech ludzi.
Ale, Vaccha, powiadam, że uzyskuje się
zasługę nawet przez wylanie wody użytej do zmywania naczyń do
kosza czy kubła na odpadki, myśląc: 'Niech stworzenia tu żyjące
zjedzą to!' Jak znacznie bardziej, zatem, gdy daje się ludzkim
istotom! Jednakże, powiadam że, to co dane temu o moralnym
zachowaniu jest bardziej owocne, niż [to co dane] niemoralnej
osobie. A [najgodniejszym otrzymującym] jest ten, kto porzucił pięć
czynników i posiada pięć czynników.
Jakie pięć czynników porzucił?
Zmysłowe pożądanie, złą wolę, ospałość i stany letargiczne,
niepokój i wyrzuty sumienia, i wątpliwość. To pięć czynników
które porzucił.
A jakie pięć czynników posiada?
Moralne zachowanie, koncentrację, mądrość, wyzwolenie, i wiedzę
i wgląd w wyzwolenie tego poza treningiem. To pięć czynników,
które posiada.
To w ten sposób, powiadam, że to co
dane temu kto porzucił pięć czynników i posiada pięć czynników,
jest bardzo owocne”.
Wśród różnych rodzajów wołów,
czy to czarnych, białych, czerwonych,
czy złotych,
łaciatych, jednokolorowych czy
wzorzystych,
opanowany byk się rodzi,
posiadający siłę, obdarzony
szybkością.
Zaprzęgają właśnie mu ładunek,
nie troszcząc się o jego kolor.
Tak też, wśród ludzkich istot,
niezależnie od stanu narodzin -
wśród khattiyów, braminów, vessów,
suddów, candali, czy śmieciarzy -
wśród ludzi wszelkiego sortu
ta opanowana osoba o dobrych manierach
się rodzi,
stabilny w Dhammie, cnotliwy w
prowadzeniu się,
prawdomówny, obdarzony wstydem,
ten kto porzucił narodziny i śmierć,
spełniony w świętnym życiu,
z odłożonym brzemieniem, oderwany,
kto wykonał swe zadanie, wolny od
skaz;
kto wyszedł poza wszystkie rzeczy
i przez nie-utrzymywanie zrealizował
wygaszenie:
Dar jest prawdziwie rozległy,
gdy zasiany w tym czystym polu.
Głupcy pozbawieni zrozumienia,
otępiali i nieuczeni,
nie usługują świętym,
ale dają swe podarunki tym z zewnątrz.
Ci jednakże, którzy usługują
świętym,
mądrym o statusie mędrców,
i tym, których wiara w Pomyślnego
jest głęboko zakorzeniona i dobrze
ustanowiona,
odchodzą do świata bogów,
bądź rodzą się tu, w dobrej
rodzinie.
Postępując kolejnymi krokami,
ci mądrzy zrealizują wygaszenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.